Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بر اثر زلزله ظهر امروز خانه تاریخی آخوند ابو در شهرستان خرم‌آباد دچار خسارت شد.

سید امین قاسمی افزود: در پی زلزله امروز در استان سقف و دیواره سالن ضلع شرقی خانه تاریخی آخوند ابو متاسفانه بر اثر زلزله دچار آسیب جدی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه نسبتاً شدید در لرستان تیم‌های کارشناسی برای بررسی‌های بنا‌های تاریخی استان اعزام شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با بیان اینکه بر اثر این زمین لرزه قلعه فلک الافلاک آسیب چندانی ندیده و فقط بندکشی ۲ کنگره برج قلعه و در یک قسمت هم قطعات آجر برج جدا شده است افزود: بررسی بیشتر برای خسارت احتمالی به دیواره‌های این اثر ارزشمند ادامه دارد و بروز هر گونه خسارت به اطلاع مردم خواهد رسید.

قاسمی اضافه کرد: تیم‌های کارشناسی این اداره کل همچنین در سطح استان دیگر ابنیه تاریخی را بررسی و خسارت احتمالی از طریق روابط عمومی اداره کل منتشر خواهد شد.

ظهر امروز زمین لرزه‌ای با مرکزیت فیروزآباد الشتر در عمق هفت کیلومتری زمین بوده و ساعت ۱۲ و ۳۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقوع پیوست که کمتر از یک ساعت پس آن زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در چگنی واقع در ۳۰ کیلومتری خرم آباد رخ داد.

خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد که تحت عنوان "خانه جهانگردی" از آن یاد می‌شود در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک واقع شده است، این بنای زیبا مربوط به اوایل دوره پهلوی است.

این اثر ارزشمند که یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر خرم آباد محسوب می‌شود در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و با شماره ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی زلزله خانه تاریخی آخوند ابو زمین لرزه خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۰۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آخوندی با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در 48 ساعت گذشته به راههای مناطق شهرستان زیرکوه  و بخش ماژان خوسف وارد شده|، گفت: زیرساختهای آب ، حوزه کشاورزی و عمران شهری نیز دچار آسیب شده و به تعدادی از قنوات هم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در برخی جاده ها همچنان آب شستگی اطراف آن و زیر جاده ها براثر سیلاب وجود داردافزود: به مردم و رانندگان توصیه می شود در صورت عبور در جاده های این مناطق بویژه راههای سمت قاین به حاجی آباد به دلیل نشست جاده در برخی مناطق مسیر مراقب باشند و از تردد در حاشیه جاده ها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه حدود 300 دام هم دراین مدت تلف شده اند ، افزود: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای امروز تا فردا هم به دلیل اشباع خاک و عدم نفوذ در آن ، احتمال وقوع رواناب و سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد .

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی در این مدت گزارش نشده ، گفت: با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری و همراهی مردم ، عشایر و روستائیان از حجم خسارتها تا حدودی کاسته شده اما ضروری است همچنان مردم به هشدارها توجه کافی داشته باشند و از تردد غیر ضرور خودداری کنند تا دچار آسیب نشوند.

آخوندی همچنین از شرایط نسبتا آرام پس از سیلاب در منطقه خبرداد و افزود: ایجاد ایمنی نسبی و ارزیابی خسارت در دستور کار دستگاهها و  ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گرفته تا در اسرع وقت میزان خسارتهای ناشی از سیل  به بخشهای زیرساختی استان برآورد شود. 

 

دیگر خبرها

  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله ۳.۷ ریشتری در نزدیکی چالوس
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند