Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصالح احمدی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، از پیشرفت فیزیکی و عملیات داشت محصولات پاییزه استان شامل مسائل کود و عوامل خسارتزای گیاهی مثل سن، علف هرز، آفات عمومی موش و ملخ تا اواسط اردیبهشت ماه گزارش داد.

او با اشاره به سطح ابلاغی و اجرایی محصولات پاییزه استان در سال زراعی ۹۹-۹۸ اظهار کرد: ۵۹۰ هزارو ۴۵۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفته که از این میزان ۳۲ هزارو ۴۵۰ هکتار آن آبی و ۵۵۸ هزار هکتار هم در دیم زار‌های استان کشت شده و به سطح سبز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی اضافه کرد: تا اکنون ۳۱ هزارو ۲۷۲ هکتار هم جو در استان کشت شده که ۲۶ هزار هکتار آن در دیم زار‌ها و ۵ هزارو ۲۷۲ هکتار هم به صورت آبی کشت شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی از وضعیت مناسب مزارع کلزای استان خبر داد و تصریح کرد: یک هزارو ۵۰ هکتار کلزا هم درسطح اراضی آبی کشت شده و به سطح سبز رسیده است.

او در زمینه انتقال کشت نخود بهاره به فصل پاییز خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری یک هزارو ۱۷۲ هکتار نخود پاییزه و انتظاری، ۸۰۶ هکتار ماشک دیم و ۱۳۸ هکتار هم خلر در دیم زار‌های استان کشت شده که با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره انتظار عملکرد مناسبی از این مزارع داریم.

احمدی با اشاره به برآورد خسارت محصولات زراعی در سال زراعی ۹۹-۹۸ در استان گفت: سرمازدگی، تگرگ و سیل بیش از ۴۳۸ میلیارد ریال خسارت به گندم کاران استان وارد کرده که پیش بینی میزان کاهش تولید ناشی از عامل خسارت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم را داریم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان خاطر نشان کرد: سرما زدگی و سیل به یک هزار هکتار از مزارع جو استان خسارت وارد کرده و ۳۲ هکتار از مزارع کلزای استان هم دچار خسارت‌های ناشی از این بلایای طبیعی شده است.

او ادامه داد: تا ۱۴ اردیبهشت امسال مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ و پهن برگ در سطحی برابر با ۱۲۲ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان صورت گرفته که شهرستان سقز با ۳۶ هزار هکتار بیشترین سطح مبارزه با علف‌های هرز راداشته است.

احمدی یادآور شد؛ برای مبارزه با سن مضر غلات در مزارع گندم و جو استان تا ۱۴ اردیبهشت امسال حدود ۸۲ هزارو ۷۰۸ هکتار از این مزارع سمپاشی شده که شهرستان سقز با ۳۵ هزارو ۸۷۹ هکتار بیشترین سطح مبارزه و شهرستان بانه با ۵۹۳ هکتار کمترین سطح مبارزه با سن غلات در استان داشته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان در زمینه وجود بیماری‌های زراعت گندم استان هم گفت: تا اکنون در ۲۰۳ هکتار از اراضی استان بیماری‌هایی مثل زنگ زرد، سپتوریوز برگی، لکه خرمایی و لکه برگی‌ها (سپتوریوز، سفیدک سطحی) توام، مشاهد شده است.

محمد صالح احمدی یادآورشد: تا کنون بیش از یک هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز و حدود ۳۵۳ هکتار مبارزه با شته مومی در مزارع کلزای استان صورت گرفته و بیش از ۳ هزارو ۴۰۰ هکتار از اراضی استان هم برای جلو گیری از طغیان ملخ بومی سمپاشی شده است.

او اذعان کرد: در سطحی نزدیک به ۱۵ هزار هکتار هم مبارزه با موش کور و مغان در استان صورت گرفته است.

محمد صالح احمدی در زمینه سهمیه کودی و میزان تامین شده در استان افزود: میزان سهمیه کود استان کردستان در سال ۹۹ حدود ۹۵ هزارو ۶۹۰ تن است که تا ۱۳ اردیبهشت ماه حدود ۱۶ هزارو ۱۴۰ تن انواع کود ارته، فسفاته و پتاسه توسط بخش خصوص و تعاون روستایی وارد استان شده و بیش از ۱۴ هزار تن از این کود‌ها در بین کشاورزان توزیع شده است.

جدیت سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای توسعه گلخانه‌ها

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان با تاکید بر مزایای کشت گلخانه‌ای در استان افزود: بهره وری مناسب از منابع محدود آب وخاکی، اشتغال زایی، میزان بالای عملکرد در واحد سطح، تولید محصول در تمام فصول، امکان اجرایی نمودن اصلاح الگوی مصرف، صرفه جویی و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی از مهمترین مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است.

او اذعان کرد: افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات، بهینه سازی مصرف نهاده‌ها، تشکیل صندوق‌های ملی تخصصی گلخانه‌ها و ارتقاء مکانیزاسیون واحد‌ها از مهمترین اهداف توسعه کشت گلخانه‌ای ما در استان کردستان است.

احمدی با بیان اینکه محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی و گل و گیاهان زینتی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود اضافه کرد: در راستای طرح توسعه گلخانه‌ها در استان برای ۴۱ هکتار پروانه تاسیس، صادر شده و ۲۰ هکتار هم به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

او خاطر نشان کرد: سطوح ابلاغی برای استان کردستان، ایجاد ۶۰ هکتار گلخانه است که در حال حاظر ۱۱ هکتار عقد قرارداد شده و در حال ساخت می‌باشد.

احمدی در زمینه اقدامات انجام شده در برای مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان گفت: مجتمع گلخانه‌ای آویژه شهرستان قروه، در مرحله تدوین طرح توجیهی، مجتمع صادق آباد شهرستان دهگلان، در حال احداث سازه و پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی، مجتمع قباسرخ شهرستان بیجار به سرمایه گذار واگذار شده و در حال صدور مجوز و مجتمع ماویان شهرستان کامیاران به سرمایه گذار واگذاری شده و ۳ سالن از این مجتمع هم در حال حاظر فعال شده اند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان از احداث ۱۰۰ مورد گلخانه کوچک مقیاس به مساحت ۲۹۹ مترمربع در داخل محدوده شهرها، روستا‌ها و شهرک‌ها به منظور ترویج فرهنگ گلخانه داری و استفاده بهینه از منابع آب و انرژی خبر داد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی هزار هکتار گلخانه ها گلخانه ای هکتار هم کشت شده یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین مرحله از عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در سال ۱۴۰۳ در شمال‌غرب کلان شهر شیراز و منطقه قره پیری در سطح حدود ۹۰ هکتار با به کارگیری ادوات مکانیزه سبک و سنگین آغاز شده است.

عملیات امحای این مزارع آلوده با عنایت به نظر شبکه بهداشت و درمان به جهت آلودگی و با دستور مقام قضائی و همکاری دستگاه‌های متولی در قالب گشت هم‌پوشان اجرایی شده است.

این عملیات با حضور محمد میرزایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و آرش طاهری معاون فنی و اجرایی و فرهاد اتحادنژاد رئیس مرکز جهاد کشاورزی حومه شیراز به جهت نظارت کامل بر حسن اجرای کار در حال انجام است.

لازم به ذکر است دیگر اعضای گشت‌های هم‌پوشان همچون اداره محیط زیست، شهرداری شیراز، اداره آب و فاضلاب، یگان امداد نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیراز نیز حضور دارند.

کد خبر 6098204

دیگر خبرها

  • استقبال دانشگاه آزاد از ایده‌های نو در حوزه کشاورزی، دامی و شیلات
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها