Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: برخی دستگاه ها مانند شهرداری و شرکت هایی که آلایندگی و مشکلاتی دارند مکلفند هر ساله نسبت به فضای سبز و نهال کاری اقدام کنند اما به نظر می رسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمی‌شود که لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، کیامرث حاجی زاده امروز چهارشنبه در کار گروه استانی مقابله با ریزگرد که در اداره کل مدیریت بحران با حضور علی محمد طهماسبی مشاور رییس سازمان محیط زیست کشور و دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگرد کشور برگزار شد، بیان کرد: از بهمن 95 تا کنون چهار ابر بحران بزرگ را از سر گذرانده ایم و برای این که این ابر بحران ها تکرار نشود لازم است برنامه ریزی مناسب صورت گیرد، نخستین ابر بحران استان گرد و غبار بهمن ماه سال 95 بود که پس از آن پیام تاریخی مقام معظم رهبری برای خوزستان صادر شد و متعاقب آن دولت وارد عمل شد و مصوبه فرودین 96 که می توان از آن به عنوان یک مصوبه استثنایی یاد کرد برای استان در همه زمینه‌ها اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: یکی از برکات مصوبه فروردین ماه 96 پایداری سیستم برق استان است به طوری که در بحران‌های بعدی با عنایت مقام معظم رهبری و توجه رییس جمهور و دیگر مسوولان نظام توانستیم از یک سیستم برق پایدار در همه بحران‌ها برخوردار باشیم، احداث ایستگاه‌های برق، سیستم های جی آی اس، احداث ایستگاه های بزرگ برقی، تعویض شبکه های فرسوده که سال ها با مشکل رو به رو بودند از جمله مزایا مصوبه فرودین 96 در حوزه برق بودند.

مدیر کل مدیریت بحران افزود: خوشبختانه مصوبه فروردین 96 تاثیر خوبی بر برنامه های مقابله با گرد و غبار گذاشت و استان با تمام  توان در این زمینه پای کار آمد و در سطح ملی نیز مورد حمایت قرار گرفت و هماهنگی و تعاملی میان همه بخش ها برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفت و توانستیم بیش از 40 هزار هکتار از اراضی ریزگرد را کنترل و مدیریت کنیم.  

حاجی زاده خشکسالی سال 97 را دیگر ابر بحران خوزستان نامید و بیان کرد: این بحران موجب شد خوزستان در آن سال در بسیاری از شهرها با تنش آب شرب و آب کشاورزی رو به رو شود اما با یک حرکت ملی و جهادی طرح آبرسانی غدیر به طول 100 کیلومتر با لوله دو هزار در طی 11 ماه  انجام شد و بحران بی آبی را در آبادان، خرمشهر، شادگان و حتی اهواز مدیریت نمود.

جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان ادامه داد: بحران آتش سوزی از دیگر بحران های خوزستان است، با وجود تلاش هایی که برای باز آفرینی مرتع ها و کاشت درخت برای مقابله با ریزگردها صورت می گیرد، جنگل های زاگرس و بیشه زارها در حال نابودی هستند، حدود 50 درصد آتش سوزی های کشور در سال های 97 و 96 در حوزه مراتع و صنایع متعلق به استان خوزستان بود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان سیلاب  را چهارمین ابر بحران  و پس از آن زلزله و رانش زمین را به عنوان بحران های بعدی خوزستان برشمرد و توضیح داد: هیچ استانی در کشور مانند خوزستان این تعداد بحران را در چند سال اخیر با خود به همراه نداشته است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل و مقابله با گرد و غبار در استان اضافه کرد: در یک تا دو سال اخیر  بارش‌های خوبی داشتیم و ترسالی ایجاد شد اما نباید این ترسالی ها ما را اغفال کند که فکر کنیم دوران خشکسالی در استان به پایان رسیده است.

 حاجی زاده با اشاره به تعطیلی امروز ادارات خوزستان بر اثر ورود گرد و غبار به استان افزود: اطلاعیه گرد و غبار بامداد روز چهارشنبه از سوی اداره کل هواشناسی به اداره کل مدیریت بحران استان صادر شد و پیش بینی آنها این بود که تا ظهر گرد و غبار عراقی با غلظت بالا به استان می‌رسد لذا به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، آلودگی هوا و با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه دار بودن مردم ادارت در سطح استان تعطیل شدند از سوی دیگر با توجه به وجود بیماری کرونا، مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار می تواند موجب مشکلات بیشتری شود.

جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان تصریح کرد: خوزستان هنوز با گرد و غبار چه از کانون داخلی و چه در کانون خارجی درگیر است البته در ترسالی های اخیر در برخی از کانون های ریزگرد از طریق پخش سیلاب، باران و کانال های آب کنترل ریزگردها تاحدودی صورت پذیرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در حال حاضر اگر گرد و غبار به وقوع می پیوندند مردم انتظار دارند مسوولان دوباره در مواجه با این بحران درمانده نشوند، هر چند کشور ما با تحریم های ظالمانه رو به رو است و این روزها با وجود شعارهای بشر دوستانه و حقوق بشری برخی کشورها حتی اجازه ورود لوازم درمانی برای مردم را نمی دهند.

او یادآور شد: مقام معظم رهبری اجازه دادند تا از صندوق توسعه ملی اعتباری برداشته شود تا برای مقابله با گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد برای همین باید مسوولان پای کار بیایند و با جدیت در این امر ورود کنند، شرح وظایف در زمینه مقابله با ریزگردها کاملا مشخص و روشن است و هر دستگاهی باید مطابق وظیفه خود اقدام کند.

 حاجی زاده ادامه داد: کنترل عرصه های ریزگرد  بر عهده سازمان جنگل های منابع  طبیعی و آبرسانی عرصه ها بر عهده جهاد نصر است و در این زمینه نیز اعتبارت خوبی به آنها داده شده است.

 جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان با اشاره به همکاری سازمان آب و برق استان در آبرسانی به عرصه های نهال کاری با حرکت جهادی بسیج سازندگی و سپاه پاسداران در این حوزه اضافه کرد: مقرر شده بود شرکت جهاد نصر مساله تامین آب نهال های کاشته شده را به طور کامل انجام دهد که اکنون انتظار ما این است هر چه سریع تر این مساله را به سرانجام برساند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: در سال97 با وجود مشکلات آب شرب در هندیجان اما آبرسانی به نهال ها از کانال کوت امیر قطع نشد لذا این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ  آن نیاز به اورهال دارد لذا انتظار می رود 15 میلیار تومان برای کانال کوت امیر در اختیار  سازمان آب و برق قرار داده شود.

او اضافه کرد: برای مقابله با ریزگردها در برخی نقاط کاشت نهال موثر واقع نمی شود و انجام این کار به نوعی هدر رفت هزینه محسوب می شود  و لازم است روش های دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

 حاجی زاده گفت: یکی از کانون های اصلی گرد و خاک که همیشه مرکز استان را غافلگیر می‌کند کانون ریزگرد کریت کمپ و غیزانیه است که باید فکری  اساسی برای آن بشود.

جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان ادامه داد: در کنار دیگر اقدامات اولویت بندی شده برای مقابله با ریزگردها برخی دستگاه ها وظایف ذاتی دارند به عنوان مثال شهرداری موظف است مساله کمربند سبز را اجرایی کنند، همچنین در کنار آن شرکت هایی که آلایندگی و مشکلاتی دارند مکلفند هر ساله درصدی را به فضای سبز و نهال کاری اختصاص دهند اما به نظر می رسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمی‌شود که لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در پایان افزود: اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز سال گذشته 18 دستگاه ماشین چند منظور شستشوی معابر و مه پاش را تهییه و در اختیار شهرداری 18 شهرستان قرار داد که در حال حاضر نیز برای ضدعفونی معابر در مقابله با کرونا نیز به کمک آمده اند اما تعداد این ماشین ها کافی نیست.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فضای سبز مدیریت بحران ریزگردها استانداری خوزستان شهرداری ها آلایندگی برنا خوزستان شرکت های نفتی ابر بحران خوزستان مدیر کل مدیریت بحران خوزستان مقابله با گرد و غبار مقابله با ریزگردها مقابله با ریزگرد برای مقابله ابر بحران حاجی زاده اداره کل بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۱۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میثم معزی امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از آغاز پدیده گرد و خاک از بامداد تا ساعت ۷ صبح امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) ۸۱۵ نفر و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳، ۲۵۴ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: مجموع مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۶۹ نفر بوده ااست که ۸۸ نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، کلیه بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم در این شرایط ضمن تردد حداقلی در فضای باز، از کودکان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی هستند، مراقبت کنند.

گرد و غبار اهواز به بیش از ۸ برابر حد مجاز رسید

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

توده گرد و خاک نفوذی از کشور عراق با بیش از هشت برابر حد مجاز برخی شهرهای خوزستان را فرا گرفت.

به گزارش مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: صبح امروز میزان گرد و خاک در شهر اهواز به یک هزار و ۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید

داوود میرشکار افزود: این میزان در شهرهای شوش ۶۰۵، شادگان ۱۹۶ و شوشتر ۱۶۱ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

محمد سبزه زاری با اشاره به هشدار زرد گرد و خاک افزود: از اواخر وقت امروز احتمال خیزش گرد و خاک محلی در استان پیش بینی می‌شود.

حد مجاز گرد و خاک ١۵٠ میکروگرم بر متر مکعب است.

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد