Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزرات کشور در دولت اصلاحات گفت: اصلاحات قبل از دولت خاتمی شروع شد و او محصول اصلاحات آن دوره است.

«جهانبخش خانجانی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و سخنگوی وزرات کشور در دولت اصلاحات، در واکنش به نقدهای اخیر برخی افراد و احزاب اصلاح‌طلب نسبت به حزب کارگزاران سازندگی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این نقدها از طرف کسانی مطرح می‌شود که خود را در مقام تئوریسین جریان اصلاحات می‌دانند، نقد باید از اصالت علمی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواجهه با مسائل سیاسی و ادبیات سیاسی روز نباید از نقد مصلحانه و مشوقانه دور شویم اگر شخصیتی و صاحب نظری دیدگاهی را مطرح کرد، باید با ادبیات مناسب پاسخ وی را بدهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تاکید بر حفظ اخلاق حرفه‌ای در سیاست افزود: صرف نظر از آنچه که کرباسچی گفته است که خود او هم می‌تواند در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه کند و در عین حال مواضع کلان حزب در برهه‌های مختلف بیان شده است، در واقع او درست گفته که اگر ما اصلاح‌طلب هستیم باید مناسبات و الزامات آن را هم بپذیریم، نمی‌شود ادعای اصلاح‌طلبی داشته باشیم و مردم را پای صندوق رای بیاوریم و با چهره‌های وزین و مطرحی مانند سید محمد خاتمی ولکن بعد از انتخابات، پاسخگو نباشیم. اگر دولت و جریانی عملکرد درستی داشت بگوئیم ما عامل آن بوده‌ایم  و اگر عملکرد ضعیفی داشتند، پاسخگو نباشیم. به عبارت دیگر آنجا که فایده دارد به نفع خود مصادره کنند و آنجا که هزینه باشد، سعی کنند برائت بجویند و دوری کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به نقش خاتمی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در این موارد باید منطقی فکر کنیم و همان طور که خود او گفت هرگز فضای دموکراتیکی که انتخابات صورت گرفته باشد و در آنجا او به عنوان رهبر جریان اصلاحات انتخاب شده باشد، نبوده است. اما جامعه سیاسی کشور در طی سال‌های گذشته خاتمی را به عنوان رهبر اصلاحات پذیرفته است. بدیهی است ضمن احترام به خاتمی، او نیز باید پاسخگو باشد و این هیچ چیزی از شخصیت و وزن سیاسی-اجتماعی او کم نمی‌کند. در هر صورت شورایی به نام شورای عالی اصلاح‌طلبان به وجود آمده است که بخش عظیمی از شخصیت‌های حقیقی آن را خاتمی انتخاب کرده است، طبیعتا نمی‌توانیم بگوییم که باید او از نواقص شورای عالی اصلاح‌طلبان، مبرا باشد. به همان میزان که اگر شورا توفیقی داشته او در توفیق آن بهره‌مند بوده و اگر خطا و اشتباهی داشته به او هم بر می‌گردد.

خانجانی با تاکید بر اینکه بنده یکی از اعضای ستاد خاتمی در سال 76 بودم و همچنین سخنگوی وزارت کشور در دولت او بودم، خاطرنشان کرد: این‌گونه نبوده است که اصلاحات از سال 76 شروع شده باشد بلکه یک فرآیند و پروسه‌ای بوده که از دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شروع شد و تا امروز هم تداوم دارد. جریانات سیاسی و احزاب سیاسی باید با هم گفتگو کنند و این شکاف نخبگانی سبب شود که الگوی متعالی و گفتمان مناسبی به وجود بیاید.

سخنگوی وزرات کشور در دولت اصلاحات ادامه داد: اگر خاتمی را در یک حزب و جناح محصور کنیم جفای بزرگ به او کردیم و همینطور اگر اصلاحات را به دوره خاتمی محدود کنیم، این هم یک خطای بزرگ استراتژیک است. اصلاحات قبل از دولت خاتمی شروع شد و او محصول اصلاحات آن دوره است. همانطور که دوم خرداد محصول خاتمی نیست بلکه او محصول دوم خرداد است و بعد از این هم، خاتمی به عنوان یک شخصیت محبوب و بزرگوار قابل احترام است اما وقتی وارد فضای سیاسی می‌شوید، نباید به شخصیت‌های سیاسی وجهه کاریزماتیک و تقدس‌گرایی بدهید.

خانجانی در توصیه به اعضای برخی از احزاب، آنها را به دوری کردن از رفتارهای سلبی و ایدئولوژیک دعوت و خاطرنشان کرد: نباید سعی کنیم افراد را با توهین و جسارت کردن از بیان اندیشه های مخالف باز داریم و حتما بزرگان این احزاب تدبیر کنند که این گفتگوها در جای خود به جدال احسن تبدیل شود و صحبت‌های حزب کارگزاران، منطقی شنیده شود. اینکه بگویند حزب کارگزاران سازندگی اصلاح‌طلب نیست، سخن بیهوده‌ای است. اتفاقا اصلاح‌طلبی به نوعی از مجلس پنجم و با فعالیت حزب کارگزاران سازندگی رشد و نمو یافت و این بی انصافی است که کارگزاران را که پایه گذار روند اصلاحی مدرن و جدید بود را بنا به سلایق سطح نازل به غیر اصلاح طلبی سوق دهیم. با مراجعه به تاریخ، خیل عظیمی از اصلاح‌طلبان در دوره کرباسچی جزو فعالین روزنامه‌هایی بودند که آن زمان تحت پوشش شهرداری تهران و تحت حمایت فکری کارگزاران، فعال بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان ضمن تاکید بر اینکه  باید مدبرانه صحبت کنیم و شأن همدیگر را حفظ کنیم، یادآور شد: نباید به این اختلافات دامن بزنیم و به جای اصلاح فرآیند اصلاح‌طلبی به خود زنی سیاسی بپردازیم. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن توفیقاتی که داشته قطعا اشتباهات بزرگی داشته که عامل فضای سیاسی فعلی برای اصلاح‌طلبان نیز است و نقد آن را هم باید، مشوقانه بپذیریم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حزب کارگزاران سازندگی کشور در دولت اصلاح طلبان اصلاح طلبی شورای عالی اصلاح طلب شروع شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده

سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.»

این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشه‌ای نمانده که بخواهد حفظ شود.

حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند:« چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم.

پاسخ اینجانب: به حفظ «⁧ امید ⁩» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «⁧ نقد ⁩» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • قانون امباپه چیست: خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • آغاز‌گر اصلاحات بزرگ
  • توضیحات بهادری جهرمی درباره تعطیلی آخر هفته