Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@16:04:19 GMT

راه‌های درمان فوبیا را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۳۶۴۷

ترس مرضی ( فوبیا ) قابل درمان و کنترل است در صورتی که فرد از وجود آن آگاه باشد. ناطقان: ترس واکنش طبیعی بدن در مقابل موقعیت‌های خطرناک است. زمانی که فرد در خطر است، دستگاه عصبی به طور خودکار فعال شده و دستور جنگ، گریز یا میخکوب شدن را صادر می‌کند.

افزایش ترشح آدرنالین، افزایش ضربان قلب و تعریق، کاهش دمای بدن، تنگی نفس و افزایش تعداد تنفس از جمله واکنش‌هایی هستند که بدن در موقعیت خطرناک با آن‌ها رو به رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فوبیا یا ترس مرضی، به ترس غیر طبیعی و افراطی از یک محرک بی خطر گفته می‌شود. این ترس‌ها قابل درمان و کنترل هستند در صورتی که فرد به وجود آن آگاه باشد.

علائم فوبیا

زمانی که ترس مرضی در فرد به وجود می‌آید، این ترس در همه ابعاد بدن نشان داده می‌شود.

علائم شناختی: بزرگ جلوه دادن میزان خطر از علائم شناختی ترس مرضی است.

علائم بدنی: رنگ پریدگی، تپی قلب، تنفس شدید، لرزیدن و عرق کردن از علائمی هستند که هنگام فوبیا در بدن فرد مشاهده می‌شوند.

علائم هیجانی: دلهره، دلشوره تهوع، احساس وحشت و اضطراب فلج کننده، نیاز شدید به فرار، از دست دادن کنترل یا دیوانگی، احساس نزدیک شدن به مرگ و آگاهی از این که واکنش شدید بوده، اما فرد قادر به کنترل آن نیست، از علائم هیجانی فوبیا هستند.

علائم رفتاری: فرار، اجتناب و پرخاشگری علائمی هستند که هنگام فوبیا در رفتار فرد دیده می‌شوند.



فوبیا به سه دسته کلی فوبیا‌های خاص، جمع هراسی و هراس از مکان‌های باز تقسیم می‌شود.
فوبیا‌های خاص

فوبیا‌های خاص ترس غیر منطقی از یک موقعیت یا یک موضوع هستند. این نوع ترس به ۵ دسته تقسیم می‌شود. ترس از عوامل طبیعی مثل بلندی، آب و تاریکی، ترس از حیوانات، ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص مانند دندانپزشکی، آسانسور، پرواز و مکان‌های بسته، ترس از زخم، تزریق و خون و ترس از شرایط دیگری مانند مرگ، خفگی و بیماری، از انواع فوبیا‌های خاص هستند.

فوبیا
جمع هراسی

افرادی که به جمع هراسی مبتلا هستند، از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دچار ترس شده و تنهایی را ترجیح می‌دهند. این افراد در جمع دچار اضطراب شده و نمی‌توانند صحبت کنند.
هراس از مکان‌های باز

افرادی که دچار این نوع از فوبیا هستند، در مکان‌های عمومی و شلوغ دچار اضطراب شده و تنها در خانه احساس آرامش می‌کنند.


برای درمان فوبیا می توان از روش های زیر استفاده کرد:

مواجهه و روبه رو شدن با ترس

موثرترین روش برای درمان فوبیا، روبه رو شدن با عامل ترس به صورت مکرر است. این کار را پله پله انجام دهید. ابتدا در ذهنتان با ترس مواجه شده و کم کم در دنیای واقعی نیز به سراغ آن بروید. حتما مواجهه را با موقعیتی شروع کنید که می‌توانید آن را کنترل کنید.

لیستی از موقعیت‌های تهدید کننده تهیه کرده و موارد لیست را بر اساس میزان ترسناک بودن اولویت بندی کنید. سپس از راحت‌ترین و کم خطر‌ترین موقعیت شروع کرده و با ترس خود مواجه شوید. زمانی به سمت مورد بعدی یا پله بعدی بروید که آمادگی داشته و اضطراب نداشته باشید.

توجه داشته باشید که تمرین مستمر روبه رویی با هراس در فرآیند بهبودی اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین توصیه‌های روانشناسی برای روز‌های کرونایی

تکنیک‌های تن آرامی را بیاموزید

زمانی که دچار علائم جسمانی ناشی از فوبیا می‌شوید، با انجام تکنیک‌های تن آرامی می‌توانید تسلط بیشتری بر دور کردن ترس و اضطراب را خود داشته باشید.

افکار منفی خود را به چالش بکشید

افکار منفی که در موقعیت خطر به سراغ فرد مبتلا به فوبیا می‌آیند معمولا غیرواقعی هستند. با آزمایش کردن این افکار می‌توانید به غیرواقعی بودن آن‌ها پی ببرید. این افکار منفی را روی کاغذ نوشته و با منطق به آن‌ها فکر کنید.

آینده نگری منفی، تعمیم افراطی و فاجعه سازی از عناصر سازنده افکار منفی هستند که به صورت اغراق شده در ذهن افراد مبتلا به فوبیا می‌چرخند.

افکار منفی
به این فکر کنید که آیا برای درستی افکارتان شواهد و مدارکی وجود دارد؟. بسیاری از افراد در موقعیتی که به نظر شما خطر آفرین است حضور داشته و هیچ خطری آن‌ها را تهدید نکرده است؛ بنابراین به این پی می‌برید که بدبینی شما نادرست بوده و نباید از آن موقعیت بهراسید.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: درمان ، فوبیا ، کنترل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: درمان فوبیا کنترل افکار منفی ترس مرضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود پزشکیان رکورددار شد /۹ نماینده پرسابقه مجلس دوازدهم را بشناسید +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۱ اسفندماه) سال گذشته برگزار شد که پس از شمارش آرا از سوی ستاد انتخابات، برخی از حوزه‌های انتخابیه به دور دوم کشیده شد که طبق اعلام وزارت کشور قرار است دور دوم انتخابات مجلس (جمعه آتی ۲۱ اردیبهشت‌ماه) برگزار شود.

بنابر روایت تسنیم، در دور اول انتخابات ۲۴۵ نماینده به مجلس راه یافتند و ۹۰ کاندیدا در دور دوم انتخابات بر سر ۴۵ کرسی و تعیین تکلیف ۲۲ حوزه انتخابیه به رقابت خواهند پرداخت.

در این گزارش به اسامی باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس که چهار دوره و بیشتر نماینده مجلس بوده‌اند و به مجلس دوازدهم نیز راه‌یافته‌اند و دوره‌های انتخابیه آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

**نمایندگانی که بیشترین حضور را در مجلس داشتند:

ردیف نام حوزه انتخابیه ادوار
۱ محمدمهدی مفتح تویسرکان چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم: ۸ دوره
۲ حمیدرضا حاجی‌بابایی همدان پنجم، ششم، هفتم، هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم: ۷ دوره
۳ سید محمد موحد دهدشت چهارم، پنجم،‌ ششم، هفتم، یازدهم و دوازدهم: ۶ دوره
۴ علاءالدین بروجردی لارستان ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم: ۶ دوره
۵ حسینعلی شهریاری زاهدان دوره‌های هفتم تا دوازدهم: ۶ دوره
۶ مسعود پزشکیان تبریز

هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
۵ دوره

۷ شهباز حسن‌پور کرمان هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
۵ دوره
۸ محمدرضا رضایی‌کوچی جهرم هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
۵ دوره
۹ جبار کوچکی‌نژاد رشت هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم:
۵ دوره

همچنین تعداد ۸ نماینده نیز هستند که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند و سابقه ۳ دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند؛ ضمناً ۱۱ نفر عضو مجلس جدید شده‌اند که سابقه ۲ دوره نمایندگی را دارند.

بر اساس این گزارش، در مجلس دهم مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت نمایندگی بیش از ۳ دوره مطرح شد که با مخالفت شورای نگهبان مواجه و رد شد. در مجلس یازدهم و در جریان بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات مجلس ماده‌ای از آن بسیار در رسانه‌ها بحث برانگیز شد، در تبصره ۳ ماده ۱۲ طرح مذکور عنوان شده بود که ثبت‌نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند ممنوع شود که این ماده نیز از طرح حذف شد.

کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مصوب کرده بود که ثبت‌نام داوطلبان با سابقه سه دوره نمایندگی ممنوع است ولی این سوال پیش می‌آمد که نمایندگانی که سابقه چهار دوره نمایندگی و بیشتر را دارند چه می‌شود؟ آیا اینکه منظور سه دوره متناوب نمایندگی است یا اینکه سه‌بار در مقاطع مختلف نماینده بوده است. با توجه به ابهامی که وجود داشت این تبصره از طرح حذف شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903735

دیگر خبرها

  • مسعود پزشکیان رکورددار شد /۹ نماینده پرسابقه مجلس دوازدهم را بشناسید +جدول
  • شهر بدون کوچه ایران را بشناسید
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه مشخص و درمان می‌شود؟
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • ناهنجاری گوژپشتی چگونه تشخیص و درمان می‌شود؟
  • بهترین فن کویل‌های بازار را بشناسید
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم و اقدامات لازم