Web Analytics Made Easy - Statcounter

نفوذ 3000 عنصر مسلح داعشی از سوریه به عراق، ادعای پمپئو درباره درخواست سوئیس از ایران، خیز یونان برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه و انتشار گزارش نهایی تحقیقات شورای امنیت از حمله به تاسیسات آرامکو عربستان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی ایران برای تحقیقات مشترک با افغانستان درباره حادثه مرزی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «گران هیواد» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که قرار است وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه 17 اردیبهشت مکتوب رسمی را به سفارت افغانستان در تهران ارسال کند.

وی افزود که این یادداشت به تحقیقات درباره کشته شدن و بدرفتاری با مهاجران افغان در مرز با ایران ارتباط دارد.

هیواد به «رادیو آزادی» گفت: وزارت خارجه ایران در تماس تلفنی رسمی با سفیر افغانستان در ایران از آمادگی‌شان برای تحقیقات مشترک سخن گفته وعده کرد تا یادداشت رسمی را در این رابطه به سفارت افغانستان در ایران ارسال کند.

نفوذ 3000 عنصر مسلح داعشی از سوریه به عراق

وبگاه خبری شبکه «المیادین» به نقل از روزنامه فرانسوی «لوموند»، روز چهارشنبه گزارش کرد که ۳۰۰۰ عنصر مسلح داعشی در شمال شرق عراق فعالیت دارند که از سوریه به عراق نفوذ کرده‌اند.

این روزنامه فرانسوی نوشت که سازمان تروریستی داعش هسته‌های وابسته به خود را در مناطق آزادشده بازسازی کرده است.

به گفته لوموند عناصر یادشده جزو مسلحانی هستند که از طریق مرز صحرایی ۶۰۰ کیلومتری میان عراق و سوریه نفوذ کرده‌اند.

این روزنامه فرانسوی افزود که در پایان ماه مارس فعالیت‌ هسته‌های داعشی در استان الانبار عراق (غرب) و در طول مرز با اردن و سوریه پررنگ‌تر شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری رسمی سوریه، دو روز پیش، به نقل از برخی منابع محلی گزارش کرده بود که آمریکا برخی عناصر داعش را از زندان‌های سوریه به پایگاه خود در عراق انتقال داده است.

گروه تروریستی داعش، چند روز پیش با حمله به نیروهای الحشدالشعبی در منطقه «مکیشیفه» در استان صلاح‌الدین چند تن از این نیروها را به شهادت رساند.

ادعای پمپئو درباره درخواست سوئیس از ایران

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ادعا کرد که سوئیس به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران از تهران خواسته است تا با تمدید مرخصی پزشکی «مایکل وایت» ( Michael White) شهروند آمریکایی زندانی در ایران موافقت کند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزیر خارجه آمریکا همچنین از سوئیس بابت درخواست مرخصی برای دیگر شهروندان آمریکایی که در دادگاه‌های ایران به جرائمی محکوم شده‌اند تشکر کرد.

این در حالیست که مقامات ایرانی تا کنون درباره صحت و سقم ادعای پمپئو اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند.

خیز یونان برای احیای روابط دیپلماتیک با سوریه

وزارت خارجه یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد، آتن تاسیا آتاناسیو را به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه در امور سوریه تعیین کرد و مأموریت او رایزنی‌ پیرامون امور بین‌الملل، اقدامات انسانی و نیز هماهنگی اقدامات در سایه تلاش‌ها برای بازسازی سوریه خواهد بود.

آتاناسیو در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ پیش از تعلیق فعالیت هیئت دیپلماتیک یونان در سوریه، سفیر آتن در دمشق بود.

به گفته منابع آگاه، تعیین آتاناسیو نخستین گام از سوی آتن برای بازگشایی سفارت یونان در سوریه است.

انتشار گزارش نهایی تحقیقات شورای امنیت از حمله به تاسیسات آرامکو عربستان

سازمان ملل گزارش نهایی خود درباره حمله به تاسیسات آرامکوی عربستان را که تیم کارشناسان ذی‌ربط در یمن تهیه کرده، منتشر و در آن اعلام کرد، اگرچه جنبش انصارالله در سال ۲۰۱۹ حملات هوایی را به عربستان ادامه داد و حتی از نوع جدیدی از پهپادها از نوع دلتا و مدل جدید موشک‌های کروز برای حملات زمینی استفاده کرد، اما تحقیقات و بررسی‌ها درباره حمله ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی آرامکو در مناطق بقیق و خریص عربستان نشان داد که نمی‌تواند کار انصارالله باشد زیرا برد تخمین زده شده سیستم‌های تسلیحاتی مورد استفاده در این حملات این امکان را نمی‌دهد که موشک‌ها از مناطق تحت کنترل انصارالله شلیک شده باشند.

تأسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان در سال ۲۰۱۹ در منطقه بقیق و خریص در شرق این کشور به وسیله پهپاد و موشک‌های کروز مورد حمله قرار گرفت و در اثر آن دو کارخانه این شرکت هدف قرار گرفت که یکی از آنها بزرگ‌ترین کارخانه پالایشگاه نفت در جهان است.

در پی این حمله جنبش انصارالله یمن مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفت اما ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان گفت، براساس تحقیقات اولیه محل شلیک پهپاد یمن نبود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا صندوق ETF فاسیولا دعای روز سیزدهم رمضان تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا و آمریکا کرونا ویروس کرونا صندوق ETF فاسیولا دعای روز سیزدهم رمضان حمله به تاسیسات آرامکو سوریه به عراق آرامکو عربستان گزارش نهایی وزارت خارجه ادعای پمپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۳۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در گذره هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار