Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@08:25:09 GMT

درگذشت نجف دریابندری و برگزاری دو مراسم تودیع‌ومعارفه

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۶۵۰۴۱

درگذشت نجف دریابندری و برگزاری دو مراسم تودیع‌ومعارفه

درگذشت نجف دریابندری و برگزاری دو مراسم تودیع و معارفه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب در هفته‌ای بودند که گذشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روند نزولی تعداد اخبار مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و نشر همچنان ادامه دارد و در آغاز دومین ماه کاری سال ۹۹ به ۸ خبر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته گذشته هم این‌رقم، ۸ عنوان بود و هفته‌های پیش‌تر، تعداد اخبار گزارش بین تعداد خبرهای یک‌رقمی و دو رقمی در نوسان بود.

مهم‌ترین رخداد این‌هفته متاسفانه درگذشت یک‌چهره تاثیرگذار فرهنگ و ادب کشور، نجف دریابندری است که در صدر اخبار مرور می‌شود. همچنین، هفته گذشته، گزارش «یک‌هفته با کتاب» ۲ خبر خارجی داشت که این‌عدد این‌هفته به یک خبر تنزل پیدا کرده است.

در هفته‌ای که گذشت، ۲ مراسم تودیع و معارفه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد و خبری هم درباره حق بیمه ناشران، کتابفروشی‌ها و مراکز پخش کتاب روی خروجی قرار گرفت. یک‌جشنواره ادبی تمدید و جشنواره‌ای دیگر هم به پایان راه برگزاری دوره نهم خود رسید. همچنین برگزیدگان یک‌جایزه ادبی هم در زمینه اقتباس معرفی شدند.

تنها خبر خارجی و بین‌المللی این‌گزارش هم، معرفی برندگان جایزه پولیتزر است.

در ادامه مشروح گزارش کوتاه «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

درگذشت نجف دریابندری

نجف دریابندری مترجم و پژوهشگر نام‌آشنای کشور روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت درگذشت. دریابندری که مدت‌ها در بستر بیماری به سر می‌برد، در سن ۹۱ سالگی درگذشت و خبر این‌اتفاق، یکی از تاثیرگذارترین اخبار حوزه فرهنگ و ادب طی این‌هفته بود.

با انتشار خبر درگذشت دریابندری، مقامات و چهره‌های مختلف کشور پیام تسلیت صادر کردند.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

مراسم تکریم قادر آشنا مدیرعامل سابق مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معارفه ایوب دهقانکار سرپرست جدید این مؤسسه پیش از ظهر شنبه ۱۳ اردیبهشت در محل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، هم یکشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور محمدهادی ناصری مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان تهران و علی نیکنام مدیر سابق این اداره‌کل در مرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

‌امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای کتاب‌فروشی‌ها و ناشران

لادن حیدری معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق خبری که سه‌شنبه این‌هفته به‌نقل از وی منتشر شد، با اشاره به بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در ۲۶ اسفند ۹۸ گفت: باتوجه به پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر امهال حق بیمه اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه سهم کارفرما برای فعالیت‌ها و کارگاه‌های مشمول عناوین ده‌گانه " این‌مهم محقق شد.

به‌این‌ترتیب براساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی کتاب‌فروشی‌ها، انتشاراتی‌ها، مراکز توزیع کتاب، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی از امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برای ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ برخودار هستند.

تمدید جشنواره ادبی آفتابگردان

داوود ملکی صیدآبادی دبیر اولین‌دوره جشنواره ادبی آفتابگردان (ویژه موضوعات سالمندی) روز یکشنبه این‌هفته از تمدید مهلت ارسال آثار به این‌جشنواره تا ۱۵ مرداد خبر داد.

برگزاری اختتامیه مجازی جایزه هفت اقلیم

مراسم اختتامیه نهمین دوره جایزه هفت اقلیم هم سه‌شنبه شب ۱۶ اردیبهشت در فضای مجازی برگزار شد و برگزیدگان این‌جایزه در دو حوزه رمان و مجموعه‌داستان معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان مسابقه داستان‌های کوتاه نوجوان برای اقتباس

اسامی برگزیدگان مسابقه داستان‌های کوتاه نوجوان برای اقتباس فیلم کوتاه هم این‌هفته توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان منتشر شد.

معرفی برندگان جوایز پولیتزر

معرفی برندگان جوایز پولیتزر هم که از مدتی پیش به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، این‌هفته انجام شد. به‌این‌ترتیب، کالسون وایتهد نویسنده آمریکایی به عنوان چهارمین نویسنده‌ای که اکنون دو بار در بخش داستانی برنده جایزه پولیتزر شده است٬ به عنوان برنده بخش ادبیات انتخاب شد. در بخش غیرداستانی هم به دو کتاب جایزه اهدا شد: «نامیرا: رنج٬ آسیب پذیری٬ پزشکی٬ هنر٬ زمان٬ رویاها٬ اطلاعات٬ فرسودگی٬ سرطان و مراقبت» نوشته آن بویر و کتاب «پایان افسانه: از صفوف جلو تا دیوار مرزی در مغز آمریکا» نوشته گرگ گراندین.

در بخش شعر نیز جریچو براون برای مجموعه شعری «سنت» این جایزه را دریافت کرد.در بخش زندگینامه «سونتاگ: زندگی و حرفه‌اش» نوشته بنجامین موزر به عنوان برگزیده انتخاب شد و پولیتزر تاریخ نیز برای «طعم شیرین آزادی» به کیلب مک دانیل رسید.

در بخش موسیقی، این‌جایزه برای «اپرای سنترال پارک» به آنتونی دیویس اهدا شد. وی ماجرای بی‌عدالتی درباره پنج جوان رنگین پوست را که جرمی مرتکب نشده بودند و به دلیل خشونت و تجاوز به یک زن در سنترال پارک در سال ۱۹۸۹ محکوم شدند٬ روایت کرده است. جایزه برنده بخش نمایشنامه هم به «یک حلقه عجیب» نوشته مایکل آر جکسون تعلق گرفت.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مراسم تودیع و معارفه نمایشگاه های فرهنگی کتابخانه های عمومی نجف دریابندری برگزار شد حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور
  • نحوه استفاده از جایزه شیخ مفید برای استادان شاگردپرور
  • ۱۳ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • برگزاری ویژه برنامه های گرامیداشت مقام معلم در شهرهای مختلف خراسان رضوی
  • تقدیر از ۱۰۰ استاد در نخستین دوره اعطای جایزه شیخ مفید
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور در اولین دوره اعطای جایزه «شیخ مفید»
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت