Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا اینانلو، سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو، در نشست اینستاگرامی بررسی وضعیت صادرات دارو در سه سال اخیر و آینده با اشاره به وضعیت صدور مجوزهای صادرات در سه سال گذشته، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته فراز و نشیب‌هایی در صادرات دارو داشتیم، در سال ۹۶ ما بیشترین میزان صادرات را داشتیم و با تشدید تحریم ها و محدودیت های ارزی شاهد کاهش صادرات بودیم که این روند کاهشی در سال ۹۸ هم ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالش صادرات دارو در سایه تحریم ها

او ادامه داد: به دلیل تحریم و مناسبت های سیاسی کشور محدودیت ارزی اعمال شد و شرکت های داروسازی صادرکننده دارو به دنبال تعهدات ارزی که به گمرک و بانک مرکزی می‌سپردند و عدم ایفای تعهدات ارزی، در دریافت ارز و تامین داروی بازار داخل، دچار چالش ‌می‌شدند.

اینانلو صادرات دارو را به راه رفتن روی بند تشبیه کرد و گفت: تولیدکننده باید مازاد نیاز داروی کشور را صادر کند، این در حالی است که کشورهای همسایه با شرایط بهتری صادرات دارو را انجام می‌دهند چرا که فرهنگ، قوانین و مناسبت آنها به گونه ای است که واردات دارو ممنوع نیست و شرکت ها، دغدغه تأمین داروی بازار داخلی را ندارند.

داروهای «های تک» عمده صادرات دارویی ایران را تشکیل می دهند

اینانلو با بیان اینکه بخش عمده صادرات ما به داروهای «های تک »و «بایوتک» با تکنولوژی نوین اختصاص دارد، گفت: باید توجه داشت که صنعت داروسازی ایران نشان داده است که در حوزه «های تک» چه توانمندی بالایی دارد و از کشورهای همسایه در این حوزه جلوتر هستیم.

سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ما برای تسهیل صادرات دارو صدور گواهی نامه ها و مجوزها را به سندیکای صاحبان صنایع دارویی واگذار کردیم، همچنین در سازمان غذا و دارو تلاش های صورت گرفت و در سال ۲۰۱۸ عضو PICS شدیم. با این عضویت نگاه مثبت تری به صنعت داروسازی در خارج مرزهای کشور شکل گرفت، ما همچنان توانسته ایم مسیر صادرات را باز نگه داریم، هر چند رقم صادرات رضایت بخش نیست.

اما و اگرهای نیمایی شدن ارز داروهای بدون نسخه!

او با اشاره به اما و اگرهای نیمایی شدن ارز داروهای بدون نسخه یا OTC اظهار کرد: هفته جاری در کمیته صادرات، جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانس برگزار و بحث هایی درباره نیمایی شدن ارز داروهای OTC مطرح شد. نیمایی شدن ارز می تواند در صادرات نقش موثری داشته باشد، به طور کلی این نیمایی شدن ارز می تواند هم فرصت باشد و هم چالش ایجاد کند.

سرپرست امور بین الملل سازمان غذا و دارو ادامه داد: فرصت از این جهت است که دیگر برای تولید این داروها درگیر تخصیص ارز نخواهیم بود و این مسئله در صادرات داروهای OTC می تواند کمک کننده باشد اما از طرف دیگر افزایش قیمت تولید را به دنبال دارد.

او با اشاره به برخی انتقادات نسبت به اعمال محدودیت های سازمان غذا و دارو در صادرات اظهار کرد: انتظار سازمان غذا و دارو از شرکت های داروسازی این است، شرایط را درک کنند چرا که در دوران تحریم، اولویت ما تامین داروی داخل است و درخواست داریم که تولیدکنندگان میزان تولید را به درستی اعلام کنند. برای مثال وقتی یک شرکت برای تامین دارویی درخواست صادرات دارد چون برخی تولیدکنندگان میزان تولید را به درستی اعلام نمی کنند، شرکت درخواست کننده آسیب می‌بیند و ممکن است مجوز صادرات، صادر نشود.

او افزود: درخواست داریم که شرکت ها رقابت را به آن سوی مرزها نبرند، صادرات کار تخصصی است و باید شرکت های صادر کننده را جدی بگیریم. تولید به اندازه کافی به ویژه در تحریم و کرونا سخت است و شاید لازم باشد ما برند ملی را توسعه دهیم تا این برند ملی در صادرات موفق باشد.

بیشتر بخوانید: صادرات دارو به ۵۰ کشور دنیا در شرایط تحریم/ جنایت آمریکایی‌ها مظلومیت شهید سلیمانی را عیان کرد

رقم صادرات دارو در شأن صنعت داروسازی ایران نیست

در ادامه نشست آصف مهدوی دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دوستان ما در سازمان غذا و دارو به همراه سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی اقدامات خوبی در حوزه صادرات و عرضه دارو‌های ایرانی در بازار‌های همسایه انجام دادند و ما با نظر دکتر شانه ساز، شورای سیاستگذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو را راه اندازی کردیم.

او با بیان اینکه به دنبال تحریم‌های ظالمانه شاهد کاهش صادرات دارو هستیم، گفت: رقم صادرات در سال‌های گذشته، عددی نیست که در شان صنعت داروسازی ایران باشد و ما انتظار بیشتری از صنعت دارو در ایران داریم. باید توجه داشت اکنون که قیمت نفت بسیار پایین است ما می‌توانیم روی صادرات غیر نفتی تکیه کنیم و صادرات دارو را مدنظر قرار دهیم.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها مثل انتقال ارز چالش داریم البته در حوزه صادرات کالا‌های سلامت محور کمی چالش‌ها کمتر است. پیش از این در حوزه صادرات در سازمان غذا و دارو، تمرکز وجود نداشت و ادارات موارد را مستقل پیگیری می‌کردند، اما اکنون با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری، صادرات محصولات سلامت محور در سازمان غذا و دارو، به صورت متمرکز مورد توجه قرار گرفته است.

مهدوی ادامه داد: اعضای شورای سیاستگذاری صادرات محصولات سلامت محور، تشکل‌های حوزه سلامت، اداره کل‌های سازمان غذا و دارو و نماینده سازمان بازرسی هستند و کارشناسان صادرات دارو را پیگیری می‌کنند، ما بعد از راه اندازی شورای صادرات ارتباط خوبی با سازمان توسعه تجارت برقرار کردیم و مقرر شد در تمام جلسات این سازمان از جمله کارگروه توسعه صادرات به صورت فعال شرکت کنیم، در جریان امور قرار بگیریم و مسائل و مشکلات شرکت‌های داروسازی را منتقل و پیگیری کنیم.

تامین نیاز داخل، اولویت نخست در دوران تحریم 

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در شرایط تحریم تامین بازار داخلی در اولویت قرار دارد، گفت: باید توجه داشت که در دوران تحریم واردات محدودیت دارد و ما می‌توانیم مازاد نیاز داخل را صادر کنیم همچنین ما در تامین ارز محدودیت‌هایی داریم، از طرفی امسال هم ارز دارو کاهش پیدا کرده است و سازمان غذا و دارو مجوز صادرات دارو‌هایی که با ارز ترجیحی تولید شده اند، صادر نمی‌کند.

او بیان کرد:‌ ما در شورای صادرات به دنبال چالش‌ها و مشکلات در خارج و داخل از سازمان غذا و دارو هستیم. سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها بسیار کمک کننده باشد؛ همچنین بحث تک نرخی شدن ارز و استفاده نکردن از ارز دولتی در شرکت‌هایی که اهداف صادراتی دارند، در رشد صادرات موثر است. از دکتر مهرعلیان قول گرفتم که مشکلات صادرات را حل کنیم و در ایران بهتر پیش برویم، مواردی در جلساتی سازمان توسعه تجارت داشتیم بحث زیرساخت‌های صادراتی و تمرکز حمایت هاست.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌  اگر بحث چابک سازی فرآیندها، نقل و انتقال پول و تقویت شرکت‌های موفق در صادرات را مدنظر قرار دهیم، ‌می توانیم صادرات دارو را افزایش دهیم، باید توجه داشت در حوزه‌های مختلف از جمله دارو، شرکت‌های بسیاری هستند که سابقه خوبی در صادرات دارو یا سایر محصولات دارند و می‌توانند در صادرات دارو به ما کمک کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات غیر نفتی صادرات دارو غذا و دارو تحریم های ایران سازمان غذا و دارو صادرات دارو باید توجه صادرات دارو نیمایی شدن ارز صنعت داروسازی صنعت دارو ارز دارو شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید

همشهری آنلاین-مرضیه ثمره‌حسینی: «در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونرها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده‌ و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشورهای همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشورهای آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشورهای آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشورهای دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید:« چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشورهای همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشورها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود اما در شهرهایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی(مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برندهای مختلف عرضه شد.

بستنی گران‌ شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برندهای مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و غیره بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه ها عرضه می شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

کد خبر 848579 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات قیمت - تنظیم بازار بستنی و فالوده عراق عمان امارات

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • خسروپناه: اگر معلم جلوتر از پارادایم فکری دانش آموز حرکت نکند،‌ جا می‌ماند
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند