Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهش مشترک محققان رویان و دانشگاه پزشکی تهران نشان داد که یکی از ساختار‌‌‌‌های نوکلوئوتید، نقش مهمی در افزایش تقسیم، تومورزایی و مهاجرت سلول‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرطانی دارد و می‌‌‌‌تواند برای تشخیص زود هنگام متاستاز پیشنهاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، میکروRNA‌ها ساختار‌‌‌‌های نوکلئوتیدی غیر‌کد‌کننده‌‌‌‌ای هستند که در تنظیم بیان ژن ایفای نقش می‌‌‌‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از چالش‌‌‌‌ها در مطالعه microRNA ها بررسی نقش چندگانه آنها در سلول‌‌‌‌ها و شرایط متفاوت است. به همین علت پیش‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی رفتار آنها در تنظیم بیان ژن دشوار است. miR‐۲۰۳ یکی از همین ساختار‌‌‌‌های نوکلوئوتیدی است که طبق شواهد، نقش مهارکنندگی در پیشرفت سرطان دارد، با این وجود در برخی پژوهش‌‌‌‌ها نشان داده شده است در سرطان‌‌‌‌هایی مانند سرطان پستان تشدید کننده تومورزایی نیز هست. به منظور بررسی اثر miR‐۲۰۳ در بیماران مبتلا به ملانوما (جدی‌‌‌‌ترین نوع سرطان پوست)، مرضیه ابراهیمی، پریسا صحرانورد، جواد فیروزی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشی را طراحی کردند که طی آن پس از مشاهده افزایش سطح miR‐۲۰۳ در سرم بیماران مبتلا به ملانوما و همچنین توده‌‌های سرطانی ایجاد شده در شرایط آزمایشگاهی، به بررسی اثر این افزایش بیان در میزان تقسیم و تهاجم سلول‌‌های سرطانی پرداخته شد.

*نتیجه پژوهش برای تشخیص زودهنگام متاستاز سرطان

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌‌‌المللی Cellular Physiology به چاپ رسیده است، نشان داد، افزایش بیان miR‐۲۰۳ موجب افزایش معنی‌‌‌‌دار توان تقسیم، کلونی‌‌‌‌زایی، مهاجرت و تومورزایی در رده‌‌‌‌های سلولی بررسی شده می‌‌‌‌گردد. به‌علاوه، این افزایش بیان باعث القاء بیان عوامل موثر در تبدیل سلول‌‌‌‌های اپی‌‌‌‌تلیال به مزانشیمال و در نتیجه افزایش متاستاز (مهاجرت سرطان از یک اندام بدن به اندامی دیگر) شده، بیان ژن‌‌‌‌های مربوط به بنیادی بودن (stemness) را افزایش می‌‌‌‌دهد. 
روی‌هم‌رفته نتایج این پژوهش نشان داد، miR‐۲۰۳ در بافت ملانوما بیان اندکی دارد اما در سلول‌‌‌‌های بنیادی سرطانی ملانوما بیان آن افزایش یافته نقش مهمی در افزایش تقسیم، تومورزایی و مهاجرت این سلول‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارد. بنابراین می‌‌‌‌توان miR‐۲۰۳ را به‌عنوان عاملی برای تشخیص زود هنگام متاستاز پیشنهاد کرد، اما جهت تأیید آن پژوهش‌‌‌‌های بیشتر ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سرطان پژوهش مهاجرت متاستاز رویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد

صادق کاظمی‌فرد مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی درباره طراحی و ساخت دستگاهی با استفاده از تکنولوژی سنجش خازنی برای غربالگری سینه به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: نکته پراهمیتی که در پروژه مورد توجه قرار گرفت رسیدن به محصول کارآمد و ارزان قیمت و با دقت تشخیص بالا بود که بتوان موضوع غربالگری را در تمام سطح جامعه از جمله مناطق محروم با هزینه خیلی پایین‌تر نسبت به روش‌های موجود پیاده سازی کرد.

کاظمی اضافه کرد: دستیابی به فناوری سنسورهای سنجش خازنی کمک شایانی در تولید ارزان قیمت این محصول کرده است و بعد از آمریکا ایران به دانش ساخت این تکنولوژی دست پیدا کرد که در بیوتکنولوژی، هوافضا و صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارد.

وی ادامه داد: روش شناسایی توده‌های سرطان سینه در حال حاضر از سوی آمریکا مورد تأیید قرار گرفته و سازمان FDA آمریکا مجوز استفاده از تکنولوژی را صادر کرده است  که به عنوان ملاک جهانی برای تشخیص سرطان سینه تلقی می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه گفت: برای استفاده از این دستگاه نیازی به دستگاه‌های جانبی نیست و دقت تشخیصی آن ۸۳ درصد برآورد شده است. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، کاهش هزینه‌های غربالگری را از مزیت‌های این دستگاه دانست و گفت: این دستگاه با آنالیز با دقت بالای بافت سینه، بافت‌های مشکوک را شناسایی می کند و در نهایت از طریق نرم افزار که روی گوشی همراه نصب می‌شود نقاط مشکوک به وجود بافت سرطانی نمایش داده می‌شود.

 کاظمی ادامه داد: امواج آلتراسونیک تولیدشده  قادر به تشخیص غیرتهاجمی بافت سرطانی است.

وی با اشاره به اهمیت این دستاورد برای کشور گفت: با توجه به اهمیت موضوع غربالگری سرطان سینه برای وزارت بهداشت و هزینه بالای این طرح، با دستاورد جدید میتوان با سرعت بالا و هزینه به مراتب پایین تر طرح غربالگری سرطان پستان را در کل کشور پیاده سازی کرد و سطح سلامت در کشور را ارتقا داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ