Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-در هفتاد و هشتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۰۱۶۵۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۴۱۸ نفر فوت شده و ۸۱۵۸۷ نفر بهبود یافته‌اند.

در هفتاد و هشتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۰۱۶۵۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۴۱۸ نفر فوت شده و ۸۱۵۸۷ نفر بهبود یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است؛ روند ابتلا به کرونا در ایران نزولی بوده و اکنون ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است. او در خصوص شرایط تهران در مقابله با کرونا گفته است؛ این شهر شرایط آرامی دارد و میزان بستری و مراجعه سرپایی در آن کاهش یافته است. وی تاکید کرده است؛  در حوزه درمان روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی به این استان اعزام شده‌اند. از طرفی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان اعلام کرده است؛ درست است بیماریابی در خوزستان افزایش یافته، اما بخش عمده‌ای از افزایش موارد ابتلا، به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برمی‌گردد و اگر شرایط این‌گونه باشد، مطمئنا تصمیمات یک ماه قبل، مجددا اتخاذ خواهد شد.فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز با اشاره به مورد استناد قرار گرفتن کارآزمایی بالینی ایران در عرصه عمومی جهانی گفته است؛ امروز پاندمی کرونا تقریبا در تمام دنیا وجود دارد، ولی در میان تمام کشورهایی که آلوده به این ویروس هستند، سازمان بهداشت جهانی تنها ۱۲ کشور را از نظر علمی در بالاترین سطح بضاعت و توانایی پژوهشی اعلام کرده که مجاز به ارائه کارآزمایی بالینی هستند و با افتخار اعلام می کنم که ایران سرفراز یکی از این ۱۲ کشور است.

چرا کشورهای پیشرفته خواهان "کیت تولیدی ایران" هستند؟

امکان تصمیم‌گیری درباره قرنطینه یا عدم قرنطینه یک شهر با استفاده از نتایج تست الایزا

«مصطفی قانعی» رییس ستاد توسعه زیست و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره صادرات کیت‌ به کشورهای ترکیه و آلمان گفت: کیت‌‎هایی که صادر می‌شوند، کیت‌های الایزا هستند که پادتن اختصاصی علیه ویروس کرونا را در بدن بیمار بعد از بهبودی تشخیص می‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین کیت برای تشخیص بیماری کوید ۱۹ نیست، بلکه پادتن موجود در بدن بهبودیافتگان را شناسایی می‌کند، در نتیجه افراد باید بیماری را گرفته و بهبود پیدا کرده باشند تا بتوانند از این کیت استفاده کنند.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه کیت الایزا، آنتی بادی یا پادتن اختصاصی کرونا را چک می‌کند، گفت: کشورها اکنون نیاز دارند که ببینند چقدر از جمعیت آنها به کرونا مبتلا شده است، زیرا بخشی از جمعیت پس از بروز علائم به بیمارستان مراجعه و برخی دیگر از جمعیت هم ممکن است، مراجعه‌ای نداشته باشند. 

قانعی افزود: برای کشورها مهم است که بدانند، بدن چه تعداد از مبتلایان بهبود یافته پادتن ساخته است. در یک شهر اگر آمار کسانی که آنتی بادی و IGD آنها مثبت می‌شود به ۷۰ درصد برسد، دیگر نیازی به ایزوله و قرنطینه شهر نیست و می‌توانند مردم را آزاد بگذارند، به همین دلیل کشورهای متعددی متقاضی هستند که از این کیت استفاده کنند، زیرا می‌خواهند بدانند چگونه راجع به شهرهایشان تصمیم بگیرند.

توانایی تولید یک میلیون کیت الایزا در هفته

وی در پاسخ به این سوال که تولید کیت‌های الایزا در کشور ما چه اندازه است و چند در صد از تولیدات به صادرات اختصاص داده شده است؟ گفت: در حال حاضر تنها شرکت تولید کننده کیت الایزا پیشتاز طب زمان است، دو شرکت دیگر هم متقاضی تولید شدند، ولی هنوز تولیدات آنها به بازار نیامده است. آنچه که مسلم شده این است که شرکت تولید کنده ادعا کرده است، توانایی تولید هفته‌ای یک میلیون کیت را دارد.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بر اساس برآوردها، میزان نیاز کشور به کیت الایزا تعیین شد و بعد از تعیین آن این مجوز داده شد که می‌توانیم مابقی آن را صادر کنیم، این اولین مورد تولیدی در حوزه کرونا است که اجازه صادرات پیدا کرده، اما فعلا مابقی تولیدات اجازه صادرات پیدا نکرده است. 

قانعی با اشاره به موفقیت آمیزبودن کیت‌های الایزا که این ویژگی آن را به مرحله صادرات رسانده‌ است، گفت: زمانی که گفته می‌شود، کیت الایزا به آلمان صادر شده است، قطعا موفق‌آمیز بوده است، زیرا آلمان کشور پیشرفته‌ای است. رسانه‌های خارجی همیشه ایران را متهم می‌کردند که نتوانسته شرایط را مدیریت کند، اما اکنون شاهدیم کشور همه نیازهای خود را تامین کرده است. 

او افزود: نکته دوم این است که ما توانستیم به کشورهایی که ادعا داشته‌اند، تولیداتی مانند کیت الایزا را صادر کنیم و البته اگر هنوز اجازه صادرات به مابقی تولیدات داده نشده به خاطر ذخیره استراتژیک کشور است. به این منظور که باید تولیدات کشور را تا حدی ذخیره کنیم که اگر در پاییز مشکلی به وجود آمد، بتوانیم پاسخگو باشیم.

قانعی بیان کرد: در حال حاضر برخی از کشورها نیازهای اولیه مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده را تامین نکرده‌اند، به عنوان مثال حتی در آمریکا برای پرسنل درمانی کمبود ماسک وجود دارد. ما خوشبختانه این مشکل را نداریم، اما تا زمانی که ذخایر پر نشوند، اجازه صادرات داده نخواهد شد.  

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در زمینه کیت الایزا نداریم و در این خصوص تکمیل هستیم، گفت: صحنه رقابت به آنهایی که در رسانه‌هایشان، ایران را متهم می‌کردند نشان داد که چه کشوری عقب است. اکنون در وضعیتی قرار داریم که اگر به همین شکل پیش برود، صادر کننده ماسک و ضدعفونی کننده‌ها هم خواهیم شد.

متقاضیان تست الایزا به سازمان انتقال خون مراجعه کنند

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیت الایزا در آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی توزیع می‌شود؟ گفت: چنین موضوعی مطرح نیست، فعلا این کیت به سازمان انتقال خون داده شده است. کسانی که می‌خواهند درباره آنتی بادی بدنشان بدانند، می‌توانند به سازمان انتقال خون مراجعه کنند، در آنجا یک واحد خون می‌دهند و هم پاسخ ایمنوگلوبولین یا آنتی بادی را دریافت می‌کنند.

قانعی گفت: این کیت به شکل گسترده و خصوصی توزیع نشده است و از طرفی مردم تفسیر این تست را نمی‌دادند. برای افراد باید تفسیر شود که این کیت فقط نشان می‌دهد که شخص به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده است. 

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: البته در برخی مواقع این امکان وجود دارد که جواب کیت منفی ‌شود، ولی شخص بهبود پیدا کرده باشد. اگر آنتی بادی شخص بالا بود به معنای این نیست که دیگر بهداشت را رعایت نکند و حالا ایمن است، بلکه در هر صورت باید موازین بهداشتی رعایت شود.

۱۰ شهر زرد و ۴ شهر سفید در استان گلستان

دپوی تجهیزات حفاظتی برای پیک احتمالی دوباره کرونا

«عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت بیماری کرونا در استان گلستان گفت: با توجه به اینکه از ابتدای اسفند بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، استان گلستان نیز مانند همه مناطق کشور در هفته سوم اسفند ماه بین ۱۳ تا ۱۹ اسفندماه یک پیک را گذراند. 

وی ادامه داد: از ۱۹ تا ۲۵ اسفندماه روند بیماری در استان ثابت بود و از ابتدای فروردین شیب نزولی بیماری را در استان داشتیم. در روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین به دلیل شلوغی اواخر سال و ازدحام در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفندماه علیرغم اینکه مردم در روز ۱۳ فروردین ماه به خوبی رعایت کردند، اما افزایش ۱۰ درصدی و مختصری بیماری را داشتیم و در روزهای بعد دوباره شاهد شیب نزولی بیماری در این استان بودیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در این مدت ۲ الی ۳ مورد افزایش بین ۷ تا ۱۰ درصد نیز داشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز یک افزایش ۵ درصدی از بیماری در استان داریم. با توجه به بازگشایی‌هایی که صورت  گرفت، برآورد ما این بود، در صورتی که مردم رعایت نکنند، پیک دوم خیلی سنگینی داشته باشیم، اما خوشبختانه ما با چنین پیکی مواجه نبودیم و هر ۴ الی ۵ روز یک بار افزایش ۵ درصدی داریم و دوباره به حالت قبل برگشته‌ایم. 

فاضل درباره رعایت فاصله اجتماعی از سوی مردم گفت: خوشبختانه در استان گلستان مردم همراهی بسیار خوبی نسبت به دیگر مناطق کشور داشتند. تقریبا همه مردم ۲ الی ۳ ماه است که از خانه بیرون نیامده‌اند و تنها یک سری از مشاغل ضروری فعالیت داشتند، در اواخر سال هم ۱۰ الی ۱۵ درصد رعایت نمی‌کردند و بیش از ۸۰ درصد مردم نکات را رعایت می‌کردند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره مشکلات کادر درمان در این استان گفت: پیک این بیماری در اسفندماه بود و تقریبا از اول فروردین به دلیل اینکه ۴۰ الی ۵۰ درصد حجم بیماران کم شد، اکثر پرسنل توانستند به مرخصی بروند و استراحت لازم را داشته باشند. حتی در بیمارستان صیاد شیرازی در ایامی که کرونا نبود، تمامی ۳۵۰ تخت این بیمارستان تکمیل بود و هیچ وقت در اورژانس تخت خالی نداشتیم، اما در فروردین امسال با توجه به اینکه شیوع کرونا در ایام عید نزولی شد، فقط ۵ بیمار در بخش اورژانس این بیمارستان بستری بود و می‌توانم بگویم با درایتی معاونت درمان دانشگاه‌ها خوشبختانه کادر درمانی تقریبا با مشکل خستگی مواجه نشدند. 

فاضل درباره وسایل و لوازم تجهیزات حفاظتی کادر بیمارستانی نیز گفت: هفته اول با توجه به اینکه تمام بیمارستان‌های استان در زیر بار بیماری رفت، با کمبود تجهیزات حفاظتی مواجه شدیم و در یک مقطعی این موضوعات وجود داشت و به صورت روزانه این موارد را تهیه می‌کردیم، اما در حال حاضر این تجهیزات را در انبار دپو داریم و برای ۲۰ روز آینده نیز تجهیزات لازم تامین است و چنانچه دوباره پیک بیماری پیش بیاید در ۲۰ روز آینده می‌توانیم از این تجهیزات استفاده کنیم و  کل بیمارستان‌ها را تجهیز کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره وضعیت شهرهای استان از نظر بیماری تصریح کرد: براساس پروتکل وزارت بهداشت مراوه تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان جزو شهرهای سفید و ۱۰ شهر دیگر جزو شهرهای زرد هستند. وزارت بهداشت پیش از این بندرگز را جزو شهرهای قرمز اعلام کرده بود، اما اکنون بندرگز هم جز شهرهای زرد قرار گرفته و همانطور که گفتم، در حال حاضر ۱۰ شهر زرد و ۴ شهر سفید داریم. 

افزایش آمار مبتلایان کرونا در پی اجرای طرح‌های بیماریابی

 قابلیت صادرات ماسک و الکل را داریم

«فریدون همتی» استاندار هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در این استان گفت: وضعیت ابتلا به کرونا در استان هرمزگان به دلیل بیماریابی سیر صعودی دارد. اکنون سیاست بیماریابی در دستور کار ستاد استان قرار گرفته و به جهت افزایش تست‌ها، تعداد بیماران هم رو به افزایش است، از این رو توصیه می‌شود، مردم همچنان نکات مهم بهداشتی عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون استان هرمزگان نسبت به اسفند و فرودین ماه چه وضعیتی دارد؟ گفت: در حال حاضر وضعیت استان پایدار است، اما تعداد مبتلایان بالاست. آمار مرگ و میر نسبت به قبل تغییر نکرده و مواردی که وجود دارد، اغلب دارای بیماری مزمن و زمینه‌ای بودند، اما تعداد بستری‌ها کاهش یافته است.

استاندار هرمزگان به ریسک بالای برخی شهرستان‌های این استان اشاره کرد و گفت: برخی شهرستان‌ها مانند جاسک، بشاگرد، بندرلنگه و ابوموسی سفید و کم ریسک هستند، اما شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، قشم و حاجی آباد همچنان در ریسک بالا و متوسط قرار دارند.

همتی با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی گفت: توصیه به مردم این است که از تجمع خودداری کنند. رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن الزامی است تا بتوان نسبت به کاهش بیماران کمک کرد. در حال حاضر تعداد موارد مثبت نسبت به اسفند ماه بیشتر شده، اما وضعیت پایدارتر است.

وی در خصوص شناسایی بیماران و درمان آنها به شکل سرپایی گفت: بیماران اغلب سرپایی درمان می‌شوند و موارد بستری کمتر شده، اما همانطور که گفتم، آمار بیماران مثبت مبتلا به کرونا ویروس بیشتر شده است.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به بازگشایی مشاغل احتمال افزایش آمار وجود دارد و اگر مردم و متصدیان فروش، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بعد از بازگشایی احتمال اینکه دوباره تعداد مبتلایان کرونا افزایش یابد، زیاد است. 

همتی با اشاره به وضعیت تردد افراد در سطح شهر گفت: وضعیت تردد در سطح شهر مناسب است. مردم تقریبا با وسیله نقلیه شخصی تردد می‌کنند و در این زمینه چندان جای نگرانی نیست، اما برخی هم که خودرو ندارند و قطعا باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او درباره شرایط فعلی بیمارستان‌ها گفت: در زمینه تجهیزات بیمارستان و تامین تجهیزات مشکل خاصی وجود ندارد. روز سه شنبه دکتر حریرچی در استان ما حضور داشتند و با همراهی وی تامین کیت تشخیصی در هرمزگان روزانه به ۷۰۰ عدد ارتقا پیدا کرد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در مجموع سفید نیست، اما تعدادی شهرستان‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان سفید اعلام شده که با این وجود مراقبت‌های لازم در حال انجام است. حمایت جهت بیماریابی و قرنطینه به عنوان پیشنهاد به دولت همچنان در دستور کار قرار گیرد. 

همتی با اشاره به دارا بودن قابلیت استان در صادرات ماسک و الکل گفت: وضعیت تامین تجهیزات مثل ماسک و الکل در استان در اسفند و اوایل شیوع بیماری سخت بود، اما مدتی است کارخانجات تولید مواد بهداشتی، اقدام به تولید الکل و ماسک کرده اند، تا جایی که حتی قابلیت صادرات نیز دارند.

ایلنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان استاندار هرمزگان تجهیزات حفاظتی استان گلستان اجازه صادرات وزارت بهداشت ماسک و الکل حال حاضر شهرستان ها اعلام کرده کیت الایزا آنتی بادی پیدا کرده مبتلا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۵۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس بین جمهوری اسلامی ایران و قاره پرظرفیت آفریقا، بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق با زمان‌بندی مشخص برای تحقق اهداف اجلاس تاکید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه زمینه‌های همکاری خوبی میان ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشاء تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و موثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشورهای آفریقایی و منشا پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد.

دریافت 81 MB

تدوینگر: امین نصراللهی                       

دیگر خبرها

  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران