Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های آذربایجانی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت پل بر روی رود ارس است، معاون وزیر خارجه این کشور ضمن رد این خبار و ادعاها اعلام کرد که بر اساس توافق سال ۲۰۱۶ میان دو کشور، طرف ها بر اساس حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در رابطه با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش «قفقاز اینفو» "خلف خلف اف" معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «توافقنامه‌ای درباره همکاری در زمینه ادامه ساخت، بهره برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی، بر روی رودخانه ارس در روز ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسیده و دولت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران طرف های این توافقنامه هستند.

وی گفت که احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور در این توافقنامه منعکس شده است. با توجه به این اصول، در این توافقنامه مطابق با الزامات قطعنامه های سازمان ملل متحد بر اهمیت تامین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید شده است. همچنین مطابق با این توافقنامه، طرف ها بر اساس حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در رابطه با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می کنند. 

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به مسایل منتشره در رسانه ها در رابطه با اجرای این توافقنامه، افزود: «مسایل مربوط به ساخت پل ها که در رسانه ها منعکس شده است، باید مطابق با توافقنامه مذکور و در چارچوب اجرای پروژه های سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ارزیابی شود و همان طور که سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، طرف ایرانی بخش سدها و پل ها که در اراضی آذربایجان قرار دارد، را در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان می پذیرد. این مساله در توافقنامه مذکور که توسط پارلمان های دو کشور مورد تایید قرار گرفته و دارای اهمیت قانونی است، منعکس شده است.

وی افزود: با توجه به روابط اعتماد متقابل، دوستی و حسن همجواری بین ایران و آذربایجان، باور داریم که این پل ها صرفا در خدمت اجرای پروژه ها در رابطه با سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی است». 

به گزارش ایسنا، پیش از این سفارت کشورمان در آذربایجان در خصوص پل هایی که میان ایران و قره باغ ساخته شده اعلام کرده است که «این پل ها بر اساس توافقنامه امضا شده با آذربایجان ساخته شده است».

بخش مطبوعات سفارت ایران تصریح کرده بود: «ادعاها در خصوص ۵ پلی که میان ایران و قره باغ ساخته شده است، دور از واقعیت است. ۲ پلی که در نقشه دیده می شود، پل های قدیمی است و در حال حاضر از آنها استفاده نمی شود. ۲ پل دیگر نیز مربوط به تاسیسات سد خداآفرین می باشد. این ۳ پل به صورت پنهان ساخته نشده است. طرف ایرانی آن پل ها را نه به سوی اراضی "جمهوری قره باغ کوهستانی" بلکه به سوی اراضی جمهوری آذربایجان ساخته است. ما این سرزمین ها را در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان می پذیریم. زمانی که آذربایجان استقلال خود را اعلام نمود ایران اولین کشوری بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. افرادی که ادعاهای مختلفی در خصوص این پل ها مطرح می کنند، تلاش می کنند خللی در روابط خوب بین دو کشور برادر وارد کنند». 

بر اساس بیانیه سفارت ایران هدف از احداث این پل ها برقراری روابط اقتصادی با "جمهوری قره باغ کوهستانی" نیست. 

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و سد مارازاد و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد. 

برای اجرای این طرح انرژی، کمیسیون مشترک فنی متشکل از مسئولان و کارشناسان انرژی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

پل ها برای ادامه احداث سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ساخته شده است. دو پل ارتباطی و تکمیلی مورد بحث مربوط به تاسیسات این سد می باشد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان سد ارس سد خداآفرین روابط ایران آذربایجان جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه تمامیت ارضی ساخته شده دو کشور بر اساس قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۷۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • باکو ادعای فرانسه درباره حمایت از تجزیه طلبان را رد کرد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای هنجارشکن در آذربایجان‌غربی
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • انتخاب والیبالیست ارومیه‌ای به عنوان بهترین مدافع لیگ برتر جمهوری آذربایجان
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است