Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها نگرانی‌ها حاکی از این است که هرچه از زمان شیوع ویروس کرونا می‌گذرد حساسیت‌ مردم کم‌تر ‌شده و با گرم شدن هوا و آغاز ماه مبارک رمضان رفتارها کاملا به حالت عادی بازگشته ‌که نگرانی از افزایش مبتلایان به کرونا وجود دارد. ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، این روزها همه‌جا صحبت از جولان ویروس کروناست، ویروسی که از چین شروع شده و دامن خیلی از کشورها از جمله ایران را هم گرفته است اما هرچه از زمان شیوع ویروس کرونا می‌گذرد حساسیت‌ مردم کم ‌شده و با گرم شدن هوا و آغاز ماه مبارک رمضان رفتارها کاملا به حالت عادی بازگشته است و آمارها نشان از روند افزایشی ویروس کرونا در خراسان جنوبی دارد در حالی که این آمارها در چند وقت اخیر سیر نزولی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با شیوع ویروس کرونا مردم خراسان جنوبی نوروز 98 را با در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند که این امر سبب کاهش آمار مبتلایان به این ویروس شد اما پس از پایان تعطیلات نوروز کوچه خیابان‌های شهر میزبان افراد بسیاری شد و مردم روال عادی زندگی خود را آغاز کردند و آمار مبتلایان افزایش یافت.

گواه این صحبت شلوغی بازار شهر و جاده سلامت بیرجند است که در این راستا سری به بازار بیرجند زده تا از علت حضور مردم در اینجا جویا شویم.

شلوغی بازار بیرجند در روزهای کرونایی

ابراهیم علی‌پور یکی از کسبه بازار بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند افزود: با شیوع ویروس کرونا تمام واحد‌های صنفی  از ابتدای فروردین تا 23 فروردین ماه تعطیل بودند و از 23 فروردین مجدداً آغاز به کار کردند.

وی با اشاره به حضور مردم در بازار بیرجند و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: متأسفانه با کاهش آمار مبتلایان ویروس کرونا در استان و آغاز ماه مبارک رمضان مردم مانند گذشته به روال عادی زندگی خود بازگشتند و در بازار تردد دارد.

علی‌پور گفت: برخی از افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و متأسفانه برخی دیگر بدون ماسک و دستکش در بازار حضور می‌یابند.

آخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای 24000 آمریکایی در 24 ساعت گذشته +جدولسن ابتلا به کرونا در روسیه به زیر 65 سال کاهش یافته استآخرین آمار ابتلای به ویروس کرونا در ترکیه/ 1.2 میلیون تست گرفته شده

وی با اشاره به دریافت کد بهداشتی برای کسبه افزود: پس از بازگشایی واحد‌های صنفی از نظر رعایت بهداشت واحد‌های صنفی کد دریافت کردند و برای واحد‌های صنفی که مشاغل کم خطر بوده‌اند یک پروتکل بهداشتی در نظر گرفته شده‌ و با روال عادی بهداشتی کار خود را آغاز کردند.

این کاسب بیرجندی گفت: به عنوان شهروند این استان وظیفه داریم با در خانه ماندن و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از زحمات مدافعان سلامت قدردانی کنیم.

مردم کمتر در اجتماع حاضر شوند

علی بابایی‌راد یکی دیگر از کسبه بازار در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از بیستم فروردین ماه آغاز به کار کرده‌ایم.

وی افزود: با آغاز ماه مبارک رمضان متاسفانه اکثر مردم به روال عادی زندگی خود بازگشتند و تعداد اندکی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این امر بسیار ناراحت کننده است.

اربابی گفت: از صدا و سیما درخواست می‌شود برنامه‌های متنوعی را برای مردم در نظر بگیرند تا مردم برای در خانه ماندن سرگرمی داشته باشند.

محمدامین دلاکه یکی دیگر از کسبه بازار بیان کرد: از مردم تقاضا داریم بهداشت فردی و طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شاهد ریشه کن شدن این ویروس باشیم.

با ورودکرونا به شهر فعالیت اقتصادی بسیار کم شده است

سیدمحمد ذوالفقاری یکی از شهروندان بیرجندی نیز اظهار داشت: تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنم و با داشتن مواد ضدعفونی و ماسک وارد بازار بیرجند شده‌ام.

وی با بیان اینکه در 50 روز اخیر فقط 2 بار برای خرید از خانه بیرون آمده‌ام گفت: به عنوان یک شهروند از مردم تقاضا دارم طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و با ماسک و دستکش وارد مکان‌های عمومی شوند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه از مدافعان سلامت که زحمات زیادی برای سلامت مردم می‌کشند قدردانی می‌کنم.

سمیه بهارشاهی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی اظهار داشت: حدود 2 ماه است که از منزل خارج نشده‌ام و امروز برای خرید ضروریات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از منزل خارج شده‌ام.

مرتضی احمدی یکی دیگر از کسبه بیرجند نیز اظهار داشت: با موج کرونا فعالیت اقتصادی بسیار کم شده اما تعداد زیادی از شهروندان در بازار حضور می‌یابند و طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

کرونا با هیچ کس شوخی ندارد

وی افزود: کادر درمان زحمات زیادی برای سلامت ما می‌کشند بنابراین این عادلانه نیست که زحمات آنان را نادیده بگیریم و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی تجمع کنیم.

احمدی گفت: کرونا با هیچ کس شوخی ندارد بنابراین همه ما باید این ویروس را جدی بگیریم و طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

حسینی یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: درست است مانند گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا بازار شلوغ نیست اما همان تعدادی که در بازار حضور می‌یابند موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

مردم خطر ویروس کرونا را جدی بگیرند

فرماندار شهرستان بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خوشبختانه در مراحل نخست طرح فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند مردم و واحدهای صنفی به ویژه در تعطیلات نوروز همکاری خوبی داشتند و فاصله گذاری رعایت شد.

علی ناصری افزود: پس از کم شدن محدودیت‌ها و باز شدن برخی از صنوف و عادی شدن روال کار در جامعه شاید این تصور برای برخی از مردم پیش آمده که با توجه به اینکه خوشبختانه آمار بیماران نزولی بوده این بیماری رو به کاهش است و زمینه آن کمرنگ شده است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل افزایش ویروس کرونا در استان و شهرستان بیرجند افزایش ترددها و اقدامات در حوزه اجتماعی است.

فرماندار شهرستان بیرجند بیان کرد: در این راستا از مردم تقاضا داریم خطر بیماری را جدی بگیرند چون هنوز تا مرحله ریشه کن کردن این بیماری و پیدا کردن واکسن و دارو فاصله داریم.

ناصری تصریح کرد: در این راستا اقدامات زیادی انجام دادیم و تجمع در برخی از نقاط پرتردد مانند جاده سلامت و نقاط گردشگری را ممنوع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از مردم این است که اگر در شب‌های ماه مبارک رمضان قصد پیاده روی دارند از معابر محلی خود استفاده کنند و تمرکز بر جاده سلامت را کمتر کنند.

فرماندار شهرستان بیرجند گفت: امیدواریم تجمعات مردم در جاده سلامت به صفر برسد تا بتوانیم سیر نزولی بیماری را داشته باشیم.

همکاری 98 واحد صنفی در طرح‌ فاصله گذاری اجتماعی

ناصری اظهار داشت: بعد از دستور طرح فاصله گذاری اجتماعی با همکاری خودجوش خود اصناف و پیروی از دستورات ستاد مقابله با کرونا بیش از 98 درصد از واحد‌های صنفی در این طرح همکاری و تعطیلی ها را رعایت کردند.

وی تصریح کرد: در این راستا علیرغم لطمه‌های اقتصادی و تحت فشار قرار گرفتن، اصناف برای سلامتی خود و مردم کمک کردند و برخی از اصنافی که پروتکل‌های بازگشایی برای آنان ابلاغ نشده هنوز در حالت تعطیلی به سر می‌برند.

فرماندار بیرجند بیان کرد: خوشبختانه کار شناسایی افرادی که در زمینه کرونا دچار مشکلات شدند انجام شده و در این راستا جلسات بسیاری برگزار و طرح‌های بسیار خوبی اعم از طرح کمک مومنانه انجام می‌شود.

ناصری اظهار داشت: تلاش می‌شود تا برای افرادی که دچار مشکلات شده‌ند کمک‌هایی داشته باشیم تا با کاهش زمینه بیماری به حالت عادی برگردند.

وی با اشاره به توزیع بسته‌های حمایتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های معیشتی آماده شده و بعد از پالایش نهایی بسته‌های حمایتی تحویل خانواده‌ها خواهد شد.

تا آخر اردیبهشت ماه برنامه‌ای برای بازگشایی اماکن مقدسه وجود ندارد

فرماندار شهرستان بیرجند با اشاره به توزیع بسته معیشتی توسط سپاه انصار الرضا (ع) یادآور شد: توزیع تعدادی بسته معیشتی توسط سپاه انصار الرضا آغاز شده است.

ناصری به بازگشایی اماکن مقدسه اشاره کرد و افزود: تا آخر اردیبهشت ماه برنامه‌ای برای بازگشایی اماکن وجود ندارد و تا زمانی که ستاد ملی کرونا دستور را صادر کند اماکن بازگشایی نخواهند شد. 

وی یادآور شد: از مردم تقاضا داریم همانگونه که در ایام نوروز، در روز طبیعت و روز برات سنگ تمام گذاشتند و رعایت کردند در این ایام نیز طرح فاصله گذاری را ادامه دهند و از حضور در اماکنی که ضرورت ندارد خودداری کنند.

هیچ مشکل و کمبودی در زمینه تجهیزات بهداشتی وجود ندارد

فرماندار شهرستان بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر با دو سوم نیرو در ادارات خدمات می‌دهیم اما مراجعات مردم کم نشده است گفت: به همه همکاران خود در ادارات توصیه می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مردم خدمات رسانی کنند.

ناصری اظهار داشت: در حال حاضر هیچ مشکل و کمبودی در زمینه تجهیزات بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده نداریم و مشکل ماسک و دستکش برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 6 واحد دارای مجوز تولید ماسک در بیرجند وجود دارد که در این راستا از مردم تقاضا می‌شود موقع خرید ماسک به برچسب ذکر شده از معاونت غذا و دارو توجه کنند و ماسک استاندارد خریداری کنند.

کاهش فوتی‌های ویروس کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در خراسان جنوبی تا 16 اردیبهشت ماه 573 مورد بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده‌ است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: تاکنون در مجموع 3 هزار و 355 آزمایش در استان انجام شده‌ که از این تعداد 22 هزار و 782 مورد منفی و 573 مورد مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه تا 16 اردیبهشت ماه امسال 4 بیمار بستری هستند افزود: همچنین 526 نفر با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند و یا جزو بیماران سرپایی بوده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون 43 نفر در استان فوت کردند گفت: خوشبختانه از 25 فروردین ماه تا به امروز 16 اردیبهشت ماه یک مورد فوتی در استان وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار رو به کاهش است خاطرنشان کرد: پس از تعطیلات نوروز آمار به شدت کاهش یافت چون مردم در ایام تعطیلات توصیه ما را پذیرفتند و در خانه ماندند و رفت و آمدها بسیار کمتر شده بود اما پس از شروع به کار ادارات و افزایش رفت و آمدها شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مردم به توصیه کرد تا آنجایی که می‌توانند در خانه بمانند و در مواردی که اجبار وجود دارد فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند را که 95 درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند را رعایت کنند.

بیش از 80 درصد بیماری کرونا از طریق سطوح منتقل می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیش از 80 درصد بیماری کرونا از طریق سطوح منتقل می‌شود گفت: بنابراین مردم از تماس دست با سطوح خودداری کنند و از مواد ضدعفونی کننده و دستکش استفاده کنند و از تماس دست با چشم و بینی خودداری کنند.

مهدی زاده یادآور شد: تقاضا می‌شود مردم تا جایی که امکان دارد اگر قرار است در صف بمانند فاصله را با افراد رعایت کنند و محصولاتی که خریداری می‌کنند را قبل از ورود به منزل ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به طرح فاصله گذاری هوشمند اظهار داشت: این طرح در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی است که بیشتر کسبه در این زمینه مسئولیت دارند چون مکان کسب با اشاره به تردد مردم یکی از کانون‌هایی است که می‌تواند ویروس را به راحتی منتقل کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در راستای اجرای این طرح برای تمام کسبه و ادارات 96 دستورالعمل آماده شده که رعایت آنان تضمین کننده سلامتی خود فرد و مراجعه کنندگان است.

مهدی‌زاده جلوگیری از تراکم در مکان کسب، تهویه مناسب مکان کسب، در دسترس بودن مواد ضدعفونی و ضدعفوتی سرویس‌های بهداشتی را از جمله این موارد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم کرونا را جدی بگیرند خاطرنشان کرد: کاهش فوتی‌های ویروس کرونا در استان این شائبه را برای مردم ایجاد کرده که خطر بیماری کم شده است درحالی که این نتیجه ضعیف شدن ویروس نیست بلکه نتیجه بیماریابی وسیعی است که کادر پزشکی و نظام سلامت انجام می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه مردم تا حد امکان در خانه بمانند گفت: اگر مجبور به بیرون رفتن هستند از خود مراقبت کنند چراکه متاسفانه در حال حاضر مردم این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

مهدی‌زاده افزود: مردم برای حفظ سلامت خود و کمک به نظام سلامت در خانه بمانند تا به زودی شاهد ریشه کن شدن این ویروس باشیم. 

بی‌تردید نقش‌آفرینی پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران‌ سختکوش در درمان بیماران مبتلا و نیز تلاش در جهت ریشه‌کنی و مبارزه با ویروس کرونا آن‌قدر ستودنی و والاست که قلم از بیان این جانفشانی‌ها قاصر است، سفیدپوشان دلسوزی که شبانه‌روز برای کمک به هموطنان بیمار، عاشقانه تمام هستی خود را نثار نظام سلامت کردند. چه خوب است همه ما با در خانه ماندن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از افزایش این ویروس جلوگیری و مدافعان سلامت را که در خط مقدم جبهه مقابله با این ویروس قرار دارند یاری کنیم.

گزارش از فاطمه واعظی نسب و مجید اکبری 

انتهای پیام/255/ش

R41348/P/S6,56/CT16

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت رعایت پروتکل های بهداشتی فرماندار شهرستان بیرجند آغاز ماه مبارک رمضان شیوع ویروس کرونا بهداشتی را رعایت ویروس کرونا آمار مبتلایان واحد های صنفی خانه ماندن مردم تقاضا خراسان جنوبی اردیبهشت ماه مواد ضدعفونی بازار بیرجند حال حاضر یکی دیگر جاده سلامت رعایت کنند مهدی زاده روال عادی مردم کم شده ام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد

ایسنا/خراسان شمالی جاده سلامت که قرار بود در سال‌های گذشته ساماندهی شود، اکنون بین دستگاه‌های مختلف دست به دست می‌شود و هنوز دستگاهی اعتبارات لازم برای آن را گردن نمی‌گیرد و ظاهراً به وضعیت جاده گلستان شهر بجنورد که تصادفات آن بین پلیس راه و راهور دست به دست می‌شود دچار شده است.

مسیری حدوداً ۶ کیلومتری که از دو روستای خداقلی و میرزا حسنلو می‌گذرد و در نهایت به بوستان ملی بش قارداش بجنورد می‌رسد را جاده سلامت نامیده‌اند. جاده‌ای که طی حدوداً ۱۰ سال گذشته، محل اصلی عبور ورزشکاران به سوی این نقطه گردشگری بوده است.

ایجاد و ساماندهی جاده سلامت در سال ۱۳۹۲ زمانی که ۱۳۰ هزار نفر از مردم استان در جشن و پیاده روی سالروز تأسیس خراسان شمالی در بوستان بش قارداش شرکت کردند و جاده بجنورد به اسفراین مسدود شد به تصویب کارگروهی به نام کارگروه فرهنگی و اجتماعی خراسان شمالی رسید تا مخاطرات ناشی از تردد در جاده، ورزشکاران را تهدید نکند.

مرداد ماه سال ۱۳۹۶ و بازهم در جشن سالروز تأسیس استان، زمانی که محمدرضا صالحی هشتمین استاندار خراسان شمالی سکان را به دست داشت نیز دوباره نام مسیر سلامت سر زبان‌ها آمد و قرار بود با همکاری دستگاه‌های مختلف ساماندهی شود تا از وضعیت فعلی که خاکی است و با هر بارانی تبدیل به گل و لای می‌شود، خارج شود.

از آن سال‌ها گذشت و پاسکاری بین دستگاه‌های اجرایی استان برای تعیین تکلیف این جاده و نحوه ساماندهی آن، به پیاده روی روز گذشته مردم و جشنی که به مناسبت چندین موضوع تدارک دیده شده بود رسید.

در عین حال که شاهد نزول بارش‌ها در هفته گذشته و بخشیدن سرسبزی، تازگی و شادابی به طبیعت و مردم بودیم، بخش‌هایی از جاده سلامت نیز به گل و لای تبدیل شد و تعدادی از مردمی که به این پیاده روی رفته بودند، آزرده خاطر شدند و واکنش‌های مختلفی داشتند.

در این پیاده روی، عده‌ای اعتقاد داشتند این مسیر باید آسفالت شود تا دیگر به وضعیت فعلی دچار نشود. اما عده‌ای دیگر اعتقاد داشتند اگر این مسیر آسفالت شود، خودروها در آن تردد خواهند داشت و دیگر مسیری برای مردم نخواهد بود و بیشتر متعلق به خودروها می‌شود و دیگر امنیتی برای ورزشکاران نخواهد داشت.

عده دیگری نیز بر این عقیده بودند که در پیاده روی و فعالیت‌های این چنینی نباید نگران خاکی و گلی شدن بود و این موضوعات جزو جدایی ناپذیر فعالیت‌های گردشگری محسوب می‌شود. اما بهتر بود متولیان در ساعات باقی مانده به شروع پیاده روی، وضعیت این جاده را اعلام و به مردم توصیه می‌کردند که با کفش‌های مناسب به پیاده روی بیایند. البته مردم خودشان نیز با توجه به وضعیت آب و هوایی، می‌توانستند این موضوع را پیش بینی کنند.

قول پیگیری شهردار برای حصول نتیجه

کشمیری شهردار بجنورد که در این پیاده روی حضور داشت، طی مراسمی که در بش قارداش برگزار شده بود، از مردم به دلیل مطلوب نبودن برگزاری این پیاده روی، عذرخواهی و اعلام کرد به رغم اینکه این مسیر در خارج از محدوده خدمات شهرداری بوده و تکلیفی برای آن بر دوش شهرداری نیست، قول داد با پیگیری‌های مستمر، وضعیت این جاده را مشخص کند.

پس از این ماجراها بود که امروز مدیرکل گردشگری خراسان شمالی از اختصاص پنج میلیارد تومان برای ساماندهی این جاده خبر داد.

ورود گردشگری و مرهمی بر جاده سلامت

علی مستوفیان مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بش قارداش، منطقه نمونه گردشگری، ملی و تاریخی است که یکی از نمادهای این خطه از کشور در بجنورد و استان محسوب می‌شود.

وی گفت: این محل در روزها و مناسبت‌های مختلف مورد استقبال مردم استان، مسافران و گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد و انتظار مردم از ما این است که تمام تلاشمان برای ساماندهی مسیر سلامت که به این بوستان زیبا و تاریخی ختم می‌شود را به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: در این راستا تصمیم گرفتیم پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی خود را به این موضوع اختصاص دهیم تا در کنار سایر دستگاه‌ها، سهمی در تعیین تکلیف جاده سلامت که به بوستان ملی بش قارداش می‌رسد، داشته باشیم.

مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی تاکید کرد: دستگاه‌های تخصصی در این خصوص هر برنامه‌ای که لازم است اجرا شود را مشخص و آیتم‌های لازم را استخراج می‌کنند. ما نیز برای پیش‌برد امور، کمک اعتباری را در راستای گردشگری سلامت که یکی از ملاک‌های مورد تاکید ما محسوب می‌شود، خواهیم داشت و مشکلی نیز در جذب این اعتبار وجود ندارد.

جاده سلامت، سنگفرش شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در خصوص این موضوع گفت: آسفالت مسیر مذکور با وجود این که بر عهده این اداره کل نبوده، صرفاً به منظور همکاری بر حسب اعتبارات پیش بینی و ابلاغ فرمانداری، عملیات راهسازی در حد عملیات خاکبرداری انجام شده و پیمان پروژه به انجام رسیده و پیمانکار نیز طلبکار است.

محمد مشتری اظهار کرد: جاده فوق به عنوان یک راه دسترسی بین باغات بوده و در سنوات قبل به نام جاده سلامت برای پیاده روی‌ها از شهر بجنورد به سمت بش قارداش نامگذاری شده است و چنانچه آسفالت شود تردد خودرو اتفاق می‌افتد که موجب تصادف با عابران پیاده خواهد شد. در همین خصوص به فرمانداری شهرستان بجنورد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیشنهاد سنگفرش داده شده است.

مسئولیت با شهرداری نیست اما پای کار هستیم

محمد علی کشمیری شهردار بجنورد در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: این جاده در خارج از محدوده شهری واقع شده و طبق قانون نمی‌توانیم از محل درآمدهای داخلی هزینه‌ای برای آن انجام دهیم.

وی گفت: با این وجود آمادگی این را داریم که اگر اعتباری از منابع غیر داخلی برای آن دیده شود و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی استان در قالب تفاهم نامه یا مبادله موافقت نامه پای کار بیایند، مسیر جاده سلامت را ساماندهی کنیم.

وی افزود: اکنون وضعیت این مسیر همانند جاده گلستان شهر که بین پلیس راه و راهور اختلاف وجود دارد شده است. رسیدگی به جاده سلامت در حیطه اختیارات شهرداری نیست اما برخی چنین گمان می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا گل و لای بودن این مسیر در روزهای قبل از برگزاری پیاده روی پیش بینی نشد، گفت: ما گل و لای بودن این مسیر را در نظر گرفتیم و یک روز قبل از پیاده روی، مسیر تیغ زده شد اما نیمه شب قبل از پیاده روی بارش رگباری باران آن وضعیت را برای قسمتی از مسیر به وجود آورد.

شهردار بجنورد ادامه داد: به دلیل محدودیت زمانی که وجود داشت، نمی‌توانستیم پیاده روی را لغو کنیم. از سوی دیگر امکان تغییر مسیر نیز وجود نداشت و به هیچ وجه زیر بار این موضوع که مسیر پیاده روی به خاطر مقداری گل و لای به جاده بجنورد-اسفراین منتقل شود، نمی‌رفتیم؛ چراکه این اقدام سلامتی و ایمنی مردم را به خطر می‌انداخت.

وی تاکید کرد: عده‌ای می‌گویند وجود این گل و لای در پیاده روی‌ها طبیعی است اما شخصاً آن را قبول نمی‌کنم؛ چراکه برنامه برگزار شده، یک پیاده روی عمومی بود نه تخصصی؛ بسیاری از افراد به بنده و همکارانم پیام داده و تشکر کردند و اعلام کردند که گل و لای بودن مسیر سبب جذابتر شدن پیاده روی و چالش‌های مثبت شد.

وی گفت: نگاه ما به برگزاری این پیاده روی، نگاه عمومی بود نه تخصصی؛ به همین دلیل حتی برای شخص خودم قابل قبول نیست و باید تلاش می‌شد که کمترین زحمت به عموم مردم منتقل شود. در واقع اگر این پیاده روی تخصصی بود، مشکل پیش آمده توجیه پذیر می‌شد؛ اما اکنون اینطور نیست.

کشمیری با بیان اینکه به علت عدم برگزاری مطلوب این برنامه، شرمنده همشهریانم شدم، تصریح کرد: پیش بینی شرایط جوی نامطلوب را کرده بودیم اما بارش رگباری باران در آن مسیر طی نیمه شب قبل، معادلات را بر هم زد و زمانی برای لغو کردن نیز وجود نداشت. البته اگر در ابتدای مسیر به مردم اعلام می‌کردیم که بخشی از مسیر، گلی شده است برخی افراد منصرف می‌شدند و ناراحتی کمتری به وجود می‌آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • ۱۲ طرح نیمه تمام بهداشتی در خراسان رضوی به ثمر نشست
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جوجه ریزی بدون دریافت گواهی بهداشت ‌غیرمجاز است