غياب امين شعر انقلاب در محفل رمضانى شاعران/گلايه بازيگر سينما از صداقتى كه موجب بيكاريش شد
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۰۲۸۳
خبرگزاری میزان- هجدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به برگزاری محفل سالانه شاعران در غیاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:30 - 18 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۸۹۲۲
خبرگزاری میزان - هجدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به برگزاری محفل سالانه شاعران در غیاب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برگزاری محفل سالانه شاعران در غیاب رهبر معظم انقلاب
قائم مقام حوزه هنری گفت: هرساله، همزمان با شب ولادت کریم اهلبیت «امام حسن مجتبی (ع)»، جمعی از اهالی فرهنگ، شعر و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب دیدار میکردند، اما امسال این دیدار به علت محدودیتهای بیماری کرونا به میزبانی حوزه هنری و در غیاب امین شعر انقلاب برگزار میشود.
هرسال همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان تعدادی از شاعران از سراسر کشور در محضر رهبر انقلاب شعرخوانی داشتند و شعرا از طیفها و سلیقههای مختلف و نیز از شهرهای بزرگ و کوچک کشور در قالب شاعران جوان و پیشکسوت در این دیدارها حاضر میشدند. در این دیدارها، شاعران فارسیزبان از سایر کشورها نیز، تازهترین سرودههای خود را ارائه میکردند.
اما طبق اعلام قائم مقام حوزه هنری که در صفحه توئیتر خود آورده است، امسال این دیدار به دلیل شرایط کرونا بدون حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد.
در همین ارتباط محمد حمزه زاده در گفتوگو با میزان پیرامون توئیت خود مبنی بر برگزاری مراسم نیمه رمضان شاعران انقلاب بدون حضور مقام معظم رهبری اعلام کرد: هرساله، همزمان با شب ولادت کریم اهلبیت «امام حسن مجتبی (ع)»، جمعی از اهالی فرهنگ، شعر و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب دیدار میکردند، اما امسال این دیدار به علت محدودیتهای بیماری کرونا به میزبانی حوزه هنری و در غیاب امین شعر انقلاب برگزار میشود.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده گزارش تصویری شب شعر شاعران در محضر رهبر معظم انقلاب اینجا کلیک کنیدوی در همین راستا ادامه داد: همانند سالهای گذشته امسال نیز در شب میلاد «امام حسن مجتبی (ع)» مراسمی با حضور جمع محدودی از شاعران در مزار شهدای گمنام حوزه هنری برگزار میشود. در این مراسم شاعران به شعر خوانی خواهند پرداخت و مضامینی همانند موضوعات اجتماعی، مذهبی و مطابق با هر سال اشعاری مربوط به قدس عزیز خوانده میشود همچنین قالب برخی از این اشعار به سبک طنز است.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
سکته مغزی موجب عدم حضورم در سریال «زیرخاکی» شد/صداقتم دلیل بیکاری امروزم است
بازیگر سریال «پلیس جوان» گفت: بعد از اینکه دچار سکته مغزی شدم، این خبر را منتشر کردم و با رسانهها درباره آن حرف زدم منتها انگار وقتی شما حقیقت را بگویید به ضررتان تمام میشود، به محض اعلام سکته مغزی و تایید شخص بنده پیشنهادات بسیار کم شد و کارگردانان دیگر سراغی از من نگرفتند.
مهدی صباغی در گفتوگو با خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول هیچ کاری نیستم، انگار پیشنهاد و کار از من فرار کرده است، در حال حاضر پیشنهادی نیست و من هم در خانه مشغول استراحتم.
وی با اشاره ضایعه مغزی خود طی ماههای گذشته اذعان کرد: چندی پیش متاسفانه سکته مغزی کردم و همین عاملی بود تا به استراحت و درمان احتیاج داشته باشم، پس از آن پیشنهادات به سرعت روند نزولی پیدا کرد و امروز هم که هیچ پیشنهادی ندارم.
بازیگر سریال «پلیس جوان» در همین راستا ادامه داد: بعد از اینکه دچار سکته مغزی شدم، این خبر را منتشر کردم و با رسانهها درباره آن حرف زدم منتها انگار وقتی شما حقیقت را بگویید به ضررتان تمام میشود، به محض اعلام سکته مغزی و تایید شخص بنده پیشنهادات بسیار کم شد و کارگردانان دیگر سراغی از من نگرفتند.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدوی با اشاره به صداقت خود درباره بیان نوع بیماریاش افزود: من بلد نیستم دروغ بگویم، در بیماری خودم هم نیز سعی کردم صداقت داشته باشم اما انگار اشتباه کردم، شاید اگر از بیماریام چیزی نمیگفتم هم اکنون سر کار بودم، متاسفانه در حال حاضر شاید فکر میکنند من در بستر بیماری هستم اما به واقع که حالم خوب است و آماده بازی هستم.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.
سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۴۰۰ برگزار میشود
به دلیل تاثیر بحران کرونا بر تمامی فعالیتها و رویدادهای مهم سینمایی جهان، جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در سال ۱۳۹۹ برگزار نمیشود و به سال آینده موکول شد.
طبق اعلام ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان طی سه ماه اخیر و پس از بررسیهای اولیه در اسفندماه ۹۸، به نظر رسید امکان برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به جای پایان فروردین ۹۹ در نیمه دوم خرداد وجود دارد، اما روند شیوع بیماری به گونهای پیش رفت که تعدادی از جشنوارههای جهانی که در نیمه اول سال ۹۹ در تقویم جشنوارهها ثبت شده بودند، لغو شدند و یا به تعویق افتادند.بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر با اینکه امکان برگزاری نیمه مجازی این جشنواره وجود دارد و بخش قابل توجهی از روند اجرایی جشنواره مثل انتخاب فیلمهای بخشهای مختلف و طراحی برخی زیرساختهای جدید طی شده، اما به دلیل نبود امکان حضور بیشتر فیلمسازان و دستاندرکاران خارجی که شامل عمده کشورهای درگیر با ویروس کرونا هستند و همچنین شرایط داخلی، طی هماهنگی با دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی و همچنین فیاپف، برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۳۹۹ لغو و از هم اکنون تمهیدات لازم برای برگزاری در خرداد ۱۴۰۰ اندیشیده شده است. برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید. فواید و فضایل دعاى روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: دعاى روز سیزدهم فضیلتهای بسیاری را در خود نهفته دارد، درخواست از پروردگار عالم برای دوری از گناه و کسب فضایل ارزشمند همچنین فاصله گرفتن از آلودگیهای اخلاقی و شکیبایی برای تقدیر امری بسیار مهم است.
حجتالاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان گفت: «پیامبر اکرم (ص)» دعایی برای هر روز ماه مبارک رمضان بیان فرمودند که در کتاب مفاتیح الجنان محدث قمی بیان شده است، هر یک از این دعاها به جلوهای از اخلاق و سبک زندگی اسلامی همچنین بعد اجتماعی انسانها توجه دارد.
وی پیرامون ارزش و اهمیت دعا در ماه مبارک رمضان تاکید کرد: دعا کردن خصوصاً دعایی که از زبان «ائمه معصومین(ع)» بیان شده باشد فرصتی مناسب ایجاد میکند که با شیوه زندگی مومنان واقعی آشنا شویم، این رویکردی بسیار ارزشمند و چراغ راه مومنان برای زندگی اسلامی است.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدشفیعی به مضمون دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین»، خدایا پاکیزهام کن در این روز از چرک و کثافت و شکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنىها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان»، در فراز اول این دعا بندگان از خداوند متعال درخواست میکنند زندگی به دور از آلودگی اخلاقی قسمت آنان کند تا بتوانند در مسیری که به طهارت و پاکیزگی نفس منتهی میشود قدم بردارند.
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اینجا ادبیات رادیو و تلویزیون برای مشاهده ادامه خبر اینجا روز سیزدهم ماه مبارک رمضان جشنواره جهانی فیلم فجر رهبر معظم انقلاب خبرگزاری میزان بیشتر بخوانید برگزار می شود سی و هشتمین حال حاضر سکته مغزی حوزه هنری کلیک کنید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما بدون چهره کارگر ایرانی
این سوال مطرح است چرا از کارگرانی که در کوران انقلاب، اعتصابهای سراسری به راه انداختند، داستانی ساخته نشده است؟ چرا از شجاعت و احساس مسئولیت شهدای کارگر که در برابر بمبارانهای دشمن ایستادگی کردند و اجازه توقف اقتصاد کشور را ندادند، چیزی نمیبینیم؟ - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، روز جهانی کارگر، روز ارزشگذاری و احترام به تلاش گروه فعال، زحمتکش و ارجمندی از بدنه اجتماع است که در صف مقدم تلاش برای حفظ استقلال اقتصادی کشور قرار دارند. کارگران، در هر صنف و رشتهای چه کارگران صنعتی، چه خدماتی و... تنها برای خود و تأمین معاششان فعالیت نمیکنند، بلکه تلاش آنها در نگاهی بزرگتر و کلیتر، برای همه جامعه است، آنها هستند که نبض اصلی تولید کشور را در دست دارند و بدون تلاش پیگیر و همواره آنان، نمیتوان به شعارهایی از جنس جهش تولید دست یافت.
خارج شدن تولید از رکود و ارتقای آن نیازمند اجراییشدن مجموعهای از بایستههاست. بخشی از این بایستهها، البته اقتصادی و مدیریتی است. مسئولان باید برای مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی تمهیداتی بیندیشند و در خصوصیسازی و واگذاری مراکز اقتصادی و کارخانهها به شکلی عمل کنند که حقوق کارگران، ضایع نشود. با همه اینها، همه چیز اقتصادی نیست. بخش مهمی از این مسأله، فرهنگی هم هست. ممکن است بگویید حقوق عقب افتاده کارگر را چه به فرهنگ؟! مسأله اینجاست که اگر فرهنگ تولید و تولیدگرایی، در سرزمین ما بهخوبی ریشه کند، تولید و فعالان این بخش ارزش واقعی خود را خواهند یافت و تصویر کلی جامعه به سمتی خواهد رفت که یک تلاشگر در یک کارخانه، یک کارگر دلسوز و حرفهای و یک کارفرمای حقگزار را به چشم سربازانی در میدان پیشرفت ملی خواهند دید و این گونه است که دیگر بهراحتی نمیشود حقوق کارگر را به عقب انداخت و حقشان را خورد. بخشی از این فرهنگسازی را باید هنرمندان کشور بهدست بگیرند.
احتیاط در گفتن از کارگران
واقعیت این است که ادبیات کارگری در کشور ما دارای پیشینهای قابل بررسی است. آثار نویسندگانی چون احمد محمود، علیاشرف درویشیان و محمدعلی گودینی در این زمینه ارزشهای ادبی و هنری دارد اما این شاخه از ادبیات داستانی ما خیلی زود زیر سایه ادبیات داستانی زبانگرا و نیز داستانهای آپارتمانی رنگ باخت. از سوی دیگر سینمای ایران از همان نخست، چنان دور از فضای واقعی اجتماع بود که در پیش از انقلاب، کلاه مخملیها در آن، چهره پررنگ بودند و در بعد از انقلاب هم بعد از چندین سال دوباره سینمای ما به گنده لاتهای قمهکش رجوع کرده است. در چنین سینمایی همیشه کارگر، نادیده گرفته شده است؛ البته از این مسأله هم نباید گذشت که بخشی از نادیده گرفتن فضاهای کار و کارگری در سینما و ادبیات ایران، کژکارکرد ادبیات مارکسیستی است. ادبیات و هنر چپ که تحت تأثیر ادعاهای مارکسیسم، خود را ناجی کارگران و زمینهساز ظهور انقلابهای کارگری محتوم در جهان میدانست، تا توانست از نام کارگر استفاده کرد. اینکه کارگران در جوامع کمونیستی همچنان همان موجودات استثمار شده پیشین بودند، بدون اینکه امیدی به آزادی بیان و رفاه اجتماعی داشته باشند. سینماگران و ادیبان ایرانی از بیم اینکه به مارکسیسم متهم شوند، در نزدیکشدن به مسأله کارگران با احتیاط بسیار عمل کردند.
کارگر در سینمای ایران، بیچهره است
در سینمای بعد از انقلاب، با وجود اینکه کارگران خود از قشرهایی بودند که از نخست، همدل و همپای انقلاب بودند و در دوران سخت مبارزه با پیوستن به اعتصابات سراسری در فلج کردن نظام شاهنشاهی نقشی پیشرو داشتند، این کماعتنایی به کارگران ادامه داشت. شاید با قدرت گرفتن چپهای اسلامی در دورههایی از حیات جمهوری اسلامی، انتظار این بود که ادبیات و فرهنگ کارگری جانی بگیرد اما در همین دورهها هم تکنوکراتهای راستگرا بخش مهمی از قدرت را بهدست گرفتند و فرهنگ و هنر در دوران استیلای آنان بیشتر به سمت فضایی رفت که آنان بهدنبال آن بودند، فضایی که در آن تولید و کارگر و چیزهایی از این دست اولویتی نداشتند. نتیجه این غفلت طولانی در پرداختن به کارگران در سینمای ایران، این شده است که در سینمای ایران ما قهرمان یا چهره برجستهای که کارگر باشد، نداریم. کارگران در سینمای ایران نهفقط مورد توجه نبودهاند، اصولا بیچهرهاند. همین الان اگر بخواهید چهرههای سینمایی برجسته در حوزههای مختلف را در ذهن مجسم کنید، نمونههایی به ذهنتان میآید. مثلا چند کارمند شاخص، پزشک شاخص، نظامی شاخص و... اما یک شخصیت سینمایی شاخص که کارگر باشد به ذهن نمیآید. کارگران در سینما همیشه حاشیه بودهاند و به همین دلیل برجسته نشدهاند و تصویری از آنها در ذهن نمانده است.
کارگری که هست، کارگری که دیده میشود
فهرستی از فیلمهایی را که شخصیت اصلی آنها کارگر بوده است، مرور کنیم: «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی،«روسری آبی»، «زیر پوست شهر» و «قصهها» رخشان بنیاعتماد، «اینجا بدون من» بهرام توکلی، «کارگر ساده نیازمندیم» و «زندگی جای دیگری است» منوچهر هادی، «زندگی ادامه دارد» عباس کیارستمی، «بادکنک سفید» جعفر پناهی، «جمعه» حسن یکتاپناه، «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی، «آبادانیها» کیانوش عیاری، «دان» ابوالفضل جلیلی، «آتشکار» و «خواب تلخ» محسن امیریوسفی، «چندکیلو خرما برای مراسم تدفین» سامان سالور، «چند میگیری گریه کنی» شاهد احمدلو، «چهارشنبهسوری» و«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «باد در علفزار میپیچد» خسرو معصومی، «تنها دوبار زندگی میکنیم» بهنام بهزادی، «محیا» اکبر خواجویی، «هیچ»، «استراحت مطلق» و «بیست» رضا کاهانی، «کیفر» حسن فتحی، «دیگری» مهدی رحمانی، «لطفا مزاحم نشوید» محسن عبدالوهاب، «آقا یوسف» علی رفیعی، «آلزایمر» احمدرضا معتمدی، «شیفت شب» و «سوت پایان» نیکی کریمی، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمیکیا، «مرگ کسب و کار من است»، «مردی که اسب شد» و «همه چیز برای فروش» امیرحسین ثقفی، «جیببر خیابان جنوبی» سیاوش اسعدی، «حوض نقاشی» مازیار میری، «چندمتر مکعب عشق» جمشید محمودی، «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» ابراهیم ابراهیمیان، «انتهای خیابان هشتم» علیرضا امینی، «پنجستاره» مهشید افشارزاده، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» وحید جلیلوند، «ابد و یک روز» و «برادران لیلا» سعید روستایی، «سینما نیمکت» محمدرضا رحمانیان، «برادرم خسرو» احسان بیگری، «به یک کارگر ساده نیازمندیم» پدرام کرمی و... .
معادلسازی کارگر و فقر
در اغلب این فیلمها، کارگران موضوع فیلم شدهاند تا وضعیت اقتصادی وخیم، شوربختی و بیپولیشان بهتصویر درآید. در بیشتر فیلمهای سینمای ایران، کارگری و فقر معادل هم قرار گرفتهاند و در نتیجه این فقر است که آنها گاه دست به کارهایی میزنند که برایشان دردسرساز است. کارگر در بیشتر فیلمهای ایرانی، بهخاطر شرافتش در انجام دقیق و درست کارش با وجود کم بودن حقوق و مزایایش تصویر نشده است. البته که وضعیت اقتصادی بسیاری از کارگران ما قابل قبول نیست اما اگر سینمای ایران چشمش را روی این قشر شریف بهتر میگشود، سوژههای تازه و جذابی در زندگی همین قشر میدید.
چرا این کارگران را ندیدید؟
این سؤال مطرح است که چرا داستانی از کارگرانی که در کوران انقلاب، اعتصابهای سراسری را به راه انداختند، ساخته نشده است؟ چرا از شجاعت و احساس مسئولیت شهدای کارگر که در برابر بمبارانهای دشمن ایستادگی کردند اما اجازه توقف اقتصاد کشور را ندادند، چیزی نمیبینیم؟ (نیاز به توضیح نیست که فیلمهایی مانند پالایشگاه را دچار ضعف مفرطند، محسوب نکردهایم)، کارگرانی که با هوشمندی و خلاقیت، دستگاههای از رده خارج را نوسازی کردند یا با اختراعات و ابتکارات خود، به افزایش بهرهوری و رشد اقتصادی کشور کمک کردند، ارزش توجه نداشتند؟ سینمای ایران باید این غفلت تاریخی را جبران کند و دوباره در تعریف و توجه خود از جامعه کارگری تجدیدنظر کند.
مسیری که برگشت
سینمای انقلاب اسلامی در سالهای نخست حرکت خود، چشم بینایی درباره قشرهای مختلف اجتماعی داشت و با شکار داستانهایی از دل جامعه،سعی میکردچتری فراگیربرای همه اقشاراجتماعی داشته باشد.این امر از یک سو به وسعت نگاه و اطلاعات فیلمسازان برمیگشت و از دیگر سو به شرایط اجتماعی که درآن سهیم بودن همه اقشار واصناف برای سرپا نگه داشتن کشور در گرماگرم نبردی سخت و جنگی تحمیلی مشخص بود.ساخت فیلمهایی همچون «شیلات» به کارگردانی رضا میرلوحی و نویسندگی محمد بلیش مازندارانی، محصول سال 1362 با بازی ماندگارزنده یاد داوودرشیدی درباره کارگران شیلات وهمچنین«ترن» به نویسندگی و کارگردانی امیر قویدل محصول سال1366بابازی فرامرز قریبیان وخسرو شکیبایی درباره کارگران خط آهن، نمونههایی از این دست فیلمهاست. هردو فیلم که با وجود گذشت چهار دهه از ساختشان هر دو دیدنی و سرپاست، به نقش مستقیم و مهم کارگران در انقلاب توجه دارند، فیلمهایی که همچنان هم به لحاظ قصه وکشش داستانی مخاطبان رابه دنبال خود میکشانند، هم داستانهایی کاملا ایرانی وبومی دارند وهم البته به نقش مهم وسازنده کارگران گمنامی میپردازند که درمسیرپیشبرد اهداف انقلاب مؤثر بودهاند. این مسیر درسالهای دهه70، ادامه نیافت وسینمای ایران به مسیری دیگر افتاد وفیلمهایی چون ترن و شیلات، فقط در خاطره تصویری مردم ما قرار دارند.
منبع: جامجم آنلاین
انتهای پیام/