Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@05:46:20 GMT

امشب آخرین پدیده ابر ماه در سال جاری قابل رویت است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۰۴۱۰

امشب آخرین پدیده ابر ماه در سال جاری قابل رویت است

امشب هجدهم اردیبهشت مصادف با هفتم ماه مِی آخرین پدیده اَبَر ماه (supermoon) در سال جاری شمسی و میلادی قابل رویت است که از پدیده‌های زیبای نجومی بشمار می‌آید.

در پدیده ابر ماه (ماه افروختگی)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین رسیده است به‌ همین دلیل از دید تماشاگران روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال در بیستم فروردین نیز یک پدیده ابر ماه رخ داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی روز پنجشنبه اظهار داشت: پدیده ابر ماه زمانی رخ می‌دهد که ماه به نزدیک ترین فاصله خود به زمین رسیده باشد و در حالت ماه کامل (قرص) در شب اول یا چهاردهم ماه قمری باشد.

شهرام صالحی با بیان اینکه پدیده ابر ماه با غروب خورشید قابل رویت است، افزود: علاقه‌مندان برای مشاهده بهتر این پدیده باید به مکان‌هایی بروند که آلودگی نوری پایین باشد مانند مناطق برون شهری و کویر و همچنین از ساعت ۲۲ شب به بعد که ماه از خط افق فاصله گرفته است، این پدیده بهتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محاسبه‌های صورت گرفته تا پایان امسال دیگر این پدیده رخ نمی‌دهد، گفت: حرکت ماه به دور زمین بر روی مدار بیضی شکل انجام می‌شود و ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین در مسافت ۳۶۰ هزار کیلومتری و در دورترین فاصله در مسافت ۴۰۵ هزار کیلومتری قرار می‌گیرد.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اضافه کرد: در پدیده ابر ماه، قطر ماه به بیشترین میزان خود از دیدگاه زمینی‌ها می رسد و نور آن درخشانتر بنظر می‌آید.

صالحی خاطرنشان کرد: برای پیش بینی وقوع اَبَر ماه باید محاسبه کرد که در چه تاریخی هر ۲ واقعه قرص کامل و نزدیک‌ترین فاصله به زمین رخ می‌دهد که امسال ۲ پدیده ابر ماه داشت.

ابر ماه فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به نجوم و همچنین عکاسی می‌باشد و تا کنون تصاویر بسیاری زیبایی از آن در سراسر نقاط جهان ثبت شده است.

این پدیده از زمانی شروع می‌شود که ماه در ۹۰ درصد از حضیض (نزدیکترین نقطه به زمین) قرار دارد و در ماه میلادی جاری، ماه کامل از عصر ششم ماه مِی آغاز شد و تا صبح هشتم می قابل مشاهده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پدیده ابر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۰۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ ملت‌ها: اعلام لیست پدیده جدید والیبال دنیا

به گزارش "ورزش سه"، جرج کرتو سرمربی رومانیایی والیبال اسلوونی اسامی بازیکنان خود را جهت شرکت در لیگ ملتهای والیبال مشخص کرد که تمامی ستاره های این تیم همانند دیگر تیم ها حضور دارند.

اسامی بازیکنان به تفکیک پست ها:

پاسورها: گرگور روپرت، دژان وینچیچ، اوروش پلاسینشیچ، ناژدیچ و پرنوش

قطر پاسورها:تونچک اشترن، نیک موجانوویچ و شِشِک

سرعتی‌زن ها: یان کوزامرنیک، آلن پاژنک، جانز کرزیچ، ساشو اشتالکار، سوهادولنیک و کرزیچ

دریافت کننده ها:تاین اورنات، کلمن چبول، روک موزیچ، زیگا اشترن، روک براچکو، ماتی کوک، شن و ماروت

لیبرو ها: یانی کواچیچ، اوربن تومان و اوکروگلیچ

تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی با اسلوونی بازی ندارد.

دیگر خبرها

  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • رفع ۱۰ نقطه حادثه‌خیز آذربایجان شرقی تا پایان سال‌جاری
  • لیگ ملت‌ها: اعلام لیست پدیده جدید والیبال دنیا
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!
  • واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر