روایتی از تنهایی خانم بازیگر +عکس
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۱۳۹۰
«بهعنوان بازیگر میدانم که شب اجرا تنها هستم، بدون تماشاگر، بدون نور، حتی بدون کارگردانی که کارم را ببیند.» این جملهای است که نسیم ادبی میگوید. بازیگری که قرار است پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در اجرای آنلاین نمایش «خانم آنلاین» نوشته و کار آریان رضایی بازی کند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، او ادامه داد: بازی در یک اجرای آنلاین برای بازیگر تجربهای جالب ولی بسیار دشوار است چون شما به عنوان بازیگر اصلیترین و مهمترین ویژگی تئاتر یعنی تماشاگر را ندارید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با تشریح شیوه تمرین خود برای بازی در این اجرا افزود: به تنهایی جلوی لپتاپم نشستهام و تمرین میکنم، آن هم در فاصلهای بسیار نزدیک به لپتاپ، چون بحث کیفیت صدا هم خیلی مهم است و نمیتوان با فاصله زیادی از لپتاپ قرار گرفت چون صدا به تماشاگر نمیرسد.
بازیگر نمایشهای «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و «یک صبح ناگهان» اضافه کرد: در چنین تجربهای دوربین ثابت است. گویی برای مدیوم دیگری کار میکنی و این بسیار مهم است که در عرض ۳۰ یا ۴۰ دقیقه بتوانی تماشاگری را که نمیبینی، جذب کنی. ممکن است این گونه تصور شود که گویی تماشاگر مشغول تماشای فیلم است؛ درحالیکه چنین نیست و بازیگر باید فضایی مابین تئاتر و فیلم برای او ایجاد کند.
ادبی نقش خود را هم در این نمایش بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: این نقش حتی برای بازی در تئاتر صحنهای هم سخت است و به تمرین زیادی نیاز دارد. این نمایش درباره زنی است که درس آشپزی میدهد ولی ناگهان دچار فراموشی و متوجه اتفاقاتی درون خود میشود.
او با اشاره به اینکه در این نمایش به نوعی ارتباط با تماشاگر وجود دارد، توضیح داد: آریان رضایی کارگردان نمایش به دلیل تجربهای که در تئاتر شورایی دارد، شیوهای را انتخاب کرده که به نوعی با تماشاگر در ارتباط است. در اجرای قبلی او نمایش «آقای شادی» که با بازی افشین هاشمی اجرا شد، تماشاگران میتوانستند پیامک بدهند. در اجرای ما هم مخاطبان میتوانند کامنت بگذارند و من به عنوان بازیگر این امکان را دارم که با این شیوه با تماشاگرم ارتباط داشته باشم.
او اجرای آنلاین تئاتر را امکانی تازه برای این هنر دانست و توضیح داد: حتی وقتی اجراهای زنده تئاتر از سر گرفته شود، تئاتر آنلاین میتواند به عنوان یک فضای دیگر ادامه پیدا کند. در اجرای همین نمایش هم قصد ما یک ارزیابی است و اگر بازخورد مثبتی بگیریم، اجرای آنلاین خود را ادامه خواهیم داد.
بازیگر نمایشهای «کسوف» و «ترن» با تاکید بر اینکه هیچ چیز جای اجرای زنده تئاتر را نمیگیرد، افزود: در کشورهای دیگر اشکال گوناگون تئاتر مانند تئاتر آپارتمانی و ... رایج است. اجرای آنلاین هم به عنوان یک سبک میتواند مورد توجه قرار بگیرد ولی همه میدانیم که نمیتواند جایگزین تئاتر صحنهای شود. تماشای تئاتر در سالن حس و حال بسیار متفاوتی دارد تا اینکه از طریق دوربین، نمایشی را ببینیم. این شیوهها گاهی میتواند جالب باشد ولی تئاتر یعنی ارتباط نفس به نفس تماشاگر و بازیگر.
ادبی اضافه کرد: وقتی تماشاگری نیست، هیچ کس نیست که بعد از اجرا تشویقت کند. ناگهان همه چیز به پایان میرسد و گویی ارتباط قطع میشود و میدانم بعد از این اجرا ناگهان تک و تنها میمانم. چیزی که اصلا به آن عادت ندارم. همیشه بعد از هر اجرا تماشاگران هستند که ما را با دست زدن تشویق میکنند و به ما انرژی میدهند.
او خاطرنشان کرد: در این شرایط که هیچ کاری نمیتوانیم روی صحنه ببریم، بهتر است دنبال فضاها و تجربههای تازه باشیم تا اینکه دست روی دست بگذاریم و منفعل بمانیم.
نسیم ادبی در پایان تاکید کرد: درست است ریشه ما اجرای زنده تئاتر است و هرگز از اصل خود جدا نمیشویم ولی نمیتوانیم همیشه هم مستبد باشیم و در به روی همه تجربههای تازه ببندیم. اجرای آنلاین هم یک شیوه است که میتوان آن را آزمود و اگر موفق بود، بعدا میتواند در کنار اجرای صحنهای تئاتر به شکل مقطعی و به عنوان امکانی تازه وجود داشته باشد.
نمایش «خانم آنلاین» بر اساس نمایشنامهی «روز عزیز مرده» نوشتهی محمد چرمشیر، برای اجرای آنلاین و تعاملی توسط آریان رضایی به نگارش درآمده و قصهی آن دربارهی زنی است که در ایام قرنطینه به صورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی میدهد.
این نمایش با بازی نسیم ادبی روزهای پنجشنبه و جمعه ـ ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ـ ساعت ۱۰ شب به صورت زنده اجرا خواهد شد.
علاقهمندان به دیدن و آشنایی با نحوهی این اجرا میتوانند به صفحهی «خانم آنلاین» در سایت تیوال مراجعه کنند.
دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: سینا افشار (طراح گرافیک)، امیر قالیچی (مدیر روابط عمومی و تبلیغات)، محمد جواد ایزدی (ساخت تیزر) و سید ضیا صفویان (عکاس).
منبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: تئاتر بازیگر بازیگر زن نسیم ادبی اجرای آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمار فروش و تماشاگران نمایش های در حال اجرا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی ساعت ۱۸ با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۶ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۴ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشتماه در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزارتومان به صحنه رفته است، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ چهارمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۱۵۷ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته است.
همچنین نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان نیز که اجرای خود را از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۵ اجرا توانسته است ۴۹۸ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با احتساب بلیتهای تمام بها، نیم بها، میهمان و تخفیف دار با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بفروشد.
در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۶ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۶۰۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۴۴ میلیون و ۱۲۱ هزار تومان دست پیدا کند.
همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردینماه ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۵ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۷۶۱ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۵۰ میلیون و ۶۴۴ هزار تومان دست پیدا کند.
نمایشنامهخوانی «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷ اردیبهشتماه در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری انجام شد، با ۱ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان، توانست ۲۴۴ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۱۹ میلیون و ۸۸۸ هزار تومانی برسد.