Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@22:55:47 GMT

هوای دل کارگران را داشته باشید

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۱۸۳۱

هوای دل کارگران را داشته باشید

برای قهر یک تیم فوتبال از زمین در بازی‌های باشگاهی، ساعت‌ها آنتن زنده تلویزیون اشغال می‌شود، اما قهر نمایندگان کارگری از مهم‌ترین جلسه مربوط به معیشت کارگران، هیچ برنامه پربیننده‌ای را نمی‌سازد!

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، «مصوباتی که نظر کارگر در آن‌ها ملاحظه نشده است»، بخشی از گلایه دیروز کارگران در صحبت با رهبری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنان کارگران با آقا منتشر نشده و مصداق این مصوبات در دیدار اینترنتی دیروز برای ما روشن نیست، اما با شنیدن عبارتی که ابتدای یادداشت آمد، ذهن خیلی زود به جلسه تعیین دستمزد کارگران رفت که ابتدای سال جاری برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن سه طرف حضور دارند: نمایندگان دولت، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان کارگری. در آن جلسه، اما پس از ساعت‌ها گفتگو و مباحثه، نظر نمایندگان کارگری تأمین نشد و آن‌ها را اقناع هم نکردند و در نهایت هم بدون امضای نمایندگان کارگری، مصوبه، مصوبه شد! پس از آن هم، به‌رغم اعتراض رسانه‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس، دولت راه خودش را رفت و همان مصوبه بی امضای کارگران را ابلاغ کرد و همان شد مبنای دستمزد سال ۹۹ کارگران.

رهبری در سخنان دیروز و در پاسخ به گلایه از مصوباتی که نظر کارگر در آن ملاحظه نشده، فرمودند که «دیدم دوستانی شکایت می‌کنند از بعضی از مصوباتی که نظرات کارگر در آن‌ها ملاحظه نشده. خیلی خب، این مقررات بایستی حتماً با نگاه عادلانه تنظیم بشود و مسئولین بنگاه‌ها هم به این نکته توجه بکنند.»

تذکر رهبری با وصف «عادلانه» بودن یعنی آنچه را که بی ملاحظه نظر کارگران باشد، عادلانه نمی‌دانند. فارغ از مسائل کارشناسی که یقیناً قابل رد و نفی نیست، کارگران باید قانع شوند، باید ملاحظه نظرشان بشود و اگر جایی گلایه و اعتراضی دارند، شنیده شود. برخی با انگیزه دفاع از دولت و سرمایه‌گذار، تلاش کردند عدم امضای این مصوبه توسط کارگران را «امنیتی» بدانند، اما در همین سخنان دیروز رهبری شاید بتوان پاسخ این اتهام را هم یافت، وقتی ایشان با توجه به تأثیرگذاری کارگران در عرصه سیاسی جهان، به تأثیر مثبت کارگران در پیشرفت انقلاب اسلامی و بعد دوران جمهوری اسلامی اشاره کردند: «در کشور ما هم کارگران تأثیرگذار بودند به معنای واقعی کلمه. در پیروزی انقلاب حقیقتاً تأثیر گذاشتند و بعد هم در دوران جمهوری اسلامی یکی از برترین قشر‌ها در همراهی با اهداف جمهوری اسلامی کارگر‌ها بودند؛ چه در دوران دفاع مقدّس، چه در دوران‌های بعد و در حوادث گوناگون همواره کارگر‌ها جلو بودند، کار کردند به نفع نظام، و در خدمت نظام قرار داشتند؛ و این البتّه وظایف مسئولان نظام را نسبت به کارگران افزایش می‌دهد...»

همان جایی که کارگران ناراضی بودند، می‌شد کنار این همه برنامه سرگرمی در صداوسیما، تریبونی هم صدای کارگر شود. برای قهر یک تیم فوتبال از زمین در بازی‌های باشگاهی، ساعت‌ها آنتن زنده تلویزیون اشغال می‌شود، اما قهر نمایندگان کارگری از مهم‌ترین جلسه مربوط به معیشت کارگران، هیچ برنامه پربیننده‌ای را نمی‌سازد! در چنین روندی است که کارگران می‌گویند ما در جلسه در اقلیت بودیم و نماینده کارفرما و دولت در اکثریت. این تقسیم بندی دو به یک در ذهن کارگر از آنجایی است که خود را در دفاع از حقوق خود تنها می‌بیند. همه حرف کارگران هم محاسبه افزایش حقوق با احتساب نرخ تورم بود. دولت موانع تولید را رفع نمی‌کند، دست کارفرما بسته می‌ماند و یا کارفرما ملاحظه کارگر را نمی‌کند و فشارش به کارگر می‌آید. رهبری حق کارگر را هم البته بیان می‌کنند: «حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود؛ یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظّم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی...»

ملاحظه نظر کارگر را باید کرد و به دلش راه آمد؛ اینان نیرو‌های تولید و پیشرفت همین کشور هستند، فردای روزی که صدای کارگر را نمی‌شنویم و ملاحظه نظرش را نمی‌کنیم، فردای قشنگی نیست، فردای نازیبایی که خلاصه‌اش می‌شود اینکه، در افزایش حقوق کارگر به نرخ تورم توجه نمی‌کنیم؛ به او حق اعتراض نمی‌دهیم؛ حقوقش که عقب افتاد، صدایش را نمی‌شنویم؛ عصبانی که شد، پنهان می‌شویم و پلیس را جلو می‌فرستیم؛ در رسانه ملی به او تریبون نمی‌دهیم؛ بعد که جاده را بست و صدایش از آن ور آب سردرآورد، می‌گوییم بحث صنفی نیست؛ سیاسی است، امنیتی است! کارگر اگر هم سیاسی است، با نظام است، بر نظام نیست.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران فوتبال تلویزیون نمایندگان مجلس نمایندگان کارگری ملاحظه نظر نظر کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۱۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است

ایسنا/کرمان رئیس حوزه قضایی شهرستان کوهبنان از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت مرگ یک کارگر در یکی از معادن این شهرستان خبر داد.

علی محبوب پور شامگاه ۱۶ اردیبهشت ماه در این رابطه اظهار کرد: پس از کسب گزارشی مبنی بر وقوع حادثه و فوت یکی از کارگران معدن زغالسنگ در کوهبنان، رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت و صورتجلسه با حضور شاهدان و همکاران فرد متوفی تنظیم شد.

وی افزود: تحقیقات مقدماتی درباره علت مرگ این فرد در حال انجام است و نظر قطعی، پس از اعلام نظر پزشکی قانونی و بازرسان مربوطه و اداره کار اعلام خواهد شد.

رئیس حوزه قضایی کوهبنان بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در معادن تاکید کرد و گفت: در صورت اثبات تخلف، قصور و کوتاهی ‌از جانب کارفرمایان و مسئولان مربوطه، با افراد خاطی برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا، یکی از کارگران معدن هشونی کوهبنان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه حین کار، دچار حادثه شده و قبل از رسیدن به مرکز درمانی جان خود را از دست داده است. وی ۴۰ ساله و دارای دو فرزند بوده است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • کارگران پیش قراولان جهش تولید هستند
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • بررسی علت مرگ کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • (ویدئو) فیلمی از یک کارگر باربری شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کرد
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد