Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان مراسم گرگشو در روستاهای غرب پارسیان برگزار می‌شد که امسال با توجه کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این رسم دیرین برگزار نمی‌شود. ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ استانها هرمزگان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پارسیان، گرگشو، قرقعیان، قرنقعوه اصطلاحاتی است که برای رسم دیرینه‌ای که در میان هموطنان عرب زبان جنوب خصوصا خطه پارسیان رواج دارد به‌کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران کرونا و ضرورت طراحی سایت برای کسب و کارهای سنتیمردم پارسیان در شب‌های ماه رمضان سنت حسنه اهدای خون را از یاد نبردند+تصاویربوشهر| ویروس کرونا سنت‌های اجتماعی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است

در این مراسم که بعد از افطار روز 14 رمضان و در شب 15 این ماه صورت می‌گیرد کودکان و نوجوانان سوای از وضعیت مالی به‌صورت دسته جمعی به درب منازل می‌روند و از صاحب خانه طلب گرگشو می‌کنند، صاحب‌خانه نیز با مواد خوراکی از قبیل آجیل، خوراکی و شیرینی‌های خاص منطقه از آن‌ها پذیرایی و در کیسه آن‌ها خوراکی می‌ریزد. 

گرگشو، آیینی است که مردم جنوب به‌ویژه شهرستان پارسیان هر سال بر‌اساس یک سنت قدیمی که مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) است برای رفع گره از مشکلات برگزار می‌کنند. 

گرگشو ارمغان شادی است، خانواده‌های پارسیانی که به این رسم دیرین آگاهی دارند از قبل وسایل این رسم را آماده کرده‌اند و بعد از افطار، کودکان خانه به خانه شعرهایی را زمزمه می‌کنند که دعای خیری برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

کودکان در این آیین و رسم قدیمی لباسی خاص و ویژه می‌پوشند و در قدیم نوع شیرینی که به کودکان داده می‌شد بستگی به نوع معیشت و فرهنگ زندگی آن زمان داشته که معمولا شیرینی‌های قدیمی نیز خرمای کسب، نقل و نبات بوده است ولی امروزه انواع شیرینی‌های جدید به کودکان داده می‌شود. 

بذل و بخشش پیام دیگر گرگشو است، اینکه خانواده‌ها به کودکان خود یاد بدهند که بخشش داشته باشند، دارای اثرات تربیتی زیادی است.

البته این مراسم امسال به دلیل وجود کرونا برگزار نخواهد شد، در نامه‌ای که ناصر مقصودی بخشدار کوشکنار پارسیان به دهیاران روستاهای عمانی، برکه دوکا، حسین آباد، غورزه، سروباش، فارسی، اکبری، تنبو جنوبی و تنبو شمالی زده شده است آمده است "برگزاری این مراسم باعث تجمع و ارتباط فیزیکی کودکان با همدیگر می‌شود؛ مقتضی است به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ و سلامت جامعه، در راستای دستورالعمل رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا شکست کرونا از هرگونه تجمع و برگزاری مراسم در روستاها جلوگیری شود."

به گزارش تسنیم، با توجه به پیام‌های مفید این رسم مثل وحدت، بذل و بخشش عدم تبعیض بین فقیر و غنی، ضرورت دارد که مسئولان استان‌های جنوبی همتی کرده و این روز را در تقویم ایران به ثبت برسانند، چون مردم جنوب این رسم را از دیرباز با شور و شوق بدون استثنا هر سال برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/866/ ز

R7555/P/S6,58/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۴۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های عبری‌زبان: ارتش اسرائیل کاملا وابسته به آمریکاست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن افشای کمک‌های تسلیحاتی و پشتیبانی‌های آمریکا از ارتش این رژیم از ابتدای حملات به نوار غزه تاکید کردند که این ارتش کاملا وابسته به آمریکا است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه اعلام کردند که آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه، ۳۵۰ فروند هواپیمای باری و ۵۰ فروند کشتی حامل مهمات برای این رژیم ارسال کرده است.

همچنین این رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی کاملا وابسته به آمریکا است.

به گزارش وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تعداد شهدای حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه از ابتدای جنگ تاکنون به بیش از ۳۴ هزار تن رسیده و آمار زخمی‌ها نیز از ۷۷ هزار تن فراتر رفته است.

به رغم صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت درباره توقف فوری جنگ غزه و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ اقداماتی از سوی رژیم اشغالگر برای ممانعت از نسل کشی در غزه این رژیم همچنان به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام خاص رئال به هواداران: کار ما تمام نشده
  • حراج توپ طلایی که مافیا از مارادونا دزدید!‏
  • هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
  • واژگونی دو خودرو در تبریز ۲ کشته و مصدوم برجای گذاشت
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • کنسرت ۳۰ هزار نفری، امروز در فولاد آره‌نا!
  • مراسم یادبود مسعود اسکویی امروز برگزار می‌شود
  • مراسم یادبود صدای ماندگار ورزش امروز برگزار می شود
  • رسانه‌های عبری‌زبان: ارتش اسرائیل کاملا وابسته به آمریکاست
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود