Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سید مصطفی آذرکیش» مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پروتکل‎های لحاظ شده برای برگزاری کلاس‌های عملی رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای گفت: یک سری پروتکل‌ها اعلام شده درباره امتحانات نهایی بوده است. ما در هنرستان‌ها در پایه دوازدهم امتحانات نهایی نداریم و دروسی هم شامل دروس شایستگی‌های غیرفنی، دروس پایه و شایستگی‌های عمومی داریم  که شرایطی مانند دروس تمام مقاطع را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذرکیش گفت: برای دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای آموزش مهارت که جنبه کارگارهی دارند تا این لحظه پروتکلی دریافت نشده و امیدواریم تا چند روز آینده ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس، پروتکل‌ها را ابلاغ کند.

وی درباره شرایط برگزاری کلاس‌های عملی گفت: راجع به این نوع ارزشیابی منتظر اظهار نظر ستاد مقابله با کرونا هستیم. البته اگر که امکان داشته باشد، ما برای پایه دهم و یازدهم می‌توانیم کلاس‌ها را در تابستان برگزار کنیم و اگر هم امکان آن نباشد، آیین نامه‌ها و مقررات ما اجازه می‌دهند که در طول سال تحصیلی آینده، دروس کارگاهی هنرستان‌ها را آموزش بدهیم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت: از آنجا که پایه دوازدهم خروجی نظام آموزشی کشور است، باید در خصوص آن ستاد مقابله با کرونا تصمیم بگیرد تا ما نیز متناسب با آن تصمیم‌گیری کنیم.

آذرکیش در واکنش به این پرسش که دانش آموزان هنرستانی در شهریور ماه کنکور دارند، بنابراین زمان زیادی برای فراگرفتن دروس عملی ندارند؟ گفت: کنکور فنی و حرفه‌ای در ۹ رشته است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اینطور نیست که کسی به فکر دانش آموزان هنرستانی نباشد، همزمان با آموزشی برای دوره‌ها و شاخه‌های تحصیلی دیگر در تلویزیون وجود دارد، دانش آموزان هنرستانی هم از طریق تلویزیون آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: بخشی از دروس عملی نیز با تلویزیون قابل آموزش است و بخشی دیگر هم نیاز به کارگاه دارد. به عنوان مثال در آموزش تاسیسات گرمایشی و سرمایشی رشته مکانیک خودرو، ابتدا دانش آموزان بخشی را به صورت تئوری دریافت کرده و بعد  به کارگاه می‌روند. این بخش آموزشی و تئوری قابل ارائه در پیام رسان شاد و تلویزیون هست، اما به طور کل درباره ارزشیابی‌ها و پایان آموزش، ستاد کرونا تصمیم می‌گیرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش درباره ارائه پیشنهاد برای برگزاری کارگاه‌های عملی  گفت: یکی از پیشنهادات ما هم می‌تواند این باشد که همزمان با برگزاری زمان امتحانات نهایی که از تاریخ ۱۷ خرداد آغاز می‌شود، اگر ستاد مقابله با کرونا اجازه دهد در آن بازه زمانی دانش آموزان هنرستانی هم بتوانند، دروس عملی و کارگاهی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تاریخ ۱۷ خرداد تا ۱۸ تیر سال ۹۹ فرابگیرند.

آذرکیش خاطر نشان کرد: در هنرستان‌ها آموزش‌ها و ارزشیابی‌ها در هم تنیده است و می‌توان در همان زمان هر دو کار را با هم انجام داد، به تعبیر دیگر ارزیابی‌ها به صورت عملکردی است.

وی افزود: در حال حاضر نشنیده‌ام که در هیچ کجای دنیا بازگشایی مجدد مدارس را اعلام کنند، زیرا مشخص نمی‌کند که اتمام این بیماری تا چه زمانی است و هر صحبتی که به میان آید در حد گمانه زنی است. به همین علت آموزش مهارتی مستثنا از سایر آموزش‌ها نیست و به همان اندازه اهمیت دارد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در پایان اظهار داشت: با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونا درخصوص بازگشایی برخی از مشاغل، قطعا مجوزهایی برای برخی دوره‌های تحصیلی در آموزش و پرورش و آموزش عالی اعلام خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مدرسه کرونا کارگاه هنرستان کووید 19 ستاد مقابله با کرونا دانش آموزان هنرستان ها دروس عملی پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۴۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • برگزاری کارگاه آموزشی شبکه فیبرنوری توسط آکادمی ایرانسل
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • کارگاه آموزش عوامل اجرایی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در قائمشهر برگزار شد