Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، المان‌سازی‌ها از دیرباز نقش مؤثری در معرفی هر منطقه و شهر داشته و برند سازی‌های گردشگری نیز گاهاً با تکیه بر چارچوب یک مجسمه یا نماد شکل گرفته است.  

این روزها نگاه‌ها به المان‌سازی تلفیقی از هنر و معماری با تکیه بر نمادها، ساختارها و ظرفیت‌های هر منطقه رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای شهر یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد که به نسبت شهری جوان شناخته می‌شود، کلید این المان‌سازی‌ها از سال‌های قبل زده شد که فلکه ساعت و میدان آریوبرزن را از معروف ترین نمادهای آن می‌توان عنوان کرد.  

اما این مهم در طول زمان با فراز و نشیب‌هایی رو به رو شده و گاهاً المان‌هایی نه چندان سازگار با بدنه شهر یاسوج سر برمی آورد.  

در دو سال اخیر نگاه‌ها به ساختار زیبایی شناسی شهری تغییر کرده و کدهای خوبی از این حرکت به گوش می‌رسد.  

شاید کلید این مهم را بتوان در حضور هنرمندان پای کار زیباسازی شهری دانست. جایی که هنرمندانی از جمله فعالین حوزه هنری چالش‌های جدید و بسیار مهمی را در نشست‌هایی بی‌سابقه با شهرداری یاسوج مطرح کردند.  

این موضوع فتح بابی شد تا پنجره زیباسازی شهری با نگاه تخصصی و زیبایی شناختی پیوند خورده و شهرداری و هنرمند در یک قاب حرف‌های جدیدی را به اطراف مخابره کنند.  

در همین راستا شهردار یاسوج از تغییرات نگاهی گسترده المان سازی‌ها و زیبا سازی شهری با پیوند هنر و هنرمند با بدنه این مجموعه خبر داد.  

نستهن مقدم در گفتگو با خبرنگاران افزود: در راستای ادامه برنامه‌های المان‌سازی تخصصی در شهر یاسوج، مقرر شد که نماد یاسوج ساخته و جایگزین یک طرح سازه قدیمی شود.  

مقدم اظهار کرد: طرح قدیمی هویت و نماد خاصی محسوب نمی‌شد، پیشنهادات مختلفی نیز از سوی هنرمندان برای تغییر این طرح داشتیم.  

وی افزود: در همین راستا نماد یاسوج در دست طراحی بوده و با تخریب طرح قدیمی جایگزین آن خواهد شد. ظرف ۱۰ روز آینده عملیات تکمیل فنداسیون و آماده سازی نصب انجام خواهد شد.  

مقدم عنوان داشت: طی چند سال اخیر اقدامات توسعه‌ای در بخش المان‌سازی شهر یاسوج انجام شده است، المان‌ها می‌توانند بیانگر هویت هر شهر باشند.  

شهردار یاسوج گفت: طی دو سال اخیر مسابقات المان سازی با محوریت شهر یاسوج و با نگاه ملی برگزار شده است. بخش دیگری نیز طراحی احجام کوچک بوده که در مناطق مختلف شهری به چشم می‌خورد.  

مقدم بیان کرد: در قالب مسابقه بزرگ دیوار نگاری نیز تغییرات مناسبی در سطح شهر یاسوج شکل گرفت، ۳۳ مورد دیوار نگاری در چارچوب این طرح اجرایی شد.  

وی گفت: شهر خوب را شهروند خوب می‌سازد و پیوند هنر و جامعه می‌تواند ایجاد کننده تغییرات رفتاری مناسبی باشد که از منظر هنر کلید خورده و مفاهیم را به بدنه و ساختار جامعه تزریق کند.  

رئیس حوزه هنری استان نیز در این خصوص گفت: هر شهر هویتی مستقل از دیگر شهرها دارد، مهمترین عرصه بروز هویت یک شهر، میادین، نمادها و در مجموع معماری آن شهر است.  

شریف اسلامی اظهار کرد : شهر یاسوج به عنوان یک شهر لرنشین با سابقه مردمی که زندگی کوچ نشینی داشته‌اند و استقرار این شهر در دامنه‌های دنا و در میان جنگل‌های بلوط هویت مستقل خود را طلب می‌کند.  

وی بیان کرد: قطعاً در ساخت و سازها و معماری‌ها و شهرسازی باید این هویت دیده شود و مهمتر از آن بخشی از این هویت سازی در نام‌هایی است که بر خیابان‌ها و اماکن عمومی و خصوصی نهاده می‌شود و اتفاقاً این بخش بسیار مهم است.  

اسلامی تصریح کرد: هویت شهری و هویت شهروندان در تعامل با هم هستند، طی یکی دوسال اخیر شهرداری حرکتی جدی و مثبت را در این بخش شروع کرده که با استمرار آن می‌توان به آینده شهر و هویت بخشی در این شهر امیدوار بود.  

کد خبر 509306 برچسب‌ها استان کهگیلویه شهرداری هنر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کهگیلویه شهرداری هنر المان سازی شهر یاسوج سازی شهر سال اخیر سازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۵۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نجم الدین شریعتی مجری کارشناس رسانه ملی درباره رویداد ملی جوانی جمعیت با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روز‌ها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که ابعاد فرهنگی و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم شدن فرزندآوری در کشور شده، اما بی تاثیر هم نیست. شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعار‌های مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه‌مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند، این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم. وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هویت‌سازی جز اولویت‌های آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • برپایی آیین‌ سوگواری شهادت امام جعفرصادق (ع) در یاسوج
  • جدول فیلم‌ های امروز تلویزیون، شنبه ۱۵ اردیبهشت + ساعت پخش