Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به چالش های سیاسی ای که عراق طی شش ماهه اخیر با آن مواجه بوده است، گفت: مصطفی الکاظمی وظیفه و کار سنگینی دارد.

حسن دانایی فر در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص رأی اعتماد پارلمان عراق به مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید این کشور، اظهار داشت: پس از استعفای عادل عبدالمهدی عراق در شرایط «دولت پیشبرد امور» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت پیشبرد امور نمی تواند در زمینه تصمیمات اساسی و تعهدزای داخلی و بین المللی، به خصوص در زمینه مالی، تصمیم بگیرد؛ بنابر این بودجه سال 2020 عراق و خیلی دیگر از کارها در این کشور معطل شده بود.

سفیر سابقاسبقایران در عراق افزود: پس از یک دوره بحران تقریبا شش ماهه، شاهد بودیم که پارلمان عراق توانست به دولت مصطفی الکاظمی رأی اعتماد بدهد. علی رغم اینکه همه 22 وزیر دولت ایشان رأی نیاوردند و تنها 15 نفر رأی اعتماد گرفتند، یک نکته بسیار مهم و ایجابی است که عراق را به سمت دولت داری و اداره امور در چهارچوب های قانون اساسی پیش می برد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تظاهرات ها در عراق ادامه داشته باشد دولت مصطفی الکاظمی چطور می خواهد مشکلات این کشور را حل کند، گفت: این بحث در جامعه عراق طبیعی است. ممکن است عده ای هم باشند که بگویند ما راضی نشده ایم. معمولا هر اقدام سیاسی به معنای رضایت اجماع نیست. اما قطعا تشکیل دولت نکته ایجابی و بسیار مهمی است و باعث می شود شرایط عراق به مسیر صحیح برود.

مصطفی الکاظمی وظیفه و کار سنگینی دارد

دانایی فر افزود: یک نکته مهم این است که انباشتی از مطالبات در اقصی نقاط عراق وجود دارد. متأسفانه موضوع فساد هم یکی از مشکلات جاری و ساری در داخل عراق است. به نظر می رسد که مصطفی الکاظمی وظیفه و کار سنگینی دارد؛ به خصوص اینکه کاهش قیمت نفت شرایط اقتصادی سختی را برای دولت جدید عراق به وجود می آورد. این دولت از ابتدا مجبور است برنامه های ریاضتی را در دستور کار خود قرار دهد.

دانایی فر ادامه داد: از طرف دیگر مطالبات مردم هم هنوز وجود دارد و این ممکن است باعث شود چالش های سیاسی، مسائل اقتصادی و به تبع آن تظاهرات در عراق ادامه پیدا کند. ولی به نظر می رسد که احزاب، سیاسیون و جامعه عراق به این نتیجه رسیده که وضع موجود را خاتمه بدهد و عراق در مسیر صحیح خودش قرار بگیرد.

خروج آمریکایی ها از عراق مطالبه جدی مردم و پارلمان این کشور

سفیر سابق ایران در عراق در خصوص ادامه حضور آمریکایی ها در عراق نیز اظهار داشت: این مسأله مصوبه پارلمان است. همین پارلمانی که شب گذشته به مصطفی الکاظمی رأی داد، مصوبه ای در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق داشته است. و قطعا این موضوع از مطالبات جدی مردم و پارلمان عراق هست و باید ببینیم روزهای آینده این موضوع به صورت پیش می رود.

آینده روابط ایران و عراق

وی در مورد آینده روابط ایران و عراق نیز گفت: من اعتقاد دارم دولت هایی که بعد از سقوط صدام در عراق به وجود آمدند، به دلایل مختلف روابط خوبی را با ایران دارند. البته روابط همه دولت ها با ایران در یک سطح نبوده ولی پیش بینی می شود که با نخست وزیری مصطفی الکاظمی رابطه حسنه و خوبی بین دو کشور و دو ملت باشد.

دانایی فر در پایان تأکید کرد: چیزی که نخست وزیر جدید عراق برای خودش در نظر گرفته و ما در رسانه ها خوانده ایم و شنیده ایم این است که ایشان اعلام کرده آمده تا یک انتخابات زود هنگام را انجام دهد و به این معنا است که ظرف یک سال آینده باید این انتخابات در عراق برگزار شود. امیدوارم که عراق در مسیر امنیت، آسایش و رفاه برای ملتش قرار بگیرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا نخست وزیر جدید عراق مصطفی الکاظمی سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مصطفی الکاظمی دانایی فر نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد شریف» رئیس جنبش سیاسی وجود در عراق تاکید کرد که آمریکا در تغییر فرهنگ جامعه عراق ناکام مانده است.

وی افزود: این کشور از زمان اشغال عراق در سال ۲۰۰۸ به دنبال تغییر ساختار جمعیت شناختی عراق و روحیات فرهنگی ملت آن بوده است.

شریف اضافه کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند تفکرات ضد اجتماعی را در عراق از طریق فعالیت‌های نهادهای جامعه مدنی انگلیس و آمریکا گسترش دهند.

وی بیان کرد: این نهادها به برخی از بخش‌های خسارت دیده عراق کمک‌هایی را ارسال کردند اما در نهایت هدف آنها از هم گسیختگی جامعه عراق و انحراف آن بود.

شریف تصریح کرد: آمریکا کوشید جامعه عراق را تبدیل به نسخه دیگری از جامعه کشور خود کند.

پیش از این نیز «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق تاکید کرده بود که سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی بیان کرد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشورهای غربی انجام می‌شود.

کد خبر 6091960

دیگر خبرها

  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند