Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-02@17:05:18 GMT

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بخاطر ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۶۷۷۵

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی بخاطر ویروس کرونا

رویداد۲۴ شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به ۱۶۵.۵ واحد رسید که ۳.۴ درصد در مقایسه با مارس کاهش داشت.

شاخص قیمت شکر فائو در ماه میلادی گذشته که شیوع ویروس کرونا به تقاضا ضربه زد و کاهش قیمت‌های نفت، تقاضا برای نیشکر به منظور تولید اتانول را ضعیف کرد، به پایین‌ترین حد در ۱۳ سال اخیر نزول کرد و ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد در مقایسه با مارس کاهش یافت.

شاخص قیمت روغن‌های خوراکی فائو به دلیل افت قیمت‌های روغن پالم، سویا و کلزا در آوریل ۵.۲ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص قیمت لبنیات فائو ماه میلادی گذشته به دلیل کاهش دو رقمی قیمت کره و شیر خشک، ۳.۶ درصد نزول کرد.

شاخص قیمت گوشت فائو پس از این که بهبود تقاضای واردات چین، نتوانست افت شدید تقاضای کشور‌های دیگر را جبران کند، ۲.۷ درصد کاهش پیدا کرد. فائو همچنین اعلام کرد کشور‌های تولیدکننده بزرگ با مشکلات لجستیکی روبرو شده‌اند و قرنطینه در بسیاری از کشور‌ها باعث کاهش شدید فروش شده است.

اوپالی گالکتی آرات چیلاج، اقتصاددان ارشد فائو در این باره گفت: این پاندمی به هر دو بخش تقاضا و عرضه گوشت آسیب زده است، زیرا تعطیلی رستوران‌ها و کاهش درآمد خانوار‌ها به مصرف کمتر منجر شده و از سوی دیگر، کمبود کارگر در کارخانه‌های گوشت روی سیستم تولید تاثیر گذاشته است.

شاخص قیمت غلات در مقایسه با سایر شاخص‌های قیمت فائو کاهش جزئی داشت، زیرا قیمت‌های بین‌المللی گندم و برنج رشد قابل ملاحظه‌ای کرد، اما قیمت ذرت کاهش پیدا کرده است.

قیمت برنج در آوریل ۷.۲ درصد نسبت به مارس افزایش یافت که تا حدود زیادی به دلیل محدودیت‌های موقتی صادرات از سوی ویتنام بود. قیمت گندم هم به دلیل تعیین سهمیه صادرات از سوی روسیه، ۵.۲ درصد رشد کرد. اما قیمت غلات دانه درشت از جمله ذرت به دلیل کاهش تقاضا برای خوراک دام و تولید سوخت زیستی، ۱۰ درصد کاهش یافت.

فائو پیش بینی خود از تولید غلات در سال ۲۰۱۹ را تغییری نداد و همچنان ۲.۷۲۰ میلیارد تن پیش بینی می‌کند، اما پیش بینی خود از مصرف غلات در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را به دلیل تاثیر ویروس کرونا روی اقتصاد به میزان ۲۴.۷ میلیون تن کاهش داد.

فائو همچنین نخستین پیش بینی خود از عرضه و تقاضای جهانی گندم در فصل بازاریابی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را رونمایی و پیش بینی کرد که تولید جهان به ۷۶۲.۶ میلیون تن می‌رسد که تا حدود زیادی مطابق با سطح تولید سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این سازمان برداشت کمتر در اتحادیه اروپا، شمال آفریقا، اوکراین و آمریکا را پیش‌بینی کرد که با برداشت بیشتر در استرالیا، قزاقستان، روسیه و هند جبران خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود مصرف جهانی گندم در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ ثابت بماند و افزایش مصرف مواد غذایی کاهش مصرف صنعتی و خوراک دام را جبران کند. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا مواد غذایی شاخص قیمت پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ

کاهش قیمت زغال‌سنگ به دلیل عرضه بیش‌از چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های تولید برق هند قابل دسترس‌تر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق توسط نیروگاه‌های هندی که با زغال‌سنگ وارداتی کار می‌کنند در سه هفته اول آوریل نسبت به سال قبل دو برابر شده، زیرا قیمت جهانی این سوخت آلاینده حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش در درجه اول به دلیل عرضه بیش از حد زغال‌سنگ در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده جهان است که با پایین آوردن قیمت جهانی زغال‌سنگ، این منبع انرژی تجدیدناپذیر را برای نیروگاه‌های هند قابل دسترس‌تر کرده است.

شرایط پیش‌آمده در بهترین زمان برای هند رخ داد، زیرا این کشور قرار است به‌دلیل گرمای بالای هوا در سال جاری شاهد بالاترین تقاضای برق خود باشد و از رکوردهای سال گذشته پیشی بگیرد. برآوردهای اداره مرکزی برق نشان می‌دهد که اوج تقاضای برق هند ممکن است تا سپتامبر به ۲۶۰ گیگاوات برسد که کاهش قیمت زغال‌سنگ این امر را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش تولید برق در هند

حدود ۵۵ درصد از تولید کل برق هند برعهده نیروگاه‌های زغال‌سنگ است که هشت درصد از آن را نیروگاه‌های مبتنی بر زغال‌سنگ وارداتی برعهده دارند. این نیروگاه‌ها در صورت بالا بودن قیمت‌ها، فعالیت خود را کاهش می‌دهند، اما کاهش اخیر قیمت زغال‌سنگ به آن‌ها امکان داده است تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

نیروگاه‌های تولید برق که با زغال سنگ داخلی کار می‌کنند نیز با توجه به تولید کافی زغال‌سنگ در کشور با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند. دولت این نیروگاه‌ها را موظف کرده بود تا برای اطمینان از تأمین برق کافی در تابستان سال جاری، ۶ درصد زغال‌سنگ وارداتی را با محصولات داخلی خود ترکیب کنند، اما در دسترس بودن سوخت کافی، این ضرورت را برطرف کرد.

در فاصله دسامبر سال گذشته تا فوریه سال جاری نیز واردات زغال‌سنگ حرارتی به هند از ۳۶.۶ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۶ میلیون تن افزایش پیدا کرد. بنابراین تولید برق توسط نیروگاه‌های زغال سنگ وارداتی از یکم تا بیست‌وسوم آوریل حدود ۹۰ درصد افزایش داشته و به ۶.۵۱ میلیارد واحد رسیده است. در همین مدت تولید برق توسط شرکت‌ها با استفاده از زغال‌سنگ داخلی نیز با ۵.۰۳ درصد افزایش به ۷۸.۵۱ میلیارد واحد رسیده است.

ذخایر زغال‌سنگ در نیروگاه‌های هند ۴۶.۸۸ میلیون تن است که برای حدود ۱۹ روز فعالیت کافی و بالاتر از ۳۳.۷ میلیون تن ذخایر موجود برای نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال قبل است.

از سوی دیگر هند با هیچ‌گونه کاهش عمده ذخایر زغال‌سنگ مواجه نخواهد بود و این ذخایر برای تقاضای فزاینده سال جاری به‌دلیل افزایش دما نیز کافی است. کل ذخایر زغال‌سنگ در هند در حال حاضر ۱۵۴.۳۷ میلیون تن است که ۲۹.۴ درصد بیشتر از ۱۱۹ میلیون تن موجود در دوره مشابه سال گذشته است.

کد خبر 749414

دیگر خبرها

  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱