Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@13:56:45 GMT

فعال شدن آتشفشان دماوند واقعیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۷۷۲۳۴

فعال شدن آتشفشان دماوند واقعیت دارد؟

دماوند در شمال ایران، بلندترین قله، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و یکی از یک‌هزار و ۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این کوه در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. بر اساس شواهد، آتشفشان‌شناسان، کوه دماوند را آتشفشان فعالی می‌دانند و وجود چشمه‌های آب گرم و خروج گازهای خروجی تنها شواهدی بر این گفته است اما چند وقتی است که در مورد هیجانات کوه دماوند مطالبی مبنی بر گرم شدن هوای دماوند و احتمالات دیگر مطرح می‌شود در جدیدترین این شایعات خبری مبنی بر فعال شدن این آتشفشان و منجر شدن به زمین لرزه تهران بازتاب داده شد اما این خبر کذب بود و محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست جابجایی گسل مشا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

شایعه: فعال شدن آتشفشان دماوند مسبب اصلی زمین لرزه‌ بامداد ۱۹ اردیبهشت به بزرگای ۵.۱ ریشتر در تهران بود.

پاسخ به شایعه: علی مرادی، رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خصوص دلیل وقوع زلزله تهران گفت: با اطمینان می‌گویم که این زلزله مربوط به گسل مشا است و فعال شدن آتشفشان دماوند را تکذیب می‌کنیم. وی با بیان اینکه این زمین لرزه در نزدیکی روستای مشا و امامزاده هاشم رخ داده است، گفت: شرایط سنجش آتشفشان با زلزله کاملاً متفاوت است. بدین ترتیب با مشاهدات رئیس موسسه زلزله نگاری و همکارانش آتشفشان دماوند دلیل زلزله تهران نبوده است.

همچنین ابراهیم حق شناس معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آتش فشان دماوند زلزله تهران گسل مشا پارسی خبر آتشفشان دماوند فعال شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد

احمد وحیدی وزیر کشور در رابطه با تقسیمات استان تهران اظهار کرد: تشکیل استان‌های جدید در غرب و شرق تهران به عنوان یک برنامه کلی در دست بررسی است و پس از طی مراحل در دولت، باید توسط مجلس به تصویب برسد.

وی ادامه داد: الحاق برخی شهرستان‌ها به استان‌های تهران شرقی و تهران غربی مشخص شده است، اما برخی شهرستان‌ها هنوز قطعی نشده و در دست بررسی است.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا بخش‌هایی از شهرستان ری به استان‌های شرقی و غربی ملحق خواهد شد یا نه؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

وحیدی در خصوص تعیین تکلیف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه نیز تصریح کرد: بر اساس طرح‌های کنونی، دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد.

موضوع تقسیم استان تهران به سه استان، مدتی است که مطرح شده که پس از تصویب این طرح توسط دولت و مجلس، در کنار استان تهران فعلی، استان تهران شرقی و استان تهران غربی جدید تشکیل خواهد شد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • محکومیت ۱.۵ میلیاردی قاچاقچی سوخت در دماوند
  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • توضیح وزیر کشور درباره تقسیم استان تهران
  • فیروزکوه و دماوند و ری از تهران جدا خواهد شد؟
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟