Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخشدار طرقبه گفت: تعدادی از اهالی روستای کنگ برای بازسازی منازل خود اقدام به تخریب بافت کردند و ما هم ابزار قانونی برای ممانعت از این اقدامات نداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، فعالان هویت و تاریخ خراسان از روز گذشته عکس و فیلم‌هایی مبنی بر تخریب فضای تاریخی روستای کنگ را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، اما بخشدار طرقبه در این خصوص به این موضوع اشاره کرده است که تعدادی از اهالی روستای کنگ برای بازسازی منازل خود اقدام به تخریب بافت کردند و ما هم ابزار قانونی برای ممانعت از این اقدامات نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تخریب‌ها در روستای کنگ توسط اهالی این روستا برای بازسازی منازل انجام شده است

بخشدار طرقبه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طرقبه شاندیز بیان کرد: چند ماه قبل خیابان ۶ متری قرار بود در روستای کنگ احداث شود و این منازل تخریب شده نیز در همین مسیر وجود دارد، طی مکاتبات انجام شده با شورا و دهیاری روستای کنگ، قرار بر این شد که از موضوع ممانعت شود و اگر قرار است طرحی اجرا شود باید زیر نظر بنیاد مسکن و اداره کل میراث فرهنگی باشد، این اداره‌ها نیز طی مکاتبات انجام شده با دهیاری و شورای روستای کنگ مقرر کردند اگر طرحی در این روستا اجرا شد باید زیر نظر این نهادها باشد.

محمد قربانی تصریح کرد: موضوعات بافت با ارزش روستا و میراث فرهنگی روستای کنگ در سال جاری با بازنگری طرح هادی این روستا مدنظر قرار گیرد و هم‌اکنون شورا و دهیاری روستا نقشی در این تخریب‌ها ندارند، خود اهالی روستا در حال تخریب منازل خود هستند و به صورت شخصی افراد در حال تخریب و بازسازی منازل خود هستند، متاسفانه در این زمینه ما ابزار قانونی برای ممانعت و جلوگیری از این کار نداریم، اهالی برای ساخت و ساز منازل باید از بخشداری مجوز بگیرند، اما برای تخریب منازل خود نیازی به مجوز از بخشداری ندارند، اهالی که اکنون در حال تخریب منازل هستند و می‌خواهند بازسازی کنند.

وی اظهار کرد: مانند روستای کنگ در کشور نداریم و نمونه‌ آن خیلی کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است، اگر قرار باشد کنگ هم مانند باقی روستاها ساخت و ساز با مصالح عادی که در باقی نقاط انجام می‌شود ساخت و ساز شود، هویت خود را از دست می‌دهد و آن ارزشی که از نظر تاریخی روستای کنگ دارد قطعا از دست می‌رود، توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی جذب معماری خاص روستای کنگ با کوچه‌ها و دالان‌ها با مصالحی که به کار رفته از سنگ و چوب دارد، می‌شود.

بخشدار طرقبه تاکید کرد: سعی ما بر این است که این موارد را حفظ کنیم، اما متاسفانه به خاطر بعضی توجیهات غیرقابل قبول از قبیل اینکه شورا و دهیاری معتقدند راه‌های دسترسی برای مواقع بحرانی ایجاد کنند، این‌گونه تخریب‌ها انجام می‌شود، این موارد به هویت این روستا آسیب می‌زند و بعدا حسرت می‌خوریم، همان‌طور که در خیلی از نقاط دیگر بافت‌های اصیل و کهن به خاطر نوسازی، بهسازی و بهانه های دیگر تخریب شدند و اکنون حسرت خورده می‌شود که این‌گونه اقدامات انجام شده، خیلی از نقاط با هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خیلی کلان بافت‌های تاریخی و اصیل از بین رفته و به جای آن هزاران میلیارد هزینه شده، اکنون حسرت آن معماری و بافت‌های کهن برجا مانده است.

قربانی افزود: از اهالی و ساکنین  محترم و شریف روستای کنگ درخواست داریم که کمک کنند بافت روستا به این صورت بماند و حفظ شود که هویت روستای کنگ به این معماری که دارد است و همین معماری باید مقاوم سازی و بهسازی شود، راه کارهایی برای موارد بحرانی اندیشیده شود و همه این موارد باید با این اصل باشد که کنگ، معماری، اصالت و هویت خود را از دست ندهد.

وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی و بنیاد مسکن خراسان رضوی در زمینه روستای کنگ خیلی خوب پای کار آمدند و مطالعات بافت باارزش کنگ تهیه و کامل شده و باتوجه به اینکه خیلی از روستاهای دیگر ما در اولویت بازنگری و بازه زمانی قرار دارند، ولی اکنون روستای کنگ در اولویت قرار دارد که مطالعات سریع‌تر در مورد طرح هادی این روستا دوباره بازنگری شود و از شورا و دهیاری روستا نیز تقاضا داریم که با صبر و حوصله با این موضوع  برخورد کنند.

تخریب بافت تاریخی روستای کنگ انجام نشده است

دهیار روستای کنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: فردی بدون اخذ مجوزات لازم اقدام به تخریب برای ساخت و ساز کرده که جلو آن گرفته شده و تخریبی به بافت تاریخی روستای کنگ نبوده است.

سید مططفی هاشمیان با اشاره به اینکه جلوی این تخریب گرفته شده، افزود: این اقدام ارتباطی به تخریب بافت تاریخی روستای کنگ نداشته است.

انتهای پیام/ 70031

منبع: فارس

کلیدواژه: روستا کنگ میراث فرهنگی قربانی برای بازسازی منازل تاریخی روستای کنگ روستای کنگ شورا و دهیاری تخریب بافت ساخت و ساز منازل خود انجام شده تخریب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۸۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی

فرماندار سربیشه در خراسان جنوبی گفت: ساعتی قبل بارش تگرگ موجب شکسته شدن شیشه تعداد زیادی خودرو و برخی منازل شهر درح سربیشه شد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا لکزایی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: به علت شکستن و تخریب پایه دال پل در مسیر اصلی درح به مرز ماهیرود واقع در سه راهی کلاته شیر، این مسیر مسدود شد.

وی ادامه داد: امکان تردد خودرو‌ها به سمت مرز ماهیرود از سمت مسیر قدیمی در این محور تامین شده است.

فرماندار سربیشه اظهار کرد: بارش شدید تگرگ باعث تخریب تمامی آبنما‌های سه بخش شهرستان، برخی معابر شهری و روستایی و وجود گل و لای و سنگ در معابر برخی روستا‌ها شد.

وی با بیان اینکه جاده روستایی کباد به دلیل عبور سیلاب تخریب و مسدود است اظهار کرد: همچنین خسارات زیادی به مزارع و باغات کشاورزی این شهرستان وارد شد.

لکزایی اضافه کرد: جاده روستای شبو غیرقابل دسترس شده و ۱۵ منزل روستا نیز دچار آبگرفتگی شد که نیرو‌های هلال احمر در حال ارسال چادر و آرد به این منطقه هستند.

وی عنوان کرد: اکنون چند تیم در حال ارزیابی و بررسی خسارات سیلاب و تگرگ به نقاط مختلف شهرستان اعزام شده‌اند.

سامانه بارشی جدید از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارش گسترده باران اغلب مناطق استان را فرا گرفت که طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب را به همراه داشت و در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر شد.

بارش‌های رگباری و سیل آسا هفته اول اردیبهشت نیز در خراسان جنوبی خسارات سنگین مالی بر جای گذاشت، اما خسارت جانی ناشی از سیل اخیر در این استان گزارش نشد.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • رفع مشکلات زیرساختی روستای سیل زده تختان دهلران در دستور کار است
  • دو روی سکه باران در ایلام
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • بازسازی خانه‌های ویران شده در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد
  • هشدار شهرداری به صاحبان منازل متروکه و فرسوده
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • هشدار شهرداری منطقه چهار یزد به صاحبان منازل فرسوده
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر