Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:07:13 GMT

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۰۶۸۸

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ‌می‌گویند ته خیار تلخ است، اما خیار‌های قصه ما از ابتدا هم شیرین نبودند. ماجرا از پخش یک شایعه در فضای مجازی شروع شد و دست به دست چرخید و چرخید تا «دنیا بر وفق مراد» کشاورز حمیدیه‌ای نچرخد. موسم برداشت محصول برای هر کشاورزی از آن زمان‌های زیبا و جذاب است، اما گویا امسال این کار برای مزرعه داران حمیدیه گران تمام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایعه آلوده بودن خیار‌های این شهرستان به ویروس کرونا، کشاورزان را مجبور کرده تا از ترس به فروش نرفتن محصولات، «سر کیسه را حسابی شل کنند.».

اما ماجرا چیست؟ داستان از مثبت شدن تست کرونا ۳ فرد در روستا «حلاف غضبان» در بخش گمبوعه شهرستان حمیدیه شروع شد. پس از آن مسئولان نیز تصمیم گرفتند تا برای جلوگیری از گسترش بیماری اقدام به محدودیت سازی تردد نمایند.

در این میان گویا یکی از نیرو‌های شهرداری با بلندگو در روستا «حلاف غضبان» چرخیده و اعلام کرده است که ۳ تن از طریق خوردن صیفی جات به کرونا مبتلا شده اند و از مردم خواسته تا از خوردن خیار خودداری کنند. شایعه خیار‌های آلوده همچون بمب در فضای مجازی منفجر شد و شهروندان نیز ترجیح دادند با توجه به فصل برداشت خیار سبز در حمیدیه این دست تولیدات زراعی را مصرف نکنند.

پس از آن کشاورزان حمیدیه که «چوب لای چرخشان رفته بود» یا مجبور شدند خیار‌ها را به دلیل نبود خریدار به آب انداخته یا با قیمت ارزان‌تر به فروش برسانند. اما واقعیت چیست؟ آیا امکان انتقال ویروس از طریق میوه وجود دارد؟ تصمیم گرفتیم به سراغ کشاورز و کارشناس برویم تا از زبان آنان ماجرا را روایت کنیم.

با شستشو صحیح محصولات کشاورزی ویروس و انگل از آنان زدوده می شود

فرهاد صفدری مدیر گروه سلامت محیط و کار بهداشت استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه آلوده شدن محصولات کشاورزی به کرونا در حین برداشت یک احتمال است،گفت: این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است، که فرد ناقل این بیماری مراحل برداشت و عرضه را انجام داده باشد، در غیر اینصور احتمال ضعیف است. اما این نگرانی نباید در شهروندان ایجاد شود که این تولیدات غیر قابل مصرف هستند، زیرا اگر از این زاویه به موضوع بنگریم، شاید بسیاری از افراد مبتلا به کرونا که علائم را نداشته باشند نیز در مراکز مواد غذایی حضور داشته و ما خواسته یا نا خواسته با آنان در ارتباط هستیم.

او افزود: ما باید در هر صورت به عنوان خریدار میوه و سبزیجات، الزامات بهداشتی را رعایت نماییم. حتی جدا از اینکه احتمال بدهیم که یک مزرعه خاص آلوده به ویروس باشد یا نباشد. ضمن اینکه به لحاظ شرایط فصلی در دوره اول بیماری‌های روده‌ای هستیم و بیش از پیش باید سالم سازی میوه و سبزیجات در دستور کار مصرف کنند گان قرار بگیرد.

صفدری بیان کرد: بنابراین قبل از اینکه به مشکل داشتن میوه توجه کنیم، حتما سالم سازی و شستشو را در دستور کار قرار دهیم. شستشو صحیح باید در ابتدا ساده بوده و با آب صورت بگیرد، پس از آن ۲ تا ۳ قطره مایع بهداشتی را در یک ظرف ۵ لیتری ریخته و میوه و سبزیجان را درون آن بریزیم تا تخم انگل لغزندگی پیدا کند و از سطح محصولات زدوده شود. در مرحله بعد با مواد گند زدا میوه و سبزیجات که به صورت تجاری در بازار وجود دارد می‌توان سالم سازی را انجام داد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: با فعالیت اجتماعی یک فرد ناقل احتمال انتقال میکروب وجود دارد و این امر می‌تواند در برداشت و عرضه محصول کشاورزی نیز دخیل باشد، اما آنچه بر عهده ما است، ماندن در منزل و در صورت خروج ضروری رعایت حفاظت فردی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میوه و سبزیجات ویژگی و قابلیت گندزدایی دارند، تصریح کرد: قطعا افرادی که دست اندر کار مواد غذایی هستند، کار صحیح آن است که در صورت شناسایی فرد دچار بیماری، آن را از چرخه مراحل برداشت و عرضه محصولات خارج کنند، هر چند تاکید می‌کنم که مردم با شستشو تولیدات کشاورزی می‌توانند ویروس و انگل را از آنان بزدایند.

خیار‌های خود را «مفتی» می فروشیم

به سراغ یکی از کشاورزان حمیدیه رفتیم، که در مزرعه خود مشغول چیدن میوه های خیار از بوته ها است او در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: خیار های ما کیفیت خوبی دارد اما فروش محصولات شدیدا افت کرده و دلیل آن نیز ایجاد یک شایعه مبنی بر کرونایی بودن خیار بوده، در حالی که «دروغ» است. 

احمد یکی دیگر از مزرعه داران که او نیز «زخم خورده» بازار داغ شایعه است در پاسخ به این سوال که تاثیر پخش این ماجرا بر روی خرید و فروش محصولاتشان چه بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان کرد: از روزی که شایعه کرونایی بودن خیار در بین مردم پخش شد، آنان «می ترسند» با خوردن این صیفی جات به کرونا مبتلا شوند.

او افزود: پیش‌تر خیار را کیلویی یکهزار و ۸۰۰ در بازار به فروش می‌رساندیم، اما حالا ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان می‌فروشیم.

معصومه یکی از دختران در مزرعه که مشغول برداشت صیفی جات است و اجازه نداد تا از وی تصویر برداری کنیم، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اظهار داشت: امسال در مساحت یک هکتار و نیم از اراضی کشاورزی خود خیار کاشتیم، اما با پخش شایعه شدیدا ضرر کردیم، وضعیت فروش نیز اصلا خوب نیست محصولات خود را «مفتی» به فروش می‌رسانیم.

در شرایط سختی هستیم، سعی کنیم زندگی را برای یکدیگر آسان کنیم

آنچه حالا مشخص است، گله مندی کشاورزان از ارزان فروختن محصولات و شایعات بی اساسی است که برخی ناخواسته و ندانسته و بدون توجه به عاقبت کار به آن دامن می‌زنند. انتقال ویروس از طریق خوردن انواع میوه جات و صیفی جات در صورت گندزدایی صحیح وجود دارد، اما اگر با رعایت اصول بهداشتی در سالم سازی آنان دقت کنیم، می‌توان از مبتلا شدن به کرونا جلوگیری کرد. همه ما در شرایط نسبتا دشواری به سر می‌بریم و با وجودی که بسیاری از افراد تاکنون آسیب دیده اند، سعی کنیم با نادیده گرفتن شایعات زندگی را کمی هم که شده برای یکدیگر آسان کنیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا محصولات کشاورزی فضای مجازی کرونا ویروس میوه و سبزیجات سالم سازی صیفی جات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۰۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر

امتداد-  کارشناس و فعال بازار طلا با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محمد کشتی آرای در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قیمت طلا سکه و ارز در هفته که گذشت سیر نزولی پیدا کرد.

وی گفت: برخلاف هفته قبل که به بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی بالاترین سطح خود رسیده بود، از روز شنبه سیر نزولی قیمت‌ها با توجه به ثباتی که هم در مسائل سیاسی و اقتصادی جهانی پیش آمد و هم در بازار داخلی باعث شد قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند.

کارشناس بازار طلا گفت: قیمت اونس جهانی به بالاترین رقم خود یعنی بالای ۲۴۰۰ دلار رسیده بود اما این هفته با ۷۰ دلار کاهش در آخرین معاملات به ۲۳۲۴ دلار رسید.

کشتی آرای اظهار داشت: قیمت طلا و سکه هم با توجه به کاهش ۷۰ دلاری اونس جهانی و کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ ارز، با کاهش همراه شد به طوری که در این هفته سکه طرح قدیم با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

وی افزود: قیمت سکه طرح جدید با یک میلیون و ۱۳۵۰ هزار تومان کاهش دیروز در آخرین معاملات ۴۲ میلیون تومان معامله شد.

فعال بازار طلا ادامه داد: نیم سکه این هفته با یک میلیون تومان کاهش ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ربع سکه با ۹۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی هم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی دیروز در آخرین معاملات ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

کشتی آرای گفت: طبیعتاً با کاهش ۷۰ دلاری انس جهانی و کاهش قیمت ارز قیمت طلای آب شده هم کاهش یافت. قیمت هر مثقال طلای آب شده طی هفته اخیر با ۸۷۰ هزار تومان کاهش به ۱۵ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان رسید.

فعال بازار طلا تصریح کرد: البته حباب سکه برخلاف روند نزولی قیمت طلا و سکه با کمی افزایش همراه شد علت آن هم ین بود که سکه‌هایی که بانک مرکزی حراج کرد و تا پیش از این باعث کاهش حباب شده بود، تحویل داده نشد. تحویل نشدن سکه‌های حراج شده باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حباب سکه شد و به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

وی همچنین گفت: در مجموع در هفته گذشته با توجه به کاهش هیجانات و التهابات کاذب بازار قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و باعث شد معاملات واقعی باشد و می‌توان گفت که داد و ستدها روال عادی خود را پیش گرفت و دیگر شاهد قیمت‌های کاذب و هیجانی نبودیم.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در دو روز آینده با توجه به اینکه امروز جمعه آخرین روز کاری بازارهای جهانی است قیمت‌ها در بازار داخلی در همین محدوده باقی بماند.

کشتی آرای درباره تاثیر حراج‌های سکه بانک مرکزی و عرضه این سکه‌ها در کاهش حباب سکه گفت: از روزی که حراج سکه‌های بانک مرکزی شروع شد حباب سکه کاهش یافت. اما بعد از نوروز با توجه به بودن تقاضا برای خرید سکه و وارد نشدن این سکه‌ها به بازار، باعث رشد حباب سکه شد. اما تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج/ امروز چقدر طلا فروخته شد؟
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • کشف ۴۰ تن گندم غیرقابل استفاده در حمیدیه
  • کشف ۴۰ تن گندم غیر قابل استفاده در حمیدیه
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت