Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@08:26:46 GMT

امام حسن مجتبی(ع)، سرچشمه نور نبوت و امامت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۰۸۲۶

امام حسن مجتبی(ع)، سرچشمه نور نبوت و امامت

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی علیه السلام در ۱۵ رمضان سال سوم هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود، گفت: امام حسن (ع) نخستین نواده پیامبر اکرم (ص) و نخستین شخصیتی است که نور نبوت و امامت در ایشان جمع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه رسول خدا ص شخصا اذان و اقامه را در دو گوش امام حسن علیه السلام تلاوت کرد، افزود: حضرت محمد ص همواره بر جایگاه و فضیلت امام حسن علیه السلام تاکید داشته و می‌فرمود این فرزند من سید و آقاست و همچنین می‌فرمود هر که حسن و حسین را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هر که با آن‌ها دشمنی کند با من دشمنی کرده است.

سلمانی عبیات اظهار داشت: پیامبر صلى الله علیه و آله، امام على (ع) و حضرت زهرا (س) تربیّت حسن مجتبى را بر عهده داشتند و با تربیّت صالح و اسلامى خود، ایشان را براى رهبرى امّت در آینده آماده مى‌کردند. در واقع خانه رسالت با آگاهى از منزلتى که حسن در آینده در جامعه اسلامى به خود اختصاص مى‌داد، به تربیّت وى اهتمام مى‌ورزیدند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: تنها ۸ بهار از عمر امام حسن (ع) مى‌گذشت که رسول اسلام به ملکوت پیوست و این حادثه جانگداز در قلب ایشان تأثیر بسیارى گذارد و آتش غم و اندوه را در دل او شعله ور ساخت.

زندگی امام حسن (ع) گره خورده با رویدادهای مهم

او ماجرای‌های رخداده پس از وفات پیامبر اکرم (ص) را پیچیده و در عین حال بسیار اثر گذار در طول تاریخ دانست و ادامه داد: غصب خلافت و در عین حال شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) به عنوان ۲ رخداد مهم تاریخی در زمانی اتفاق افتاد که حضرت امام مجتبی (ع) در دوران نوجوانی به سر می‌برد و این وقایع را دید و رنج‌های آن را تحمل کرد.

محمدرضا سلمانی عبیات دوران ۳ خلیفه نخست را دوران خانه نشینی و دوری از فعالیت سیاسی اهل بیت (ع) از جمله امام حسن (ع) توصیف کرد و اذعان داشت: پس از آنکه ردای خلافت به امام علی علیه‌السلام رسید و مردم با او بیعت کردند، شاهد حضور سیاسی، اجتماعی و نظامی پررنگ تری از امام حسن مجتبی (ع)  در تاریخ هستیم.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این موضوع که پس از شهادت مظلومانه امیر مؤمنان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری، خلافت به امام حسن (ع) با بیعت گروه‌های مختلف مردمی رسید؛ اظهار کرد: بیعت امام حسن علیه السلام در سوّمین دهه از ماه مبارک رمضان سال ۴۰ هجرى انجام پذیرفت. هرگاه گروهى براى بیعت به نزد حضرتش مى‌آمدند، مى‌فرمود: «با من بر اینکه کاملًا گوش به فرمانم باشید و با کسانى که من مى‌جنگم، بجنگید و با کسانى که دوستى مى‌ورزم دوستى کنید، بیعت نمایید» در واقع شرایط حاکم بر آن روزگار وجود مردى را اقتضا مى‌کرد که بتواند با معاویه و باند نیرنگ‌باز وى مقابله کند. کسى که شایسته رهبرى بوده و از بینشى خردمندانه و محبوبیت در دل مسلمانان بهره‌مند باشد.

او با اشاره به نیرنگ‌های معاویه در دوران کوتاه خلافت ظاهری امام حسن (ع) بیان داشت: رویارویی ایشان و معاویه گرچه که در نخست و از نظر آمار و آمادگی نظامی به سود لشکریان آن امام بود، اما شکل گیری سپاه کوفه از چند گروه مختلف که تنها یکی از این گروه‌ها شیعیان مخلص و راستین بودند باعث شد که نیرنگ‌های معاویه کارساز بیفتد و بسیاری از این لشکریان به سپاه شام بپیوندند.

سلمانی عبیات افزود: معاویه تنها در یکی از نیرنگ‌های خود به عبیدالله بن عباس فرمانده کل سپاه کوفه، بیش از یک میلیون درهم پیشنهاد پاداش، همکاری و تسلیم داده بود؛ که همین موضوع باعث شد سپاه کوفیان از هم پاشیده و برخی برای به شهادت رساندن امام حسن (ع) در منطقه ساباط مدائن دست به کار شدند.

این پژوهشگر صلح امام حسن (ع) را در شرایط بحرانی آن زمان، مدبرانه، هوشمندانه و برای حفظ جان مسلمین توصیف کرده و گفت: گرچه که این صلح داری مفادی بسیار خوب و اطمینان بخش بود، اما بار دیگر همچون ماجرای حکمیت معاویه هیچ گاه به مفاد آن پایبند نبوده و آن را زیر پا گذاشت.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ اسلام علیه السلام امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»

ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقه‌مند مى‌شوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مى‌کنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسان‌هاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمى‌گیرند؛ به کسى ظلم و ستم نمى‌کنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.

این سخن را با حدیثى از امام باقر (علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیه‌السلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر؛ به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مى‌کنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمى‌شمرد مگر این که من بى‌نیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان‌ها و زمین را ضامن روزى او قرار مى‌دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱)

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • بهترین لحظه تاریخ معلمی مجتبی شکوری (فیلم)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی