Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:09:17 GMT

آتشی داغ‌تر از کرونا در جنگلوک چابهار

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۱۲۹۸

آتشی داغ‌تر از کرونا در جنگلوک چابهار

وقوع سه آتش سوزی در فاصله چهار روز در چابهار که هر کدام در مناطق مختلف پلاژ ساحلی تیس یک نقطه تفریحی و گردشگری، اسکله صیادی هفت تیر دریاکوچک یک منطقه اقتصادی و شیلاتی و آتش سوزی در فقیرترین محله شهر و سکونتگاه غیررسمی با نام جنگلوک در نزدیکی دریا بزرگ و شرکت نفت رخ داده که خسارات مالی زیادی ببار آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همه مهمتر خاکستر شدن اندک اموال مردم محروم و فقیرنشین در کپرهای جنگلوک است که خوشبختانه خسارت جانی نداشته ولی تمام داروندار زندگی شان نابود شده است.

مهمترین نیاز اهالی این محله هم اینک موادغذایی، پوشاک، دمپایی، وسایل و اقلام بهداشتی، کلمن آب، لوازم خانگی، پنکه ایستاده و سایر نیازمندیها است.

خبرنگار ایرنا برای به تصویر کشیدن عمق فاجعه و انعکاس بهتر مشکلات مردم محله جنگلوک با شماری از مردم این محله به گفت‌وگو پرداخته است.

اهالی آسیب دیده جنگلوک چابهار نیازمند توجه خیران و نهادهای دولتی

اهالی محله جنگلوک بعد از آتش سوزی با همت خیران، جمعیت هلال احمر و نهاهای خدمات رسان دولتی از اقلام ضروری و اسکان اضطراری برخوردار شدند اما برای نیازهای ضروری و رفاه بهتر نیاز فوری به کمک‌های خیران و نهادهای دولتی دارند.

امام جماعت مسجد حضرت مهدی محله جنگلوک چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کل آمار محله جنگلوک بیش از ۳۵۰ خانوار با حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است که از حدود ۳۰ سال قبل در این منطقه بدون امکانات برق، آب، مدرسه، بهداشت و سایر امکانات رفاهی سکونت دارند.

حنیف برم  افزود: زمانیکه اهالی محله جنگلوک در این محدوده ساکن شدند هیچ ساختمانی از ارگانهای دولتی نظیر شرکت نفت، کمیته امداد، سپاه و سایر ادارات دولتی و شخصی در اطراف این محله وجود نداشت ولی اکنون تمام اطراف این محله را ساختمان های بزرگ احاطه کرده این در حالیست که ما اجازه ساخت و ساز نداریم و مجبوریم سالها در کپر بدون امکانات زندگی کنیم.

مدیر مکتب دینی حضرت زینب کبری(س) جنگلوک چابهار ادامه داد: خداخیر یکی از بانوان این محله که همسرش به نام عباس چند ماه قبل فوت کرده هم اینک تمام خانه و اثاثیه اش در آتش سوخته و هیچ امکانات زندگی ندارد و همه اهالی مثل این زن محروم و فقیر و نیازمند توجه بیشتر هستند.

امام جماعت محله جنگلوک چابهار گفت: این زمین سکونتی متعلق به ماست و هیچگاه از اینجا به جای دیگری نقل مکان نمی کنیم و چنانچه تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بدون بهره در اختیار ۳۵۰ خانوار قرار گیرد در کمتر از چند ماه تمام کپرها جمع و تبدیل به خانه مقاوم خواهند شد.

برم تصریح کرد: برخی مواقع تعدادی از اهالی محروم این محله برای درخواست موادغذایی در خانه من را می زنند و من هم تنها یک امام جماعت و مدیر مدرسه دینی عادی و کم درآمد هستم آنقدر شرمنده آنان می شوم که آرزو می کنم زمین دهان بازکند و در آن فرو روم.

خاتون درزاده یکی از اهالی جنگلوک چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالهای زیادی در شرایط سخت و بدون برق و امکانات رفاهی در این محله زندگی می کنیم و اکنون نیز هر چه داشتیم در آتش سوخت، از دولت تقاضای تخصیص زمین و از خیران درخواست کمک برای ساخت خانه مقاوم را داریم.

نبی بخش تمنده‌رو نیز گفت: اکنون که تمامی داشته‌های زندگی‌مان هر چند اندک بوده را از دست داده ایم حتی موادغذایی برای خوردن نداریم و با این هوای گرم و شرجی در چادر زندگی می کنیم، آیا کسی حاضر است چند دقیقه در این چادرها و بدون برق استراحت کند.

وی ادامه داد: سرویس بهداشتی و حمام در این محله برای هر چند خانوار مشترک است و بیشتر با گونی دیوارکشی شده و کاملا غیربهداشتی و غیراصولی است و اکنون حتی همین سرویس بهداشتی مشترک را هم نداریم.

دوست‌محمد غلامی یکی دیگر از آسیب دیدگان آتش سوزی گفت: چرا بعد از سالها مشکل زمین و سکونت ما حتی در جای دیگری حل نمی شود مگر ما چقدر زمین نیاز داریم که مسوولان توان حل مشکلات ما را بعد از چندین سال ندارند، ما از مسوولان درخواست داریم یکبار برای همیشه مشکلات اسکان دائمی و زمین ما را حل کنند.

وی افزود: رختخواب و لباس های ما در آتش سوخته و خاکستر شده لذا از همه نهادهای دولتی و به ویژه خیران و مردم محلی درخواست لباس و پتو داریم.

پری خاتون درزاده نیز گفت: یخچال، کولر، موتور سیکلت و تمام لوازم خانگی و موادغذایی در آتش سوخته شده است و حتی اجاق گاز برای پخت غذا در ماه مبارک رمضان نداریم.

الله بخش درزاده نیز ساماندهی محله جنگلوک را خواستار شد و گفت: بعد از گذشت چند دهه هنوز این محله ساماندهی نشده و تاکنون فقط قول و وعده شنیده ایم.

وی بیان کرد: آب معدنی، موادغذایی و غذای گرم نیاز اصلی آسیب دیدگان است و ما از همه مردم درخواست داریم در این شب های رمضان ما را دریابند چون نه یخچال داریم و نه اجاق گاز. نمی توانیم غذایی گرم کنیم و یا آب سردی بنوشیم. لذا همه مردم و مسوولان متولی به داد مردم محروم محله جنگلوک بشتابند و خود را در ثواب شریک کنند. 

ابوبکر نیز تصریح کرد: اگر شهرداری و ارگان های دولتی اجازه بدهند در اسرع وقت می توانیم با کمک خیران و دولت یک خانه سیمانی و بلوکی در محل کپرهای سوخته شده بسازیم.

ساماندهی محله جنگلوک چابهار در دستور کار است 

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار در حاشیه بازدید از محله جنگلوک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عصر پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه جاری بر اثر آتش سوزی خانه کپری و تمام اموال و اثاثیه منزل بیش از ۳۰ خانوار در آتش سوخته و خاکستر شده و هم اینک شدیدا در تنگنا هستند و شرایط سختی را بدتر از گذشته در گرمای بالا و شرجی تحمل می کنند.

رحمدل بامری بیان کرد: پس از وقوع آتش سوزی شخصا از محل حادثه بازدید و تمام نیازمندیهای این خانوارهای محروم از نهادهای مختلف تامین شده و جمعیت هلال احمر نسبت به اسکان و برپایی چادر و تحویل اقلام ضروری اقدام کرده است.

وی افزود: اهالی محله جنگلوک از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش در این محل در کپر و بدون امکانات رفاهی زندگی می کنند که در طول ۲ سال اخیر ساماندهی مناطق حاشیه شهر در دستور کار دولت قرار گرفته است.

فرماندار چابهار گفت: مردم این محله و حدود ۱۴ سکونتگاه غیر رسمی با جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر در شرایط سخت و بدون برق، بهداشت، مدرسه و سایر امکانات رفاهی زندگی می کنند برای همین دستور داده شده تا برق موقت توسط اداره برق به تمام چادرها نصب شود.

بامری گفت: مهمترین نیاز این افراد آسیب دیده از آتش سوزی موادغذایی، پوشاک، رختخواب و سایر اقلام زیستی است که امیدواریم با همت خیران و نهادهای دولتی تامین و تحویل آنان شود.

وی ادامه داد: با سپاه و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار نیز هماهنگی لازم انجام شده تا یک ماه غذای گرم اهالی آسیب دیده جنگلوک تامین و تحویل شود.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: به تمام دستگاههای متولی دستور داده شده تا هر کسی براساس وظایف و اختیارات، اقدامات لازم را برای کم کردن درد و رنج مردم آسیب دیده از آتش سوزی انجام دهد و از هیچ کوششی برای خدمت بی منت به مردم محروم دریغ نکند.

بامری گفت: تاکنون یکهزار و ۵۰۰ هکتار در حاشیه شهر چابهار از سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد مسکن واگذار و طی یک سال اخیر بیش از ۱۲ هزار پرونده برای افراد ساکن در نقاط حاشیه شهر تشکیل شده تا ساماندهی اصولی شوند.

اسکان اضطراری ۳۰ خانوار آسیب دیده آتش سوزی جنگلوک چابهار

فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: ۳۰ خانوار آسیب دیده در آتش سوزی محله کپری جنگلوک این شهرستان بعد از گذشت چند ساعت از حادثه آتش سوزی با همت وتلاش نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند.

بامری اظهارداشت: پس از اسکان اضطرای خانوارهای آسیب دیده از آتش سوزی، توزیع اقلام زیستی در بین این افراد آغاز شده و جمعیت هلال احمر و دستگاه‌های متولی و به ویژه خیران و انجمن های غیردولتی، منطقه آزاد، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، سپاه و بسیج در حال امدادرسانی و رسیدگی به مشکلات مردم آسیب دیده هستند.

وی بیان کرد: در یک هفته اخیر سه آتش سوزی در محدوده اسکله صیادی هفت تیر، منطقه کپری جنگلوک و پلاژ ساحلی تیس منطقه آزادچابهار رخ داده و خسارت های مالی سنگینی به مردم وارد شده است.

فرماندار چابهار افزود: در آتش سوزی محدوده اسکله صیادی هفت تیر کپرهای ساخته شده صیادان به همراه ادوات صید، قایق ها و ماهور صیادی سوخته و خسارت زیادی به آنان وارد شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه صیادان کپرهایی به صورت کاملا غیراصولی در حاشیه دریای کوچک خلیج چابهار نصب کرده و سوخت(بنزین) و ادوات صید را در آنها نگهداری می‌کردند که در این آتش سوزی خسارت سنگین به آنان وارد شده است.

بامری خاطرنشان کرد: نیاز است اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان و شهرداری برای ساماندهی اسکله هفت تیر اقدام لازم را انجام دهند تا شاهد اینگونه خسارت ها و وقوع آتش سوزی نباشیم.

وی ادامه داد: در این سه عملیات اطفا حریق در مجموع ۱۵ دستگاه خودروی سبک و سنگین آتش نشانی با ۳۵ نفر نیرو از شهرداری، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزادچابهار همکاری داشتند.

وی بیان کرد: متاسفانه در هر سه حادثه آتش سوزی شامل آتش‌سوزی در مجتمع غذایی پلاژ ساحلی تیس، انبار سوخت قایق های دریا کوچک و محله فقیرنشین جنگلوک چون جنس محل حریق از نوع چوب و کپر، کامپوزیت و یونولیت فشرده بوده سرایت آتش‌سوزی به شدت بالا رفته و دامنه خسارت های مالی را بیشتر کرده است.

فرماندار چابهار ادامه داد: عملیات اطفا حریق در پلاژ ساحلی تیس حدود یک ساعت به طول انجامیده و در این حریق متاسفانه از مجموع ۱۵ غرفه ۱۰ غرفه کاملا سوخته و از بین رفته و به سه غرفه خسارت‌هایی وارد شده است،

وی اظهار داشت: خوشبختانه این سه حادثه تلفات جانی نداشته و علت آتش سوزی در هنگام پخت و پز در یک کپر رخ داده و سریعا با توجه به بافت این محله کپری به نقاط دیگر سرایت کرده است.

وی بر توجه بیشتر نهادهای خدماتی و خیران به مردم محله حاشیه نشین جنگلوک تاکید و خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان تامین نیازهای محرومان اجر و ثواب بیشتری دارد.

۲ آتش سوزی در چابهار پس از سه ساعت مهار شد

مسوول آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری چابهار گفت: ۲ آتش سوزی در محدوده اسکله صیادی هفت تیر و منطقه کپری جنگلوک این شهرستان پس از سه ساعت تلاش مهار شدند.

ابوالحسن سراوانی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آتش سوزی نخست روزپنجشنبه عصر در محدوده کپرهای ساخته شده در اسکله صیادی هفت تیر رخ داد که موجب سوختن ادوات صید، قایق ها و ماهور صیادی شد و خسارت زیادی به صیادان وارد کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه صیادان به صورت کاملا غیراصولی کپرهایی در حاشیه دریای کوچک خلیج چابهار ساخته و سوخت(بنزین) و ادوات صید را در آنها نگهداری می‌کنند که حادثه آتش سوزی موجب وارد آمدن خسارت سنگین به آنان ‌شد.

مسوول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چابهار گفت: بعد از تمام شدن عملیات اطفا حریق در محدوده دریا کوچک تماس دیگری با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی از محدوده کپرنشین جنگلوک در نزدیکی ساختمان شرکت نفت دریافت و سریعا نیروها به این منطقه اعزام و پس از حدود ۲ ساعت موفق به خاموش کردن آتش شدند.

۱۰ غرفه موادغذایی در پلاژ ساحلی تیس طعمه حریق شدند

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: آتش‌سوزی در مجتمع غذایی پلاژ ساحلی تیس منطقه آزاد چابهار توسط واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی این سازمان با همکاری آتش‌نشانی‌های اداره کل بنادر و دریانوردی و شهرداری بندر چابهار مهار شد.

اقبال صادقی در خصوص جزئیات این آتش‌سوزی افزود: ساعت ۱۵:۵۸ دقیقه ۱۶ اردیبهشت‌ ۹۹ از طریق تلفن به آتش‌نشانی منطقه آزاد چابهار اعلام شده که بلافاصله تیم آتش‌نشانی ایستگاه شماره ۲ قطب صنعتی نزدیک‌ترین ایستگاه به محل آتش‌سوزی اعزام شد.

وی اظهار داشت: چون جنس محل حریق از نوع کامپوزیت و یونولیت فشرده بوده سرایت آتش‌ به شدت بالا رفته که ایستگاه شماره یک منطقه آزاد چابهار نیز وارد عمل شده در مجموع پنج دستگاه ماشین آتش نشانی منطقه یک دستگاه ماشین آتش نشانی اداره کل بنادر و یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی شهرداری چابهار اقدام به اطفاءحریق کردند.

وی اضافه کرد: عملیات اطفاءحریق حدود یک ساعت به طول انجامید و در این حریق متأسفانه ۱۰ غرفه کاملا سوخته و از بین رفته‌اند و به سه غرفه خسارت‌هایی وارد شده است، در مجموع در این فودکورت ۱۵ غرفه وجود داشت.

وی اظهار داشت:خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته و علت حریق دردست بررسی است و متعاقباً اعلام می‌شود.

۳۰ دستگاه چادر در محله جنگلوک چابهار نصب شد

رئیس جمعیت هلال احمر چابهار نیز گفت: بعد از وقوع حادثه آتش سوزی به فاصله چند ساعت و قبل از غروب آفتاب ۳۰ دستگاه چادر برای استفاده ۳۰ خانوار آسیب دیده از آتش سوزی سریعا نصب شد.

محمدرضا شهرکی افزود: ۱۲۰ تخته پتو، ۶۰ تخته موکت و۳۰ سبد غذایی در روز اول حادثه تحویل خانوارها شده است.

وی بیان کرد: توزیع غذای گرم و تامین آب و مواد غذایی، ساماندهی کمک های مردمی و توزیع اقلام ضروری از جمله برنامه های در حال اجرا است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران خارج از تنگه هرمز در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان اطفای حریق چابهار سکونتگاه غیررسمی خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان اطفای حریق چابهار سکونتگاه غیررسمی خسارت مالی سیستان و بلوچستان اطفای حریق چابهار سکونتگاه غیررسمی خسارت مالی آسیب دیده از آتش سوزی خبرنگار ایرنا اظهار محله جنگلوک چابهار منطقه آزاد چابهار جمعیت هلال احمر حادثه آتش سوزی امکانات رفاهی نهادهای دولتی آتش سوخته وارد شده آتش سوخت آتش سوزی چابهار گفت چابهار نیز ادوات صید آتش نشانی ۳۰ خانوار اداره کل خسارت ها نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار

به گزارش  ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ضاربان افزود: آب لوله کشی‌ها سالم است اگر بعضی جاها­ نشتی داشته باشد کلر توزیع می‌کنیم.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   وی گفت:­ برای­ ­کنترل مالاریا، هم بیماریابی داشتیم هم برای این که این آب‌ها باید خشکانده شود و از تکثیر پشه آنوفل جلوگیری شود و در کنار آن بحث مراقبت از خود بیماری است که لام می‌گیریم یعنی کسی که مشکوک به بیماری باشد لام گرفته می‌شود و درمان می‌شود که احیانا اگر درمان نشود مورد گزش قرار می‌گیرد و دچار آسیب می‌شود. ­ضاربان ادامه داد:­بحث دوم توزیع کلر یک درصد­­است که توصیه کردیم در وهله اول­ ­آب معدنی توزیع­ شود و در کنار آن کلر یک درصد توزیع­ شود تا آب آلوده منجر به ابتلای افراد به بیماری وبا نشوند. وی گفت:­ سمپاشی هم انجام می‌شود تا پشه تکثیر نشود و محلول ریخته می‌شود. ضاربان اظهار کرد­مراقبت از مادران باردار هم از مهمترین ماموریت‌های ما است. وی افزود:­برای خشکاندن آب­ ­از همه نهاد‌ها و ارگان‌های ذی ربط و تاثیرگذار­ از جمله آتش نشانی، اداره آب و فاضلاب، فرمانداری و بخشداری و حتی نیرو‌های مردمی کمک خواهیم گرفت.

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • اوضاع روستای «پزم تیاب» چابهار بعد از سیل
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!