Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@12:35:47 GMT

اعلام پیش نشستهای آتی همایش اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۲۹۵۷

اعلام پیش نشستهای آتی همایش اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین المللی «اخلاق، الهیات، و بلایای فراگیر» در تیرماه سال جاری به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی و همکاری بیش از بیست نهاد حوزوی دانشگاهی ملّی و بین المللی برگزار خواهد شد.

رحیم دهقان دبیر علمی این همایش، ضمن بیان این خبر گفت: پیش نشست‌های متعددی به هدف تحلیل ابعاد بلایای فراگیر از منظر اخلاق و الهیات و به منظور ایجاد حساسیت لازم در نهادهای علمی - فرهنگی در حال برگزاری است و با توجه به برخط بودن همایش، تا کنون بخش عمده‌ای از همایش در قالب شش پیش نشست برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقان در مورد برگزاری این همایش گفت: همایش کار خود را به خوبی آغاز کرده و تلاش نموده تا زمینه بازاندیشی و تامّل را در رابطه با حادثه‌ای که در حال حاضر، بیش از دویست و هفتاد هزار انسان را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است فراهم سازد. فرآیند دریافت ایده‌ها و مقالات در حال انجام است و پیش نشست‌های برگزار شده نیز، حساسیت‌هایی را در برخی نهادهای علمی و دانشگاهی ایجاد کرده است. بازخوردها و تحلیل‌هایی که همکاران من از مسائل مطرح در این پیش نشست‌ها داشته‌اند، قابل توجه بوده است. در حقیقت یکی از اهداف جزئی همایش همین بوده که در راستای حساسیت زایی در نهادهای موثّر بکوشد و در این زمینه موفق بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این همایش، به صورت برخط برگزار می‌شود و امکان تشکیل جلسات هم اندیشی به صورت حضوری را نداریم، تصمیم بر آن شد که با همکاری همکارانمان در کروناوبینار بهشتی، پیش نشستهای متعددی را در قالب پنل‌های همایش برگزار کنیم. هدف ما از برگزاری این پیش نشست‌ها در درجه نخست فراهم ساختن زمینه‌ای برای شنیده شدن سخنان اساتید متخصص و دریافت نظرات آنها ناظر به ریزموضوعات و محورهای همایش در قالب محیط وبیناری است. هدف دیگر ما از این کار، ایجاد فضای گفتگو محور است. در حقیقت یکی از راههای کاستن از آلام و رنج‌ها، گفتگو کردن و هم اندیشی کردن در باب آنهاست که امیدواریم این گفتگوها گامی در این زمینه باشد. دلیل دیگر برگزاری پیش نشست‌ها، آشنا ساختن محققان و دانشجویان با مسائل و موضوعات همایش است. طبیعی است هنگامی که دانشجویان و محققان در جلسات پیش نشست حضور می‌یابند، با شنیدن نظرات اساتید، مسائل جدیدی برای آنها طرح خواهد شد و یا ابعاد متفاوتی از مساله بر آنها مکشوف می‌شود که می‌تواند در زمینه تحقیق به آنها کمک بیشتری کند. این امر در نهایت به این منجر می‌شود که ما یافته‌های تحقیقاتی دقیق‌تری را دریافت کنیم.

دبیر علمی همایش بین المللی «اخلاق، الهیات، و بلایای فراگیر» تصریح کرد: ما سعی کرده‌ایم بلایای فراگیر و به طور خاص بیماری کرونا را از ابعاد مختلف در این پیش نشستها مورد بحث قرار دهیم. اولین پیش نشست ما با عنوان «فقر و اخلاق فرهنگی مدرن»، نگاهی جامعه شناختی به بیماری کرونا داشت که در آن نشست ناصر فکوهی سعی کردند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا در جامعه و مساله فقر را مورد تحلیل و بازاندیشی قرار دهند. دومین پیش نشستی که برگزار شد با عنوان «نهاد علم و بلایای فراگیر» بود که با همکاری محققان پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی تاریخچه نحوه مواجهه نهادهای علمی دانشگاهی با بلایای فراگیر و نیز میزان حساسیت آنها در قبال مساله شرور، مسئولیت نهادهای علمی – دانشگاهی و حساسیت‌هایی که در این زمینه لازم است داشته باشند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پیش نشست سوم با عنوان «بیماری کرونا و دوراهه‌های اخلاقی» با همکاری انجمن اخلاق کاربردی و با حضور احد فرامرز قراملکی برگزار شد و وی تلاش کرد تا ایده خود در باب چگونگی رهایی از دوراهه‌های اخلاقی را تبیین کنند. این مسأله از مهمترین مباحث کاربردی بخصوص در حوزه اخلاق پزشکی است و در این نشست، برخی از مهمترین چالش‌های موجود که امروزه پزشکان و کادرهای درمان با آن مواجه هستند مورد طرح و بررسی قرار گرفت. پیش نشست چهارم با همت و همراهی همکاران من در گروه ادیان و عرفان دانشکده الهیات و ادیان با عنوان «بلایای فراگیر از منظر ادیان» برگزار شد. در این نشست با حضور اساتید متخصص ادیان اسلام، یهودیت و زرتشت، فلسفه بلایا مورد تحلیل قرار گرفت و هرچند این موضوع آنقدر گسترده است که می‌توان چندین نشست مختص آن برگزار نمود اما در حد طرح بحث در نوع خود مناسب بود. مسائلی نظیر اینکه آیا بلایا نتیجه اعمال انسان‌ها و نوعی عذاب است یا خیر، و اینکه دعا و توسّل به چه میزان می‌تواند در رفع بلا موثّر واقع شود، و اینکه پیروان ادیان در طول تاریخ چه مواجهه‌هایی با بلایای فراگیر داشته‌اند، و مسائلی از این دست، خوب است از منظر ادیان مختلف به بحث گذاشته شود که به تناسب برخی از این موارد در این نشست مورد بحث قرار داده شد.

وی بیان کرد: پیش نشست پنجم پیامدهای بیماری کرونا و الزامات سیاسی آن با عنوان «اخلاق، سیاست، و بیماری کرونا» را مورد بحث قرار داد. در این نشست علمی، برخی مسائل مهم از جمله اعتماد سیاسی اجتماعی و سازوکارهای ایجاد آن در بهبود شرایط کشور در دوران جولان دادن بیماری کرونا و نیز ضرورت توجه به اخلاق مراقبت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین برخی بنیان‌های فلسفی فردگرایی و پرهیز از زندگی جمعی به عنوان یکی از پیامدهای کرونا به بحث گذاشته شد. پیش نشست ششم با عنوان «ایمان دینی، مرگ اندیشی و بیماری کرونا» توسط همکاران ما در گروه معارف و مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد. در این نشست مساله مرگ آگاهی انسان و راهکارهای هراس از مرگ به تناسب مورد بحث قرار گرفت و در باب روش‌های نوین سوگواری برای کاستن از رنج و آلام و مشکلات روانی خانواده‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند مورد تحلیل قرار گرفت. فکر می‌کنم در این زمینه کارهای زیادی باید صورت گیرد چرا که ممکن است مهیا نبودن فضا برای ابراز سوگ‌های خانواده‌ها به برخی ناهنجاری‌ها و مشکلات روانشناختی منجر شود که برای جلوگیری از این امر باید روش‌های نوین سوگواری مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

دهقان با بیان اینکه برنامه حداقل پنج پیش نشست علمی دیگر را نیز در دست اجرا خواهیم داشت، تصریح کرد: یک نشست مربوط به وظایف دولت‌ها در مقابله با بیماری کرونا و تحلیل سیاست داخلی و روابط بین الملل است که تلاش خواهد شد که عملکرد دولت در سامان بخشیدن به امور داخل کشور متأثر از بیماری کرونا و نیز چالش‌هایی که این بیماری در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل داشته مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. این نشست با همراهی همکاران من در گروه فقه سیاسی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «کرونا؛ سیاست، فرهنگ و روابط بین الملل» برگزار خواهد شد. پیش نشست دیگری با عنوان «معنویت و عرفان در مواجهه با بلایای فراگیر» خواهیم داشت که در آن تأثیر نگرش‌های معنوی و عرفانی در کاستن از رنج و آلام بشر امروز به بحث گذاشته خواهد شد. این هم یکی از مباحث مهم است که بتوانیم از ظرفیت گفتگوهای معنوی و نیز گفتگوهای بین الادیانی برای کاستن از بحران‌های زیست محیطی و از جمله بیماری کرونا بهره بگیریم و لذا یک نشست به این امر اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: ما همچنین پیش نشست دیگری در رابطه با «اخلاق محیط زیست و بلایای فراگیر» خواهیم داشت که قرار است به دخالت‌های ناصواب انسان در طبیعت و برخوردهای سلطه طلبانه او با حیوانات پرداخته شود. باز پیش نشست دیگری با عنوان «درس هایی که از بیماری کوید ۱۹ آموخته ایم» خواهیم داشت که در آن از تأثیرات مثبت بیماری کرونا و پیامدهایی مثبتی که با خود برای جوامع آورده است سخن گفته خواهد شد. همچنین یک پیش نشست در رابطه با «بلایای فراگیر و بایسته‌ها خانواده» خواهیم داشت به هدف اینکه مسئولیت‌های اخلاقی خانواده‌ها در مواجهه با بلایای فراگیر و به طور خاص بیماری کرونا و نیز راهکارهای لازم برای صیانت از خانواده‌ها در دوران رکود اقتصادی کرونایی مورد تحلیل و بحث قرار گیرد و حساسیت لازم نسبت به فرزندان و پیامدهای فرهنگی و تربیتی بیماری‌های فراگیر از جمله بیماری کرونا در خانواده‌ها ایجاد شود. در حقیقت تلاش ما این بوده تا در قالب پنل هایی که به عنوان پیش نشست همایش برگزار می‌شود، بلایای فراگیر، از ابعاد مختلف و از منظرهای متعدد مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد که این امر از یک سو حساسیت لازم را در نهادهای مسئول ایجاد خواهد کرد، از سویی آسیب‌های ناشی از این بیماری را فرو خواهد کاست، و از دیگر سو جوامع علمی در حوزه‌های مختلف علوم را به تکاپو برای جستن راه حل خواهد داشت. تلاش بنده و همکارانم این است تا ایده‌هایی که در این نشست‌ها مطرح می‌شود تنظیم، و دسته بندی شود و در نهایت در اختیار جامعه علمی قرار گیرد، هرچند برخی از این نشست‌ها توسط خبرگزاری‌های مختلف نیز بازتاب داده شده و اکنون متن و محتوای آن در اختیار علاقمندان است.

دهقان در پایان گفت: وب سایت همایش به آدرس ethicsconf.sbu.ac.ir در اختیار علاقه مندان است. تمام اخبار و اطلاعات همایش و احیاناً اگر قرار باشد تغییری در زمان دریافت مقالات یا زمان برگزاری همایش ایجاد شود در همین وب سایت قرار خواهد گرفت. نویسندگان می‌توانند از طریق همین وب سایت آثار و مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. همچنین ایمیل همایش هم به آدرس ethicsconf@sbu.ac.ir در اختیار مخاطبان است و پژوهشگران در صورتی که سؤالی داشته باشند می‌توانند با شماره تماس ۰۲۱-۲۲۴۳۱۷۸۵ با دبیرخانه همایش ارتباط داشته باشند. راه‌های ارتباطی دیگری هم هست که مخاطبان می‌توانند به وب سایت همایش مراجعه کنند. کانال همایش در پیام رسان ایتا نیز به نشانی (@ ethicsconf) در اختیار علاقه مندان است.

کد خبر 4920280

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا الهیات نشست علمی ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا کنفرانس بین المللی شهید مطهری دعا و نیایش قرآن شبکه چهار سیما معرفی کتاب کاظم صدیقی رادیو گفتگو حضرت خدیجه س تفسیر قرآن دعای روزهای ماه رمضان مورد تحلیل و بررسی قرار بلایای فراگیر بلایای فراگیر بلایای فراگیر بیماری کرونا مورد بحث قرار نهادهای علمی پیش نشست ها خانواده ها برگزار شد قرار گیرد قرار گرفت خواهد شد وب سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۲۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان


به گزارش خبرگزاری صداو سیما ، ‌دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک به پذیرفته شدگان آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان در یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «داوطلبان برای اطلاع از نتیجه آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان (یازدهمین آزمون مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی) باید به سایت جهاد دانشگاهی به آدرس hrtc.ir مراجعه کنند.»

‌نتایج نهایی آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان، در سقف سهمیه‌های اعلامی و بر‌اساس بالاترین نمرات، پس از اعلام نتایج گزینش به اطلاع پذیرفته‌شدگان خواهد رسید. 

‌یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز در دستگاه‌های اجرایی کشور در روز جمعه هشتم دی ۱۴۰۲ در حوزه‌های امتحانی تهران و سراسر کشور برگزار شد.

‌دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از دستگاه‌هایی بود که سهمیه قابل توجهی به تعداد بیش از ۶۵۰ نفر برای جذب در این دستگاه اختصاص یافت که جهت تصدی پست‌های مختلف کارشناسی در پردیس استان‌های کشور است.

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان
  • جود بلینگام، بازیکن با اخلاق مستطیل سبز / فیلم
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس