Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@23:20:48 GMT

همه چیز درباره خواص گیاه به لیمو + روش کاشت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۳۸۷۰

همه چیز درباره خواص گیاه به لیمو + روش کاشت

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، به لیمو گیاه خوش بو و معطری است، با بوییدن برگ های این گیاه به راحتی می توان آن را تشخیص داد. گیاه به لیمو بیشتر در مناطق شمالی کشت می شود.

برگ گیاه به‌لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است. از به‌لیمو در درمان تشنج، سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش و درمان بی خوابی نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به‌لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می‌شود.

دم‌نوش به‌لیمو فوق‌العاده آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیهٔ انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. برای تقویت حافظه می‌توان از عرق به‌لیمو استفاده کرد. به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همیشه به صورت دم کرده مانند چای مصرف شود. این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند. این دمنوش آرام بخش است، استرس و خستگی‌های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب است. مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. به‌لیمو یکی از بهترین داروها جهت تقویت معده است و همچنین خاصیت ضد نفخ دارد. این دمنوش جهت التیام سر درد و میگرن مناسب است.

کاشت به لیمو در گلدان

این گیاه را به راحتی می توانید در گلدان در منزل بکارید، برای کاشت آن نیاز است، این گیاه قدرت قلمه زنی را دارد ولی رشد نمی کند بنابراین نیاز است برای کاشت نهال آن را تهیه کنید، نهال با کیفیت آن را تهیه کنید و سپس گلدان مناسبی را تهیه و آن را از خاک به همراه شن پر کنید.

به دلیل اینکه ارتفاع گیاه به لیمو ممکن است به یک متر تا حدود سه متر برسد بنابراین یک گلدان مناسب و بزرگ را انتخاب کنید، این گیاه به میزان رطوبت بالا و خشکی بیش از حد حساس است و باید برای مراقبت و رشد بهتر تعادل را برای سلامتی آن حفظ کنید.

بعد از تهیه گلدان قلمه را درآن قرار داده و خاک اطراف را با دست سفت کنید. برای حفظ رطوبت خاک، یک پلاستیک روی گلدان بکشید؛ آنگاه گلدان ها را در مقابل نور غیرمستقیم قرار دهید. این کار رطوبت لازم برای رشد قلمه و ریشه دهی را فراهم می کند تا ریشه دار شود.

در روزهای گرم باید درباره آبیاری این گیاه دقت کرد و زمانی که سطح خاک حالتی نیمه خشک ‌- نیمه مرطوب داشت به آبیاری گیاه اقدام کنید.

این گیاه به مکانی با نور کامل آفتاب یعنی حداقل حدود ۸-۶ ساعت نور مستقیم نیاز دارد؛ اگرچه می توان آن‌ را در مکان نیمه سایه به‌خصوص در مناطقی که تابستان های گرم دارند نیز کشت کرد.

همچنین به لیمو به سرما حساس است و برگ‌های خود را در دمای صفردرجه سانتی گراد از دست می دهد؛ البته گیاه تا دمای ۱۰- درجه سانتی گراد می تواند زنده بماند و با افزایش دما و گرم‌تر شدن هوا مجددا برگ‌ها رویش خواهند کرد؛ اما اگر دمای هوا بیش از این سرد شود.

روش تکثیر به لیمو

گیاه به لیمو از طریق قلمه زدن و یا خوابانیدن قابل تکثیر است. می‌توان تعدادی قلمه ۱۰ تا ۱۵ سانتی جدا شده از یک درختچه به لیمو را در یک لیوان آب قرار داد که پس از ۱۵ روز ریشه‌ها ظاهر می‌شوند، وقتی که ریشه‌ها حداقل به طول ۵ سانتی متر رسیدند، قلمه‌ها را در خاک مناسب بکارید. به لیمو گیاه معطر دارویی است که بوی معطر لیمو می‌دهد، به نوعی که با برخورد دست، بوی معطر می‌گیرد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: گیاه به لیمو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ناخن طلا برای کاشت برای خانم‌های پولدار!

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902757

دیگر خبرها

  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • آلرژی بهاری دارید؟ این مواد غذایی را بخورید
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • (اینفوگرافیک) خواص بی‌نظیر انجیر برای سلامتی
  • طرز تهیه مربای بهارنارنج، مربای خوش عطر فصل بهار 
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • ببینید | ناخن طلا برای کاشت برای خانم‌های پولدار!