Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@07:12:10 GMT

ساخت و سازهای خیابان علوی کاشان قانونی است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۴۲۹۹

ساخت و سازهای خیابان علوی کاشان قانونی است

مهران سرمدیان روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا تشریح کرد: خبری در مورد آغاز ساخت و ساز جدید در خیابان علوی، مجاور پارکینگ روبه‌روی خانه تاریخی عامری‌ها هفته گذشته انتشار یافت و برخی شهروندان نیز با تماس تلفنی نگرانی خود را نسبت به ساخت بنایی بدون ضابطه و مجوز که موجب مخدوش شدن حریم منظری اثرهای تاریخی ارزشمند مجاور به ویژه خانه تاریخی بروجردی‌ها خواهد شد، اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به اطلاع می‌رساند محل ساخت و ساز مذکور حاصل تخریب و تجمیع سه پلاک از جمله خانه‌ای است که با قدمت ساخت چند دهه فاقد ارزش تاریخی و دارای ارتفاعی بیش از ۹ متر از خیابان علوی بوده و ۲ پلاک دیگر نیز در چند دهه گذشته حالت ویرانه و مخروبه داشتند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: این پلاک‌ها دارای ارزش ریالی بالایی بود اما شرایط برای تملک و استفاده بهینه از آن برای دستگاه‌های شهری متولی فراهم نشد و از سوی دیگر به علت محدودیت‌های ارتفاعی حریم محله سلطان امیراحمد جذابیتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز نداشت و در چند دهه گذشته بی‌توجه رها شده بود.

وی تصریح کرد: در نهایت این محل چند سال‌ گذشته از سوی بخش خصوصی به منظور ایجاد تاسیسات گردشگری خریداری شد و سال ۱۳۹۵ نقشه و طرح مورد نظر برای بررسی و دریافت مجوز به این اداره فرستاده شد که با توجه به مغایرت با ضوابط شهرسازی و حریم بناهای تاریخی مجاور، مورد مخالفت قرار گرفت.

سرمدیان اضافه کرد: پس از نامه‌نگاری‌های بسیار، برگزاری نشست‌هایی با مالک و مشاوران طرح در اداره میراث فرهنگی کاشان، همچنین برگزاری نشست کمیته فنی اداره‌کل استان و بر اساس رای ایشان و هماهنگ با ضوابط حریم سلطان امیراحمد، حداکثر ارتفاع پنج متر از سطح خیابان علوی تا بلندترین نقطه ساختمان و همچنین ضوابطی در مورد نحوه دسترسی و نماهای ساختمان مانند درون‌گرا بودن و اجرای نماهای سنتی ساده برای ساخت بنا در این پلاک تعیین و به مالک ابلاغ گردید.

به گفته وی، در نهایت تابستان سال ۱۳۹۷ طرح و نقشه‌های ساختمان جدید در تطابق با این ضوابط همراه با درج ملاحظات و نکته‌های تکمیلی در حاشیه نقشه‌ها به شهرداری کاشان فرستاده شد تا پس از گذران فرآیندهای قانونی لازم به اجرا درآید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان تاکید کرد: بدیهی است با توجه به استقرار این بنا در مجاور خانه‌های تاریخی ارزشمند و معتبر کاشان ، این اداره در روند عملیات اجرایی پایش و مراقبت لازم را نسبت به رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع مجاز و نماهای خارجی ساختمان مبذول خواهد داشت.

وی همچنین در مورد ۲ طرح ساخت و ساز مغازه در حال انجام روبه‌روی درب ورودی خانه بروجردی‌ها اظهارداشت: این اداره در هر ۲ مورد از آغاز با تجاری شدن این مکان مخالفت داشت و در پاسخ استعلام تعمیرات داخلی برای آنها نیز به صراحت این موضوع را اعلام داشت.

سرمدیان ادامه داد: مالکان اما عملیات تعمیرات داخلی خود را به سمت ساخت و ساز مغازه پیش بردند و این اداره نیز مبادرت به طرح شکایت نمود که همراهی مناسبی در توقف عملیات اجرایی پلاک‌ها از سوی نهادهای مسئول انجام نشد.

وی تصریح کرد: با تاسف اما کمیسیون ماده ۱۰۰ در بی‌توجهی کامل به نامه‌ها و پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط و نظرهای کارشناسی برای ۲ پلاک که در حریم مصوب و قانونی خانه تاریخی بروجردی‌ها قرار دارند، با اعطای مجوز تجاری موجب تایید و تثبیت این اقدام‌ها و ایجاد واحدهای تجاری شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه ۲ پلاک مورد نظر مجوز تغییر کاربری تجاری از کمیسیون ماده پنج را دریافت نکرده‌اند، گفت: این اقدام حتی به تبرئه مالک در روند پرونده قضایی نیز منجر شد.

هفته گذشته ساخت و ساز در محدوده خانه‌های تاریخی عامری‌ها و بروجردی‌ها واقع در خیابان علوی کاشان که در دل بافت تاریخی این شهر قرار دارد، اعتراض‌هایی از سوی برخی شهروندان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی در پی داشت.

عامری‌ها یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی کاشان به شمار می‌رود که قدمت آن به دوران زندیه مربوط می‌شود و در دوران قاجار بناهایی به آن افزوده شده است.

خانه بروجردی‌ها نیز در محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی قرار دارد که از سوی بازرگانی در سال ۱۲۷۵ هجری قمریی ساخته شد و سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۸۳ در فهرست اثرهای تاریخی ملی قرار گرفت.

افزون بر یک‌هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این میان تاکنون ۳۳۳  مورد از جمله ۱۰۹ باب خانه تاریخی در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۸ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها خانه عامری‌ ها تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی کاشان خانه بروجردی‌ ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خانه عامری ها تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی کاشان خانه بروجردی ها خانه عامری ها تخریب بنای تاریخی اصفهان میراث فرهنگی کاشان خانه بروجردی ها اداره میراث فرهنگی خیابان علوی خانه تاریخی بروجردی ها ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به قلع و قمع ۲۸ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: با اجرای حکم تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز، ۶۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی این شهرستان آزاد سازی شد.

او با اشاره به اینکه این احکام در روستا‌های علی آباد، تل بیضا، برکه و شاه قطب الدین شهرستان بیضا اجرا شده است، تصریح کرد: این ساخت و ساز‌ها شامل دیوارکشی، فنس کشی، ساخت بنا و استخر بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک مورد از عملیات قلع و قمع اجرای حکم و مابقی در جهت اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بوده است، تصریح کرد: اجرای این موارد قانونی با همکاری رئیس دادگستری شهرستان بیضا، فرماندهی نیروی انتظامی و کارشناسان امور اراضی انجام شده است.

او با اشاره به افزایش نظارت گشت‌های امور اراضی در ایام آغازین سال، افزود: حضور مستمر گروه گشت امور اراضی این مدیریت از ۲۹ اسفند ماه پارسال تاکنون منجر به صدور ۹ فقره اخطار قانونی و جلوگیری و توقف عملیات ساخت ساز غیرمجاز شد.

 مویدی اضافه کرد: به منظور اجرای قانون حفظ کاربری با هرگونه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در خارج از حریم شهر‌ها و طرح‌های هادی روستایی بدون دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک و ۴ قانون مذکور ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

او تاکید کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف و تغییر کاربری غیرمجاز را از طریق تلفن گویای ۱۳۱ و یا تماس با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش دهند تا این موارد در اسرع وقت توسط یگان حفاظت امور اراضی پیگیری شود.

مبارزه با بیماری های غلات در مزارع بیضا ادامه دارد

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور مبارزه با بیماری‌های غلات، سمپاشی شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۵۳۳ هکتار از مزارع گندم این شهرستان به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات سمپاشی شده است، اظهار کرد: از این مقدار سمپاشی حدود ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار مربوط به زنگ زرد، ۴۵ هکتار مربوط به سفیدک پودری و ۳۸ هکتار در خصوص بیماری سپتوریوز بوده است و عملیات مبارزه شیمیایی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او با اشاره به بالا رفتن رطوبت نسبی محیط و مناسب شدن دما (۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد) در ۲ ماه اخیر، افزود: شرایط برای شیوع بیماری‌های غلات به ویژه بیماری زنگ زرد به نحو محسوسی بالا رفته است.

مویدی گفت: به محض مشاهده کانون‌های اولیه آلودگی توصیه به کانون کوبی با سموم توصیه شده بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات انجام شده است.

او تصریح کرد: زنگ زرد یا زنگ نواری گندم یکی از بیماری‌های مهم مزارع گندم و جو است که در صورت کنترل نکردن، قابلیت اپیدمی‌های گسترده را دارد.

مویدی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد عملکرد گندم به ۳ برگ انتهای بوته ارتباط دارد و حفظ این ۳ برگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

بیماری زنگ زرد گندم لکه‌هایی بر روی این برگ‌ها ایجاد می‌کند. حفاظت از این برگ‌ها نیز با کاربرد به موقع قارچ‌کش‌ها میسر می‌شود.

او اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بیضا می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی مبارزه با آفات و بیماری‌های زراعی، آموزش‌های چهره به چهره و انفرادی، اطلاع رسانی به موقع در فضای مجازی، آگاه سازی کشاورزان از طریق بلندگو در مساجد و دهگردی، بازدید‌های مستمر و پایش روزانه مزارع اشاره کرد.

این مقام مسئول توصیه کرد: کشاورزان در مناطقی که سابقه بیماری وجود دارد، از رقم‌های متحمل و گواهی شده استفاده کنند. همچنین تناوب گندم با سایر محصولات غیر میزبان عوامل خسارت‌زای گندم رعایت شود و از آبیاری غیر ضروری پرهیز کنند.

توزیع بیش از ۴۰۰ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار در نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان ماه مبارک رمضان امسال و به‌منظور حمایت از مصرف کنندگان و توزیع صحیح کالا‌های اساسی، ۴۳۲ تن اقلام طرح تنظیم بازار در سطح این شهرستان توزیع شده است.

او با بیان اینکه این کالا‌ها پرتقال، سیب، شکر، برنج گوشت قزمز و مرغ منجمد بوده است، ادامه داد: از مقدار ۴۳۲ تن، ۴۳ تن پرتقال و ۲۶ تن سیب به عنوان میوه شب عید در سال جدید توزیع و بقیه شامل ۱۳۶ تن شکر، ۱۶۷ تن برنج، ۱۶ تن گوشت قرمز و ۴۴ تن مرغ منجمد، با توجه به مناسبت‌های تقویمی بین موسسات خیریه، بهزیستی، مساجد و هیئت‌ها توزیع شده است.

بصیری گفت: اقلام مذکور توسط مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تخصیص یافت و سپس در کارگروه امنیت غذایی شهرستان فروشگاه‌های هدف مشخص شدند.

او افزود: این مدیریت در حوزه بازرسی و در قالب گشت مشترک تنظیم بازار با هماهنگی اتاق اصناف، شبکه بهداشت و اداره صمت بر واحد‌های عرضه محصولات کشاورزی و نانوایی‌ها نظارت داشته است که تا کنون از ۴۰۷ بازدید انجام شده برای ۱۰ واحد، گزارش تخلف، ثبت و به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

آغاز برداشت غلات از مزارع جویم

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم از آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

حسین وطن دوست مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم با اشاره به آغاز عملیات برداشت غلات در سطح ۳ هزار و ۸۶۵ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ هزار تن جو و ۱۵۰ تن کلزا از این سطح تولید شود.

او بیان کرد: عملیات برداشت جو از حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی و برداشت کلزا از ۶۵ هکتار از اراضی شهرستان جویم انجام می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جویم ادامه داد: ارقام جو تولید شده در مزارع غالبا جو محلی و در بعضی مزارع رقم تروپی است و ارقام کلزا تولید شده شامل تراپر و هایولشا ۵۰ است.

وطن دوست اضافه کرد: محصول جو تولیدی به منظور تهیه علوفه، خوراک دام و تامین بذر شهرستان جویم و شهرستان‌های اطراف استفاده می‌شود و محصول کلزا به مراکز خرید فعال شهرستان تحویل داده و به کارخانه‌های دانه‌های روغنی ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آسفالت در منشعبات خیابان شهید علوی در حال پخش است
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر