Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@09:18:11 GMT

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۷۰۱۴

خرید سهام دولت در قالب صندوق ETF به صرفه است؟

فرارو- پذیره نویسی سهام دولت در پنج بانک و بیمه دولتی از هفته پیش شروع شده و تا آخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. هر کس می‌تواند با کد ملی یا کد بورسی خود از طریق کارگزاران بازار سرمایه یا از طریق ۹ بانک منتخب، حضوری یا غیرحضوری نام‌نویسی کنند. حداکثر منابع مورد نیاز برای این پذیره‌نویسی دو میلیون تومان است و در هفته اول خردادماه مشخص می‌شود که به هر کس چقدر سهام دولتی رسیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش فرارو، سهامی که قرار است در قالب ETF عرضه شود ۲۳هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون‌گذار حداکثر ۳۰درصد تخفیف در نظر گرفته است آن چیزی که از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود حدود ۱۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خواهد بود. کسانی که در بازار سرمایه فعال نیستند، می‌توانند بر اساس کد ملی‌شان از طریق بانک‌های منتخب بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض‌الحسنه مهر ایران پذیره‌نویسی کنند.   آن‌هایی که کد بورسی دارند، می‌توانند صندوق ETF سهام دولت را با نماد «دارا یکم» در بورس پیدا کنند. زمان ثبت سفارش برای واحد‌های این صندوق در بورس بین ساعت دو تا چهار بعد از ظهر هر روز است. قیمت هر واحد صندوق ETF دارا یکم ۱۰ هزار تومان است و هر کد ملی می‌تواند حداکثر دو میلیون تومان یعنی ۲۰۰ واحد صندوق سرمایه‌گذاری را بخرد. از آنجایی که شیوه واگذاری سهام مثل عرضه اولیه است، فرقی نمی‌کند امروز پذیره‌نویسی کنید، یا فردا. در نهایت سهام صندوق به طور مساوی بین همه خریداران تقسیم می‌شود. خرید سهام دولت محدودیت سنی ندارد و می‌توان از کد ملی فرزندان هم برای خرید سهام دولت استفاده کرد. موافقان: خرید سهام دولت صرفه اقتصادی دارد تخفیفی که دولت برای عرضه سهامش در نظر گرفته، یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق دارایی یکم می‌تواند به صرفه باشد. قیمت واحد‌های این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به میانگین یک ماه اخیر قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و حداقل ۷۰ درصد قیمت زمان عرضه در نظر گرفته شده است.   با این حساب می‌توان گفت: تخفیف سهام این صندوق به ۳۰ درصد می‌رسد و می‌تواند فرصت خوبی برای خرید باشد. شرکت‌هایی که سهامشان در قالب صندوق ETF عرضه می‌شود، عموما شرکت‌های موفق و پربازدهی هستند. مثلا بانک ملت در یک سال گذشته بازدهی ۲۵۰ درصدی داشته. بازدهی بانک صادرات در یک سال گذشته تقریبا ۱۵۰ درصد و بازدهی بانک تجارت در این مدت ۱۸۰ درصد بوده است. این ارقام در گروه بانک‌ها بازدهی قابل توجهی به حساب می‌آید. از طرف دیگر بازدهی سهام بیمه البرز در یک سال گذشته ۵۵۰ درصد و بیمه اتکایی امین در این مدت ۴۷۰ درصد بوده و در بین بهترین شرکت‌های بورسی قرار دارند. با واگذار شدن سهام دولت در این شرکت‌ها مردم می‌توانند در بازدهی مثبت آن‌ها شریک شوند.
امکان خرید بدون کد بورسی یکی دیگر از مزایای شرکت در این طرح است. تا پیش از این سود حاصل از عرضه سهام شرکت‌های دولتی صرفا در انحصار بورس‌باز‌ها بود، اما در این طرح همه مردم صرفا بر اساس کد ملی می‌توانند سهام بخرند و از تخفیف آن استفاده کنند. این مورد می‌تواند به یک مشوق برای سرمایه‌گذار‌ها به بورس باشد. از آنجا که زمان قانونی فروش سهام حداقل دو ماه آینده است، سرمایه‌گذار‌ها در این مدت فرصت دارند تا برای دریافت کد بورسی اقدام کنند.
خرید سهام دولت حداکثر دو میلیون تومان پول لازم دارد. با دو میلیون تومان گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پیش روی سرمایه‌گذار‌های خرد نیست، اما با خرید سهام صندوق ETF، سرمایه‌گذار‌ها می‌توانند در سود عملکرد بانک‌ها شریک شوند. مخالفان: خرید سهام دولت صرفه اقتصادی ندارد عرضه سهام دولت در صندوق‌های ETF در کنار مزایایی که دارد، از نگاه برخی آنچنان به‌صرفه نیست. آن‌ها هفت دلیل برای این ادعایشان دارند و خرید سهام دولت را برای سرمایه‌گذار‌ها توصیه نمی‌کنند.
تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای عرضه واحد‌های صندوق ETF پایین‌تر از تخفیف عرضه اولیه بورس است. شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند عموما بین ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش واقعی‌شان قیمت می‌خورند. برای همین است که خرید سهام عرضه اولیه عموما سود دو برابری دارد. با این حساب می‌توان گفت: تخفیف در زمان عرضه اولیه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، اما تخفیف صندوق ETF سهام دولت ۲۰ درصد و در بالاترین حد، ۳۰ درصد خواهد بود.
قیمت در نظر گرفته شده برای سهام دولت بالا است. چراکه نرخ واحد‌های صندوق ETF بر اساس میانگین قیمت سهام شرکت‌ها در یک ماه اخیر محاسبه شده است. در این یک ماه قیمت سهام در بورس رشد چشمگیری داشته و اغلب سهم‌ها بیش از ۵۰ درصد رشد کرده‌اند. این مورد باعث شده نگرانی‌ها از حباب‌دار بودن قیمت سهام بیشتر شود. ممکن است ارزش واقعی این سهام کمتر از قیمت معامله آن‌ها در بازار بورس باشد.
کسانی که واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق ETF را می‌خرند تا دو ماه امکان فروش ندارند. این خواب دو ماهه پول، خیلی‌ها را از خرید سهام دولت منصرف می‌کند. چراکه سرمایه‌گذار‌های بورس در این دو ماه می‌توانند سود بیشتری به جیب بزنند. در حال حاضر بورس‌باز‌ها روزانه حدود چهار تا پنج درصد سود می‌کنند. حتی در شرایط عادی یک سهامدار نه‌چندان حرفه‌ای می‌تواند به راحتی ماهانه ۲۰ درصد سود کند و برای همین تخفیف ۲۰ یا ۳۰ درصدی برای دو ماه آنچنان جذاب نیست.
احتمال ریزش بورس در دو ماه آینده دور از انتظار نیست. از اول سال تا حالا شاخص بورس بی‌وقفه در حال رشد بوده و حالا به نزدیکی یک میلیون واحد رسیده است. اول سال شاخص در محدوده ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت و تا اینجای کار رشد نزدیک به دو برابری را پشت سر گذاشته. کارشناسان معتقدند با توجه به رشد بدون توقف بورس، در آینده نزدیک شاهد اصلاح شاخص خواهیم بود. اصلاحی که ممکن است نصف سود به دست آمده را از بین ببرد. در صورت چنین اتفاقی ممکن است شاخص کل تا ۲۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کند. این اصلاح احتمالی طبیعتا روی قیمت سهام دولت هم تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق ETF کاهش پیدا کند.
فشار فروش سهامداران در دو ماه آینده اصلا دور از انتظار نیست. کارشناسان پیشبینی می‌کنند ممکن است در روز آغاز معاملات واحد‌های صندوق ETF خیلی از سرمایه‌گذاران واحد‌های خود را به فروش بگذارند. این فشار فروش می‌تواند قیمت واحد‌ها را به طور غیرواقعی کاهش دهد. این کاهش قیمت حتی می‌تواند قیمت سهام اصلی شرکت‌ها را هم تحت تاثیر بگذارد و برای سهامداران آن‌ها دردسر کند.
پشت هر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF یک تیم باتجربه است که می‌داند چه زمانی سهام بخرد و چه زمانی بفروشد. برای همین عموما کارشناسان تازه‌وارد‌ها را به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تشویق می‌کند. با این وجود صندوق ETF سهام دولت بدون مدیریت است. به این معنا که بازارگردان نمی‌تواند سهام شرکت‌های دولتی را در زمان سود نگه دارد و در زمان ضرر بفروشد. برای همین اگر سهام بانک‌ها در آینده با کاهش قیمت روبرو شود، ارزش واحد‌های صندوق ETF کاهش پیدا می‌کند. این مورد ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق دارایی یکم را از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر کرده است.
خرید سهام دولت کد بورسی لازم ندارد، اما فروش آن چرا. با این حساب خریدار این صندوق‌ها به هر صورت باید کد بورسی بگیرد تا بتواند سهام خود را بفروشد. این مورد باعث شده جذابیت سهام دولت برای کسانی که تصمیمی برای ورود به بورس و پذیرش ریسک آن ندارند، کاهش پیدا کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پذیره نویسی ETF خرید سهام دولت راهنمای خرید سرمایه گذاری واحد های صندوق ETF دو میلیون تومان خرید سهام دولت سرمایه گذار ها سهام دولت سهام شرکت ها پذیره نویسی عرضه اولیه کاهش پیدا برای همین قیمت سهام صندوق ها کد بورسی ۲۰ درصد واحد ها بانک ها کد ملی دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۷۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول شماره ۹ درباره هزینه‌های متفرقه با ۱۰۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در رابطه با دفاع از این جدول، گفت: این جدول مربوط به مواردی از قبیل برنامه‌های موقت و یکساله دولت است. کلیات و شاکله این جدول در مجلس بهم نریخته است و فقط برخی جابجایی‌های جزئی صورت گرفته است.

روح الله متفکرآزاد در رابطه با کلیات این جدول، بیان کرد: ردیف‌هایی در این جدول آمده که ما مسائل مهم تری نسبت به آن‌ها داریم، از آن جایی که می‌توان این ردیف‌ها را جابجا کرد بنابراین بهتر است که کلیات این جدول را رد کنیم و با صلاحدید مجلس اولویت‌ها را تعیین کنیم.

بر اساس این گزارش محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات این جدول، بیان کرد: جدول شماره ۹ مربوط به مسائل سالانه است، به طور مثال در سال‌های گذشته شاهد بودیم که پول گندمکاران با تاخیر ۵ یا ۶ ماهه پرداخت می‌شود.

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در جدول شماره ۹ تغییراتی ایجاد شده که به زعم ما این تغییرات مشکلاتی به وجود می‌آورد، به طور مثال ردیف مربوط به اعتبار گروه‌های جهادی حذف شده است یا ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که برای احیای واحد‌های تولیدی راکد پیش بینی شده بود حذف شده که ما با این اقدامات مخالف هستیم بنابراین بهتر است این جدول برای اصلاح به کمیسیون بازگردد.

در ادامه حاجی بابایی گفت: اعتبار جدول ۹ حدود ۲۴۸ همت بود که اعتبار تغییر کرده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، ما ردیف مربوط به گروه‌های جهادی را حذف نکردیم بلکه آن را بین همه استان‌ها تقسیم کردیم. از سوی دیگر اعتباراتی مانند یارانه خرید کاغذ برای دانش آموزان را پیش بینی کردیم که یکی از نیاز‌های اساسی است.

حاجی بابایی: جابه‌جایی صورت گرفته از جدول شماره ۹ به جدول شماره ۸ با هدف بالانس اوراق و کمک به دانشگاه‌ها بود

همچنین در ادامه بررسی جدول شماره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳، حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح بخش درآمدی جدول ۱-۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره مسائل مرتبط با تملک دارایی، بدهی‌های دولت و انواع اوراق، گفت: ۲۸۳ همت عدد این جدول است که ۲۲۵ همت آن مربوط به اوراقی است که قبلا فروخته شده و دولت باید سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲۵ همت اوراق پرداخت کند لذا ما برای اینکه بتوانیم اوراق را بالانس کنیم یک جابه‌جایی بین جدول شماره ۸ و ۹ انجام دادیم تا مثلا به دانشگاه‌ها کمک شود، یعنی حدود ۲۱ همت را از جدول شماره ۹ به جدول شماره ۸ انتقال دادیم. در واقع ۷۱ همت سود حاصل از اوراق به جدول ۸ منتقل شده است و به جز این مورد تغییر اساسی دیگری در جدول شماره ۸ به وجود نیامده است.

وی افزود: اعتبار جدول شماره ۸ همان ۲۸۸ همتی است که دولت تعیین کرده و بیشتر مربوط به مسائل تملک دارایی و بدهی‌های دولت و نوع اوراق در سال ۱۴۰۳ است، لذا با توجه به تغییر خوبی که صورت گرفته توانستیم از این ناحیه دو همت به بهزیستی، دو همت به کمیته امداد و ... کمک کنیم.

طغیانی: کاهش اعتبار صندوق بین‌المللی اوپک اشتباه بزرگی است

در ادامه مهدی طغیانی در مخالفت با جدول شماره ۸ گفت: کمیسیون تلفیق بدون هماهنگی اعضا، مبلغ ۱۱ همت از افزایش سرمایه‌ای که باید در صندوق ملی بین‌المللی اوپک صورت می‌گرفت و ما نسبت به آن تعهد داشتیم، برداشت کرده و می‌گویند این مبلغ را از بودجه نفت جبران کنیم در حالی که باید بگویم پیشنهاد دهنده این مسئله کوچکترین فهمی از مسائل مرتبط با صندوق اوپک نداشته و کار بسیار غلطی است.

بدری: صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در ادوار گذشته چه عایدی برای کشور داشته است؟ / جابه‌جایی ارقام کارشناسی شده است

همچنین صدیف بدری در موافقت با جدول مذکور گفت: قطعا اوراق اسلامی و اسناد خزانه به عنوان موضوعات ملی جدول شماره ۸ در کمیسیون تلفیق بررسی شده‌اند، اما باید پرسید صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در گذشته چه عملکرد و چه عایدی برای کشور به همراه داشته است؟ بنابراین حتماً این جابه‌جایی با اقدام کارشناسی صورت گرفته است.

وی همچنین در ادامه در رابطه با موضوع سیب‌زمینی به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داد و گفت: به تازگی جهاد کشاورزی عوارضی برای صادرات سیب‌زمینی وضع کرده است، اما با این تصمیم خلق‌الساعه کشور و سیب‌زمینی‌کاران را دچار چالش و مشکلات بسیاری کرده لذا درخواست دارم در تصمیم چند روز گذشته خود تجدیدنظر کند.

منظور: بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو تغییر در جدول شماره ۸ انجام شده که موجبات عدم موافقت دولت با این جدول را به همراه داشته است؛ ابتدا اینکه ردیف مربوط به افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک برای آن ۱۱.۲ همت بوده، اما این افزایش سرمایه توسط کمیسیون تلفیق حذف شده است در حالی که ما در یک سازمان بین‌المللی عضو هستیم و آنجا حق رأی داریم لذا اگر سرمایه خود را متناسب با شرایط افزایش ندهیم حق رأی خود را از دست خواهیم دادیم، بنابراین حذف این اعتبار به معنای عدم انجام بخشی از تعهدات بین‌المللی ما است که به حیثیت کشور در جوامع بین‌المللی آسیب می‌زند.

وی افزود: دومین ایراد وارده به تغییرات صورت گرفته در ردیف دیگری مرتبط با بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی است چرا که باید با توجه به اینکه ما در شرایطی مجبور به گرفتن تسهیلاتی از صندوق هستیم و با توجه به اینکه منابع صندوق تجدید می‌شود این اعتبار باید بازگردانده شود لذا خواهشمندم بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود بنابراین با توجه به این دو تغییر در جدول شماره ۸ با آن مخالف هستیم.

حاجی‌بابایی: تغییرات داده شده در جدول شماره ۸ با هدف حل مشکلات مردم بود

بنابراین گزارش، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت: دو ردیف تغییر داده شده با هدف حل مشکلات مردم بوده است که به این اعتبار به نوعی اعتبار انباری گفته می‌شود تا هر وقت نیاز داشتیم به آن رجوع کنیم. ضمن آن که صد‌ها میلیارد تومان در وزارت نفت هزینه می‌شود بنابراین باید پرسید آیا این وزارتخانه آنقدر توان مدیریت بودجه مورد نیاز صندوق اوپک را ندارد؟ البته لازم به ذکر است من هیچ موردی را بدون نظر اعضای کمیسیون تلفیق رأی‌گیری نکردم و به جمع‌بندی نرسیده ام.

وی افزود: یک میلیارد همت از این اعتبار به کمیته امداد، راه روستایی، دانشگاه‌های حق‌التدریس و ... اختصاص پیدا کرده است تا مشکلات آن‌ها کمتر شود.

قالیباف: جدول شماره ۸ به منظور بررسی مجدد اعتبارات مرتبط به صندوق توسعه و اوپک به کمیسیون ارجاع شود

در ادامه قالیباف رئیس مجلس با توجه به مخالفت نمایندگان با جدول شماره ۸ پیشنهاد ارجاع این جدول به کمیسیون را ارائه کرد و در تشریح دلایل ارجاع به کمیسیون گفت: بهتر است آقای حاجی بابایی از فرصت ظهر استفاده کند و مجدداً با دولت جدول فوق را بررسی کنند تا در نوبت عصر به صحن بیاید، البته مشکل فقط دو ردیف مربوط به صندوق توسعه و ۲۱ همت صندوق اوپک است که این ۲۱ همت به راه روستایی و دیگر موارد توضیح داده شده اختصاص داده شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد