Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@19:27:54 GMT

سیره علوی امام حسن (ع)، الگوی ما در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۷۸۸۶

سیره علوی امام حسن (ع)، الگوی ما در روزهای کرونایی

امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می ‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی ‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف؛ امروزه که جامعه و مردم ما علاوه بر شرایط تحریمی با مصیبت بیماری کرونا روبرو هستند و مشکلات معیشتی و هزینه های زندگی آنها را رنج می دهد سخت نیازمند مواسات وهمدلی بین مومنین بلکه مردم جامعه هستیم به ویژه در ماه رمضان که فلسفه روزه داری همدردی با فقرا و گرسنگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر امام حسن علیه السلام  و خانواده علوی سه روز غذای خود را به مسکینی که به درِ خانه مراجعه می کند می دهند و خود روزه می گیرند به ما می آموزند که فقرا و مساکین را دریابیم .اگر بعد شهادت امام سجاد علیه السلام جای کبودی به دوش کشیدن انبان غذا و پخش شبانه در خانه های فقرا را روی شانه ایشان می یابند آیینه ای برای ماست که همسایگان خود را دریابیم."

آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفت وگوی با حجت الاسلام و المسلمین «محمد تقدیری»، پژوهشگر و معاون امور روحانیون آستان حضرت عبدلعظیم حسنی(ع) به مناسبت سالروز ولادت باسعادت امام حسن محتبی علیه السلام است.     

 

صلح امام حسن(ع) چه پیامدها و آثاری را بر مسلمانان به ویژه شیعیان بر جای گذاشت؟

در واقع امام حسن علیه السلام با ثبت شرایطی در عهد نامه صلح اهداف خود را پیش بردند ومعاویه را در سر دو راهی قرار دادند اگر عمل می کرد چه بهتر والا رسوا می شد .اول اینکه معاویه باید به کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه وآله عمل کند. دوم اینکه پس از معاویه، خلافت به حسن بن علی تعلق دارد. سوم معاویه باید ناسزا گفتن به علی علیه‌السلام را ترک کند. چهارم بیت المال کوفه به معاویه واگذار نشود. پنجم اینکه مردم در هر نقطه از قلمرو حکومت اسلامی باید در امن و امان به سر برند و اصحاب و شیعیان حضرت علی علیه‌السلام در امنیت کامل باشند. شرایطی که امام مطرح کردند، نشان می‌دهد که ایشان نه تنها هیچ امتیازی به معاویه ندادند بلکه در واقع حکومت او را به عنوان خلیفه و زمامدار مشروع و قانونی مسلمانان به رسمیت نشناختند.          

به جز حفظ نیروها و جلوگیری از فتنه داخلی و خارجی یکی از مهم‌ ترین تأثیرات این صلح، افشای چهره غیردینی و دنیایی معاویه برای مردم بود. امام حسن علیه‌السلام با اینکه می‌دانستند معاویه به این صلح پایبند نمی‌ماند، این قرارداد را به دقت تنظیم نمودند تا فرزند ابوسفیان با زیر پا نهادن آن، کوهی از ننگ و بدنامی را در قلمرو وجدان تاریخی مسلمانان به دوش کشند.     

 

آیا می توان گفت صلح امام حسن(ع) مساوی با پیروزی بود؟

با دقت و تأمل در این صلح به این نتیجه می‌رسیم که گاهی صلح برابر با پیروزی است و هر مسلمانی پس از اعتماد و ایمان به رهبر شرعی خود موظف است که چه در قیام و چه در قعود از او پیروی کند. بطور خلاصه: امام حسن عليه السلام با صلح خود توانست جان خود و بني هاشم و شيعيان را در آن مقطع تاريخي از كشته شدن و تار و مار شدن بي نتيجه حفظ نمايد. آن حضرت با صلح خود، بستري را فراهم ساخت تا در يك مدّت حدود 20 ساله، شيعيان به لحاظ كمّي و كيفي رشد قابل توجهي بكنند. آن حضرت با صلح خود توانست دين پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را حفظ نمايد. آن حضرت با تحميل شروطي بر معاويه، وي را از انظار مردم و در افكار عمومي و تاريخي رسوا ساخت.   

هر چند كه معاويه به مفاد صلح نامه عمل نكرد، اما همين عمل موجب گشت تا امام حسين عليه السلام با استناد به همين صلح نامه عليه يزيد قيام كند، زيرا يكي از مفادّ صلح نامه در موروثي نكردن حكومت بود. از طرف دیگر اين عقب نشيني تاكتيكي امام حسن عليه السلام باعث بيداري جهان تشيّع و در نتيجه زمينه اي براي قيام امام حسين عليه السلام گشت. مردم كوفه در موقع صلح امام حسن عليه السلام هنوز با ماهيّت پليد معاويه آشنا نبودند، ولي كناره گيري اجباري امام حسن عليه السلام باعث شد تا آن ها به مرور زمان با ماهيّت واقعي بني اميّه و به وي‍ژه معاويه آشنا شوند.   

امام پس از عهد نامه صلح تصمیم گرفتند به کوفه برگردند، کوفیان بسیار ناراحت بوده وگریه می کردند ولی ایشان با بنی هاشم به طرف مدینه راه افتادند و10 سال در مدینه ماندند و به فعالیت های ذیل پرداختند که می توان از آثار و پیامدهای صلح محسوب کرد زیرا امام از فرصت پیش آمده به امور زیربنایی و کادر سازی پرداختند.        

شاگرد پروری و تدریس، مبارزه با بدعتهای معاویه مانند سب امیرالمومنین (ع)، جعل حدیث در مذمت امام علی، حمله به اهل بیت با جعل حدیث، کمک به نیازمندان بویژه بنی هاشم و تربیت فرزندان.

 

شرایط امروز جامعه و رزمایش مواسات و همدلی مومنانه را چگونه می توان به امام حسن و کرامت ایشان ارتباط داد؟

مردم داری و خدمت به مردم به ویژه محرومین از توصیه های پیامبر اکرم  و اهل بیت است. امام حسن علیه السلام در پاسخ فردی که پرسید بهترین مردم کیست فرمود : "من اشرک الناس فی عیشه / کسی که مردم را در زندگی خود شریک سازد." و امام حسن فردی بود که این صفت در رفتارهای ایشان موج می زد. آن حضرت همانند پدر خود امیر مومنان شیفته خدمت به خلق خدا بود و در انجام کارهای مردم روز و شب، صبح وظهر و سفر و حضر مطرح نبود تا وقتی با واجبات منافات نداشت در رفع آن می کوشید . 

ابن عباس مي گويد: امام حسن مجتبي(ع) در مسجد‌الحرام اعتكاف نموده و مشغول طواف خانه كعبه بود كه مردي از شيعيان خدمتش آمد و گفت: يابن رسول‌الله! من به فلان شخص مقداري بدهكارم، اگر ممكن است شما قرض مرا ادا كنيد. فرمود: متاسفانه در حال حاضر پولي در اختيار ندارم. گفت: پس از او بخواهيد كه به من مهلت بدهد. او مرا تهديد كرده كه اگر بدهي خود را نپردازم مرا زندان بيفكند. حضرت طواف خود را قطع كرد و همراه آن مرد به راه افتاد تا نزد طلبكارش برود و از او مهلت بگيرد. ابن‌عباس مي گويد: من گفتم يابن رسول‌الله گويا فراموش كرديد كه در مسجد قصد اعتكاف كرده‌ايد؟ (چون شخص معتكف، قبل از پايان ايام اعتكاف، حق خروج از مسجد را ندارد) فرمود: فراموش نكرده‌ام ولي از پدرم شنيدم كه پيامبر اسلام فرمود: هركس حاجت برادر مؤمن خود را برآورد، چنان است كه سالياني دراز به عبادت پروردگار و شب ‌زنده‌داري گذرانده باشد.    

 

امام حسن مجتبی(ع) در دوارن خود چگونه و به چه طریقی نیاز مستمندان را مرتفع می کردند؟

امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه ‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند و در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از درِ خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌ رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می ‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.    

امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می ‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی ‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند .   لذا امروزه که جامعه و مردم ما علاوه بر شرایط تحریمی با مصیبت بیماری کرونا روبرو هستند و مشکلات معیشتی و هزینه های زندگی آنها را رنج می دهد سخت نیازمند مواسات وهمدلی بین مومنین بلکه مردم جامعه هستیم بویژه در ماه رمضان که فلسفه روزه داری همدردی با فقرا و گرسنگان است. اگر امام حسن علیه السلام  و خانواده علوی سه روز غذای خود را به مسکینی که به در خانه مراجعه می کند می دهند و خود روزه می گیرند به ما می آموزند که فقرا و مساکین را دریابیم .اگر بعد شهادت امام سجاد علیه السلام  جای کبودی به دوش کشیدن انبان غذا و پخش شبانه در خانه های فقرا را روی شانه ایشان می یابند آیینه ای برای ماست که همسایگان خود را دریابیم.

 

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: روزهای کرونایی سیره امام حسن ع امام حسن علیه السلام امام حسن علیه السلام علیه السلام امام حسن مجتبی راه خدا امام حسن ع آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۷۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند و روی هم رفته اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است اما تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم، بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی افزود: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود؛ در این سفر رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای بر بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشت و این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم؛ ۴ تفاهم‌نامه همکاری از ۵ تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

وی گفت: در روزهای آینده نیز ۲ سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالاً جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند؛ روی هم رفته اتفاق‌های خوبی را رقم خواهیم زد، هفته‌های فرهنگی را بلافاصله در تهران خواهیم داشت و همه این‌ها به خاطر آن است که این ارتقا (در روابط مشترک فرهنگی) صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعزام رایزنان فرهنگی نیز اظهار داشت: تقریباً در دوره جدید رایزنان فرهنگی که انتخاب می‌کنیم از برجسته‌های دانشگاهی و اجرایی هستند، به همین دلیل تحولات مهمی را دارند صورت می‌دهند و یکی از ویژگی‌های رایزنان ما میدانی بودن آن‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: ما رایزن نمی‌خواهیم که در اتاق خود پشت میز بنشیند. مانند طبیب دوار باید بچرخد، شهر به شهر، مسجد به مسجد، کلیسا به کلیسا و مجامع مختلف فرهنگی و هنری و با تسلطی که به زبان، تاریخ، فرهنگ و هنر آن کشور دارد، با تعهد دینی و انقلابی که نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی و نظامی اسلامی دارد، بتواند تعامل را برقرار کند و با این تفاسیر پیش می‌رویم.

وی در خصوص روند جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: جشنواره امام رضا (ع) بسیار مایه خوشبختی ماست؛ امسال دوستان، ابتکار چله رضوی را از اول ماه شوال تا یازدهم ذی‌القعده گذاشتند که تولد امام رضا (ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به دوستان پیشنهاد دادم در سفر ترکمنستان از هنرمندان و فعالان فرهنگی مرو هم حضور داشته باشند؛ در آنجا هم خیلی ابراز علاقه کردند که در این بحث بین مشهد و مرو تعاملات بیشتری صورت بگیرد.

اسماعیلی گفت: جشنواره فیلم رضوان که اولین جشنواره فیلم‌های دینی است به برکت جشنواره امام رضا (ع) امسال برگزار می‌شود و اتفاق‌های بسیار خوب دیگر نیز می‌افتد؛ مهم‌ترین نکته جشنواره فرهنگی هنری رضوی امسال ما این است که به میدان رفته است، در گرگان یک اجتماع چند هزار نفری با هم سرود می‌خواندند.

وی افزود: جشنواره امام رضا (ع)، به روستاها و میان عشایر رفته است؛ این اتفاق، مبارک و مایه عزت و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر دینی خواهد بود که خود بارگاه نورانی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تأمین بودجه‌ای حریم تئاتر گفت: کار حریم تئاتر شهر بدون وقفه شروع و بودجه آن تزریق شده است؛ صبح جلسه آن را گذاشتم و مسئول عمرانی وزارتخانه و معاون توسعه و پشتیبانی منابع انسانی وزارت فرهنگ گزارش دادند که کار بدون یک روز توقف تا اتمام و بهره‌برداری ادامه پیدا خواهد کرد؛ خبرنگاران هر وقت دیدند در آنجا سر و صدا نیست به من خبر دهید.

منبع: ایرنا

کد خبر 748406

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است