Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا، اظهار کرد: حفظ روابط با ایران و آمریکا که به نوعی در تقابل با یکدیگر هستند یکی از چالش‌های نخست وزیر جدید عراق است و آقای مصطفی الکاظمی باید با ظرافت و هوشمندی بالا این روابط دوگانه را حفظ کند.

حسن هانی زاده، در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با چالش‌های پیش‌روی نخست وزیر جدید عراق که هفته گذشته توانست رای پارلمان این کشور همسایه را کسب کند، گفت: انتخاب آقای الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق در شرایطی صورت گرفت که دو شخصیت قبلی معرفی شده برای تشکیل کابینه در این کشور با مخالفت‌های جریان‌های سیاسی در عراق رو به رو شدند و آقای مصطفی الکاظمی آخرین فردی بود که از سوی «برهم صالح » به عنوان نخست وزیر عراق به پارلمان این کشور معرفی شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که کابینه جدید در عراق در شرایطی شکل گرفته است که این کشور مرحله دشواری از شورش‌های اجتماعی، ناامنی و وضعیت اقتصادی شکننده را پشت سر می‌گذارد و چالش‌های جدی پیشروی مصطفی الکاظمی قرار دارد، افزود: یکی از مسائل مهم پیشروی مصطفی الکاظمی فراهم کردن زمینه برای اجرای مصوبه سال گذشته پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور است او باید در یک فرآیند زمانی این موضوع را محقق کند و اگر در طول 6 ماه آینده نتواند طرح عملیاتی در این زمینه تدوین کند قطعا فراکسیون‌های پارلمانی در این کشور او را در این زمینه مورد سوال قرار می‌دهند.

وی همچنین فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی در سال 2021 را یکی دیگر از اولویت‌های کاری نخست وزیر جدید عراق عنوان کرد و گفت: بازگشت داعش به غرب و شمال غربی عراق از جمله مسائل امنیتی است که اکنون الکاظمی با آن رو به رو است، او باید سریعا از نیروهای مسلح و امنیتی این کشور برای سرکوب مجدد داعش استفاده کند تا یک امنیت پایدار در فرات میانه و شمال غرب عراق ایجاد کند، طبق برخی اخبار تعدادی از نیروهای داعش از سوریه وارد عراق شدند و اگر مصطفی الکاظمی در برخورد با آنها سریع عمل نکند ممکن است ناامنی بار دیگر عراق را فرا بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به موضوع روابط ایران و عراق هم اشاره کرد و افزود: مصطفی الکاظمی باید روابط دو کشور را در سطح قابل قبولی از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی حفظ کند تا اگر بار دیگر داعش در بخش‌های از عراق نفوذ کند و بغداد در این زمینه نیاز به کمک داشته باشد، این کشور بتواند از تهران در این زمینه درخواست کمک کند.

هانی زاده همچنین با بیان این که در طول شش ماه گذشته به خاطر وقوع اعتراضات و شورش‌ها و پایین آمدن قیمت نفت، دولت عراق بیش از 20 میلیارد دلار ضرر اقتصادی کرده است و این باعث تزلزل اقتصادی عراق شده است، خاطر نشان کرد: اقتصاد عراق مبتنی بر فروش نفت است و مصطفی الکاظمی باید با توجه به سقوط قیمت نفت تدابیری برای بهبود وضعیت عراق بیندیشد.


وی همچنین به روابط عراق با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: مصطفی الکاظمی باید روابط متعادل و متوازانی را با کشورهای منطقه برقرار کند و قطعا در این فرآیند داشتن روابط با ایران باید در اولویت قرار داشته باشد.

از چالش‌های پیشروی مصطفی الکاظمی حفظ روابط توامان با ایران و آمریکا 

هانی زاده در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های پیشروی مصطفی الکاظمی حفظ روابط توامان با ایران و آمریکا است و او در این زمینه با چه  چالش های مواجه خواهد بود، تصریح کرد: در حقیقت الکاظمی سعی خواهد کرد که در این عرصه عصا را از وسط بگیرد و روابط عراق با ایران و آمریکا را هم زمان حفظ کند.


وی خاطر نشان کرد: البته روابط با آمریکا خواست اکثریت فراکسیون‌های عراق نیست و اولویت برای آنها حفظ رابطه ایران و عراق است و رابطه بغداد و واشنگتن در مرحله بعدی قرار دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که الکاظمی چاره‌ای جزو این ندارد که روابط با واشنگتن را نیز حفظ کند چرا که آمریکایی ها به او فشار می‌آورند و تهدید می‌کنند، چنان که اعلام کردند که اگر دولت عراق بخواهد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کنند مشکلاتی برای مردم این کشور از نظر اقتصادی و امنیتی ایجاد می‌کنند.

وی اظهار کرد: مصطفی الکاظمی باید با ظرافت و هوشمندی بالا روابط عراق با آمریکا و ایران را که در واقع در تقابل با یکدیگر قرار دارند، حفظ کند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نخست وزیر جدید عراق مصطفی الکاظمی ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد، با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درودهای گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر،  اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

۲ وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار  از تلاش ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای ۲ کشور تبادل هیات‌ها میان موسسات دینی ۲ کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفت‌وگوهای دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین ۲ کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اشغالگر تشکر کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد: همواره برای گفت‌وگو و تماس بین مصر و ایران به عنوان ۲ کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین ۲ کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اشغالگر، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین شود.

سامح شکری مجددا حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیداری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • بلینکن: اسرائیل هنوز جان غیرنظامیان رفح را تضمین نکرده است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق