Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@00:00:32 GMT

جریان آب در رگ‌های قنات ۵۰۰ ساله‌ی فسا

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۱۱۸۷

جریان آب در رگ‌های قنات ۵۰۰ ساله‌ی فسا

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: با انجام اقدامات فنی و مهندسی، قنات "بناب ششده" با قدمتی ۵۰۰ ساله، جان تازه‌ای گرفت.

امیر اسلامی گفت: چشمه‌های قنات کهنسال "بناب ششده" در روستای قادرآباد شهرستان فسا با رسوب شکنی گالری و بغل تراشی،  احیاء شده و دبی آب آن از ۱۶ به ۳۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، او گفت: این قنات ۱۳۵۳ متر طول دارد و پیش از مرمت، ۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای قادر آباده ششده را آبیاری می‌کرده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از مرمت این قنات امکان آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی قادرآباد را پیدا کرده و بالغ بر ۳۰ خانوار را از برکات خود بهره‌مند خواهد کرد.

او یادآور شد: بدنه و کف قنات به مرور زمان سخت و سنگی شده بود و برای اولین بار در استان فارس حجمی معادل ۸۰ متر مکعب رسوب شکنی در یک قنات انجام شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۴ رشته قنات به طول ۵۸ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در استان فارس مرمت و بازسازی شد و افزایش آبدهی ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی هفت کیلومتر بیشتر از برنامه پیش بینی شده بود، ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای مرمت قنات‌ها از محل اعتبارات طرح کمک‌های فنی و اعتباری ملی تامین شده است.

اسلامی با بیان اینکه امسال مرمت ۷۴ رشته قنات به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر در دستور کار است، گفت: از محل اعتبارات استانی سیل ۷۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مرمت ۷۴ رشته قنات اعلامی، افزایش آبدهی به میزان ۳۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال دارد، گفت: ۵۰ قنات خشک استان فارس پس از بارندگی های بهاره مجددا فعال و آب در آنان جاری شده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۱۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است

علیرضا نقوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه انتقال شبکه دفع آب‌های سطحی به قنات‌های متروکه سطح شهر و فرونشست‌ها صحت ندارد، گفت: حفره‌ای که در بارندگی‌های اخیر در تقاطع ایرانشهر ایجاد شده، در مسیر پوکه متروکه‌ای بود که عمده دلیل آن اتصال فاضلاب خانگی و واحدهای صنفی اطراف به مسیر قنات بود.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه بارها نسبت به تخلف این قبیل اقدامات شهروندان تذکر داده شد و همشهریان بر اصلاح آن اقدام نکردند، از شرکت آب و فاضلاب هم خواست به این مهم تاکید بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر اصلاح مسیر فاضلاب‌های خانگی از سوی شهروندان عنوان کرد: بخشی از کسبه و ساکنان اقدام به اتصال لوله‌های فاضلاب خانگی به مسیرهای پوکه قنات می‌کنند که این کار علاوه بر تخلف و جرم بودن، منجر به این قبیل فرونشست‌ها در سطح معابر می‌شود که خسارات جبران‌ناپذیر و جانی نیز به دنبال خواهد داشت.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بر همکاری دستگاه‌های خدمات رسان برای اصلاح این وضعیت تاکید کرد و افزود: شهرداری منطقه تاریخی در سال گذشته با هزینه ۱۰۷ میلیارد ریال، پروژه دفع آب‌های سطحی از بلوار دهم فروردین تا رودخانه مرکزی را اجرا کرد که خوشبختانه امسال هیچیک از خیابان‌های مسیر دچار آبگرفتگی نبود و روان آب‌ها به رودخانه مرکزی هدایت شده است و خبر منتشر شده مبنی بر هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه صحت ندارد.

کد خبر 6097672

دیگر خبرها

  • انحراف پراید در آزادراه خلیج فارس با ۲ فوتی و ۴ مصدوم
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • ‌گروگانگیری فرد ۵۶ ساله در شیراز
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله در شیراز
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی