Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبار آذین منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «طلا» به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پرویز شهبازی از جمله سینماگران جوان نواندیش کشور است. این فیلمساز با ذوق و سلیقه خود، نگاه متفاوت اجتماعی و خانوادگی را به انسان، زندگی و موقعیت آدم‌ها در شرایط مختلف معطوف و از زاویه آسیب شناسی انسانی با مسائل برخورد می‌کند؛ اما اینجا آنچه مهم است، داشتن دانش اجتماعی در کنار احترام و شناخت نسبت به فرهنگ مخاطب و همسو کردن سلیقه فیلمساز با سلیقه اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که فیلم برای مخاطب ساخته می‌شود، بنابراین باید سلیقه و نظر مخاطب در پردازش مضامین و داستان آن لحاظ شود.

وی افزود: شهبازی در فیلم‌های متفاوت خود کوشیده افزون بر نگرش متفاوت در عرصه فرم به محتوا هم نگاه مناسب داشته باشد؛ اما این مناسبت‌ها بیش از هرچیز ناشی از نگاه و سلیقه فیلمساز است که گاه با نگاه اجتماعی در یک جهت و یک سو قرار نمی‌گیرد.

آذین با اشاره به مضمون این فیلم سینمایی تصریح کرد: مضمون اساسی فیلم «طلا» که به نوعی در گونه اجتماعی و شاید خانوادگی قرار می‌گیرد، مسئله نوعی ازدواج است که از منظر شرع و عرف ما مورد بحث و گفتگوست. ازدواجی که چندان مورد پذیرش اجتماع و به کل شرعی نیست. گرچه شهباری فیلمنامه نویس متبحر و در حوزه فیلمسازی هم صاحب تشخیص و دانش سینمایی است، اما این تبحر و تشخیص در خدمت مضمون قرار گرفته که این مضمون می‌تواند فرهنگ، مناسبات خانوادگی و اجتماعی جامعه را خدشه دار کند.

این منتقد سینمایی ادامه داد: ازدواج سفید در سال‌های اخیر با ورود فرهنگ نامناسب غیر ایرانی وارد روابط اجتماعی کشور ما شده و اساس زندگی ایرانی اسلامی جامعه را تحت الشعاع قرار داده است. این سبک زندگی بخشی از روش معاش و روابط نسل جوان و حتی نوجوان را متاثر کرده است.

وی تاکید کرد: با آنکه که «طلا» از منظر پردازش مضامین چندان عمیق و تحلیلی نیست و توجه فیلمساز بیش از مضمون به فرم معطوف شده است، سوال اینجاست که آیا فیلمساز به دفاع از ازدواج سفید و ثمره آن پرداخته یا کوشیده این نوع مناسبات را به نقد بکشد؟! به نظر فیلمساز در فیلم به طور واضح این مناسبات را نقد نمی‌کند، بلکه به صورت سطحی در قالب یک داستان بازگو می‌ کند. اما همین بازگو کردن صرف و نگاه محدود، نه همه جانبه و علمی و اجتماعی و روانشناختی به این نوع سبک زندگی، سبب می‌شود تا مخاطب واقعیت ازدواج سفید را تثبیت شده بپندارد و فکر کند با ثمره چنین ازدواج‌هایی چه باید بکند. به نظر فیلم تلاشی غیرمستقیم است برای تثبیت این نوع مناسبات ناپسند اخلاقی، انسانی و اجتماعی.

آذین در پایان گفت: «طلا» کوشیده ضمن توجه به بخشی از شخصیت پردازی و داستان سازی و همچنین ساختار هنری، حرف مخاطب را بازگو کند. فیلم از منظر ساختار هنری و داشتن چفت و بست دراماتیک فیلمنامه، کمی تا قسمتی از آثار متوسط سینمایی بالاتر قرار می‌گیرد، اما این به معنای آن نیست که به لحاظ محتوا مناسب جامعه ماست و از نظر ساختار هنری بهتر از دیگر ساخته‌ها و آثار سینمایی فیلمسازش است.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فیلم سینمایی سینمای ایران نگار جواهریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۱۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در جلسه عفاف و حجاب این شهرستان با بیان اینکه جامعه سالم درگرو حجاب و عفاف است، گفت: نهاد‌ها ودستگاههای اجرایی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید برنامه‌های جامع و عملی داشته باشند.

حسن عباسی افزود: اجرای دستورالعمل های ابلاغی مرتبط بر رعایت حجاب و اصل امر به معروف و نهی از منکر در سطح اداره ها ضروری و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهاباد هم در این نشست حجاب و عفاف را زیربنای تحکیم بنیان خانواده و مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمن دانست.

حجت الاسلام آقا محمدی، با اشاره به اینکه رعایت حجاب و عفاف ویژه شرعی هر انسان مسلمانی است،افزود: توجه به امر پوشش و رعایت حجاب برای زنان و مردان توصیه اکید قرآن کریم به بندگان است.

آشنایی خانواده‌ها با سبک زندگی ایرانی اسلامی و انتقال آن به نسل جوان، بسترسازی برای حفظ اصالت و ارزشهای دینی، برگزاری کارگاههای آموزشی و استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای فرهنگ‌سازی و تبیین ابعاد و ثمرات حجاب و عفاف در جامعه، از دیگر موضوعهای مطرح شده در این نشست بود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صادق بوقی در رختکن تیم ملی افغانستان!
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد