Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@11:50:56 GMT

تحلیل اندیشکده آمریکایی از روابط گرم ایران و چین

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۲۶۸۹

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، یک اندیشکده آمریکایی به تازگی در تحلیلی به ابعاد روابط راهبردی بین ایران و چین پرداخت و نوشت، چین برخلاف آمریکا دخالتی در امور ایران ندارد و در زیر فشار تحریمها به این کشور کمک میکند.

اندیکشده «شورای آتلانتیک» در تحلیلی در این زمینه نوشت، روابط دوجانبه ایران و چین بیش از یک دهه است که از اهمیت راهبردی برخوردار شده و به نظر میرسد ویروس همه گیر کرونا حتی آنرا تقویت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها برای مبارزه با کرونا نشده، چینی‌ها در حال ارسال تجهیزات پزشکی به ایران هستند.

این اندیشکده با اشاره به روابط گذشته تهران و پکن با وجود تحریم های واشنگتن نوشت، چین در حالی یک دهه قبل به بزرگترین شریک تجاری ایران مبدل شد که تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران همه جهان به خصوص اروپا را همراه خود کرده بود. این مسیر با بازگشت تحریمهای آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام سرعت بیشتری گرفته شده است. باوجود راهبرد فشار حداکثری واشنگتن، ارزش داد و ستد ایران با چین در سال 2019 نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید. در نتیجه، سیاست نگاه به شرق موضوعی کم اهمیت برای ایران نیست بلکه ضرورتی راهبردی است.

بر اساس این گزارش، هنگامی که ایران در سالهای دور به هواپیما‌های جنگنده نیاز داشت، این پکن بود که جنگنده های «اف-۷» که نسخه چینی «میگ-21» بود را در اختیار ایران قرار داد. وقتی بانکهای اروپایی تحت فشار تحریم‌های آمریکا نتوانستند خدمات مورد نیاز به ایران ارائه دهند، بازهم این بانکهای چینی بودند که وارد میدان شدند.

این اندیشکده آمریکایی نوشت، چین کماکان نفت ایران را خریداری می‌کند و این پول در بانک‌های چین است. چینیها نیز خدمات و محصولاتی را به ایران میدهند که آمریکاییها و اروپاییها به دلیل تحریمها قادر به انجام آن نیستند.

شورای آتلانتیک در خاتمه نوشت بسیاری در تهران همکاری با چین را بهترین گزینه می‌دانند چرا که از نظر آن‌ها پکن مانند کشورهای غربی به ویژه آمریکا در امور داخلی‌شان دخالت نمی‌کند.

 

فارس

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: چین روابط ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۲۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران

رسانه دولتی کره شمالی سه‌شنبه از جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل اعلام شد، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس؛ خبرگزاری کِی‌سی‌ان‌اِی کره شمالی در واکنش به اعلام اخیر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هواپیما‌های بدون سرنشین ایران، پاسخ پهپادی و موشکی تهران در پی حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را ناشی از حملات نظامی این رژیم خواند و افزود «ایالات متحده واقعیت‌ها را به بیراهه برد، به گونه‌ای که گویی ایران مسئول وخامت وضعیت منطقه بوده و تحریم‌های ناعادلانه اعمال کرد».

این رسانه دولتی افزود «رفتار بی‌پروای آمریکا اقدامی خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که به حاکمیت ایران تجاوز می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند اراده نیرو‌های مسلح و مردم ایران برای حفظ حاکمیت و عزت این کشور را در هم بشکند».

دیگر خبرها

  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • گاف‌های بایدن به روایت آمار/ کارکنان کاخ سفید جورکشِ جو!
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند