Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال انرژی گفت: با کمک شرکت مپنا توانستیم در ایام کرونا یک واحد از نیروگاه شاهرود را با استفاده از تکنولوژی بومی ارتقا دهد و تولید این واحد 21 مگاوات افزایش پیدا کرد. این 21 مگاوات می‌تواند مصرف خانگی یک شهر با 80 هزار خانوار را به راحتی تامین کند.

مهدی پورهاشم مدیرعامل شرکت پویا انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای جهش تولید گفت: شرکت پویا انرژی که مالک نیروگاه‌های سمنان و شاهرود است اقدامات مهمی را برای افزایش بازدهی این نیروگاه‌ها انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه شاهرود حدود 10 سال پیش راه‌اندازی شده است و این نیروگاه در طی فرآیند خصوصی‌سازی توسط شرکت ما (پویا انرژی) خریداری شد. در این راستا ما تصمیم گرفتیم که نیروگاه را ارتقا داده و بخش بخار نیروگاه را نیز با کمک شرکت مپنا راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: برای اینکه بخش بخار نیروگاه راه‌اندازی شود ابتدا باید اصلاحاتی را انجام می‌دادیم. زیرا بخش گازی نیروگاه به علت تکنولوژی قدیمی امکان اتصال به بخش بخار را نداشت فلذا نیاز به تغییراتی داشت تا بخش گازی نیروگاه هم ارتقا پیدا کند. این اقدام ارتقای بخش گازی نیروگاه با کمک شرکت مپنا انجام پذیرفت.

* افزایش تولید 21 مگاواتی نیروگاه شاهرود با تکیه بر تکنولوژی بومی

پورهاشم گفت: در مجموع شرکت پویا انرژی با کمک شرکت مپنا توانست در ایام کرونا یک واحد از دو واحد نیروگاه شاهرود را با استفاده از تکنولوژی بومی ارتقا دهد و تولید این واحد 21 مگاوات افزایش پیدا کرد. بدین صورت تولید این واحد از 162 مگاوات به 183 مگاوات رسید. این 21 مگاوات می‌تواند مصرف خانگی یک شهر با 80 هزار خانوار را به راحتی تامین کند. این واحد طی امروز و فردا به خط سراسری متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پویا انرژی افزود: طبق قراردادی که با مپنا منقد کردیم قرار است واحد دوم نیروگاه شاهرود و هر دو واحد نیروگاه سمنان نیز توسط مپنا ارتقا داده شود که اگر این 3 واحد نیز ارتقا داده شود؛ مجموعا 84 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد. کل هزینه این 4 طرح نیز حدود 19 میلیون یورو برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: شایان ذکر است این ارتقایی که در مجموع 4 واحد نیروگاه‌های شاهرود و سمنان انجام خواهد شد زمینه را برای راه‌اندازی بخش بخار این دو نیروگاه فراهم می‌کند و برنامه‌ریزی شده است که این دو نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل شوند.

* نیروگاه‌های شاهرود و سمنان سیکل ترکیبی می‌شوند

پورهاشم با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای راه‌اندازی بخش بخار نیروگاه شاهرود و سمنان گفت: در این راستا مذاکرات‌مان را با شرکت مپنا برای راه‌اندازی بخش بخار نیروگاه در حال نهایی شدن است و امیدوار هستیم راه‌اندازی بخش بخار نیروگاه‌های سمنان و شاهرود از آبان‌ماه امسال کلید بخورد. وقتی این پروژه نیز تکمیل شود؛ دو نیروگاه 180 مگاواتی شاهرود و سمنان (مجموع 360 مگاوات) در بخش بخار وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پویا انرژی تاکید کرد: توجه داشته باشید که این دو بخش بخاری که ایجاد خواهد شد اصلا سوختی مصرف نخواهد کرد زیرا از حرارتی که از واحدهای گاز نیروگاه‌های شاهرود و سمنان خارج می‌شود برای بخش بخار استفاده خواهد شد و در نتیجه این دو نیروگاه از گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: حرارتی که در بخش گازی تولید می‌شود دمایی نزدیک به 520 درجه سانتی‌گراد دارد و در حال حاضر در هر ساعت چیزی حدود 50 هزار متر مکعب گاز با دمای 520 درجه در فضای آزاد رها و تلف می‌شود اما با راه‌اندازی بخش بخار از هدررفت بخشی از این گاز جلوگیری می‌شود و به اصطلاح در صرفه‌جویی مصرف انرژی بهینه‌سازی صورت می‌گیرد.

پورهاشم در پایان خاطرنشان کرد: با ارتقای بخش گازی بازدهی نیروگاه شاهرود و سمنان حدود 3 درصد افزایش خواهد داشت و از 33 درصد به 36 درصد می‌رسد. در صورتی که بخش بخار این دو نیروگاه نیز راه‌اندازی شود بازدهی آنها به بالای 50 درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شاهرود نیروگاه سمنان انرژی راه اندازی بخش بخار بخش بخار نیروگاه نیروگاه شاهرود شاهرود و سمنان دو نیروگاه تکنولوژی بومی بخش گازی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند یکی از نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در تولید بنزین را تولید و تجاری‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از معاونت علمی، یک شرکت دانش بنیان با بومی سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام مؤثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

حمزه کازرونی، مدیرعامل این شرکت در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست‌ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

کد خبر 750796

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌ مقیاس در کشور ساخت
  • ۲۸۰۰ نیروگاه کوچک مقیاس در کشور راه اندازی شد
  • جزئیات افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور
  • ۴۶ واحد نیروگاه حرارتی جدید به شبکه برق کشور متصل شد
  • پایان آخرین تعمیرات دوره‌ای واحد‌های بخاری نیروگاه شهید رجایی
  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین