Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@03:27:16 GMT

ثبت حادثه کرونا در ادبیات کودک

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۳۶۹۶

ثبت حادثه کرونا در ادبیات کودک

کرونا بیماری است که این روزها در ابعاد مختلف تأثیرگذاری آن را می‌توان دید و به طور قطع، شاهد آثار آن نیز تا سال‌ها خواهیم بود.

سرورهادیان/

کرونا بیماری است که این روزها در ابعاد مختلف تأثیرگذاری آن را می‌توان دید و به طور قطع، شاهد آثار آن نیز تا سال‌ها خواهیم بود.

همچنین شیوع ناگهانی این بیماری، ذهن بسیاری از هنرمندان عرصه‌های مختلف را به خود مشغول کرده است تا جایی که دستمایه و ایده نوشتن کتاب‌هایی شده است که در آینده می‌توان آن را در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها دید و برای اهالی مطالعه و کتاب‌خوان‌ها یادگار بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد حقیقت‌خواه»، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش که در رزومه خویش عنوان نگارش، پژوهش و تحقیق ۳۰ عنوان کتاب را دارد، بیماری کرونا را سوژه کتاب‌های کودک قرار داده است.

۴۰ سال نوشتن

او درباره مدت زمان قدم گذاشتن در عرصه نویسندگی می‌گوید: ۴۰ سال است که به کار تحقیق و پژوهش مشغولم که تعداد ۳۰ عنوان کتاب در کارنامه پژوهشی من وجود دارد.

وی درباره موضوعات کتاب‌هایش می‌افزاید: بیشتر کتاب‌های من با موضوعات مذهبی و اجتماعی هستند که به عنوان شاخص‌ترین کتاب‌هایم می‌توانم به دانشنامه مصور نیشابور که پس از ۶ سال تحقیق و پژوهش در دو جلد رحلی چاپ شده است اشاره داشته باشم. همچنین کتاب‌های دیگری چون طریق العارفین، دستورعمل مجرب قرآنی، آداب قرائت قرآن مجید، امام علی اقیانوس بیکرانه و... و در این مدت بیش از ۱۰ عنوان رمان نیز در زمینه ادبیات داستانی را به رشته تحریر درآوردم که انتشار یافته است.

انجمن فرصت هم‌اندیشی

 وی که با تأسیس انجمن نویسندگان اهل قلم خراسان مدتی است در حال انتقال تجربیات خویش به نویسندگان نوقلم و هم‌اندیشی با اندیشمندان پیشکسوت خراسانی است، بیان می‌دارد: با عنایت و الطاف خداوند توانسته‌ایم در انجمن فرصت پویایی و خلاقیت را برای جوانان و نوجوانان فراهم سازیم و مسیر استفاده از روزهای فراغت سالم را برای نسل جدید ایجاد کنیم؛ چراکه به اعتقاد من با وجود شبکه‌های اجتماعی فراوان، احتمال قرار گرفتن در معرض خطر می‌تواند وجود داشته باشد. خوشبختانه این انجمن توانسته است دورهمی سازنده‌ای برای هم‌اندیشی‌های فکری جوانان ما باشد.

این نویسنده پیشکسوت درباره نوشتن برای کودکان اظهار می‌دارد: من درباره کودکان کارهای متنوعی انجام داده‌ام ولی این بار در این چهار کتاب، نگاه تازه‌ای داشتم که به اعتقاد من همین نگاه متفاوت این بار کتاب‌هایم را از سایر کتاب‌های قبلی من برای کودکان متمایز می‌کند.

 یک شوک اجتماعی

وی در ادامه تأکید می‌کند: در حساس‌ترین روزهای سال که مردم آماده استقبال از سال جدید و بهار بودند، خبر شیوع بیماری کرونا شوک اجتماعی ناگهانی را ایجاد کرد و از این رو تحمل روزهای طولانی برای خانواده‌ها بسیار خسته‌کننده شده بود اما با توجه به گستره تکثیر و رشد روزافزون این ویروس، باید در خانه می‌ماندیم. خوشبختانه مردم همت کردند و با رعایت توصیه‌های پزشکی که توسط مدافعان سلامت اعلام می‌شد، توانستند به مدد و یاری پزشکان و پرستاران سختکوش بیایند. همچنین نیروهای نظامی و انتظامی نیز آستین همت بالا زدند و با اداره پایگاه‌های مردمی و با حرکت‌های مؤمنانه و همدلی موجب شدند قسمتی از رنج اقتصادی مردم مبتلا به بیماری کرونا به حداقل برسد. این‌ها مواردی بود که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

 محمد حقیقت‌خواه خاطرنشان می‌سازد: آنچه موجب شد که من این چهار کتاب را تألیف کنم، ماندن در خانه و فرصت بیشتر برای مطالعه بود و تصمیم گرفتم برای آموزش کودکانی که به ناچار در خانه خودشان محبوس شده‌اند در همین راستا بنویسم.

۴ کتاب کودک با سوژه کرونا

 وی می‌افزاید: کتاب‌های «کرونای ریزه و میزه»، «مهمان ناخوانده»، «مسافری از چین» و «کرونای نادان» چهار کتابی است که برای کودکان به رشته تحریر درآورده‌ام. این کتاب‌ها در قطع رحلی و تمام رنگی است که به صورت دوزبان است و توسط سرکار خانم شیرین خوشدل این آثار به انگلیسی نیز ترجمه، تصویرگری و منتشر شده است.

این نویسنده کتاب‌های کودکان با موضوع کرونا بیان می‌دارد: در این چهار جلد سعی کرده‌ام یکسری آموزش‌های علمی و بهداشت فردی و اجتماعی به کودکان سنین ۸ الی ۱۲ سال داده شود که با مطالعه کتاب‌ها با ارزش حضور مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و همچنین تلاش مؤمنانه مردم خیر آشنا می‌شوند.

حقیقت‌خواه در پایان خاطرنشان می‌سازد: به عنوان نویسنده همه تجربه‌ام را به کار گرفته‌ام تا این حادثه دردناک ولی سازنده در تاریخ ادبیات کودکان نیز ثبت شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا نویسنده کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش مشرق، سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

دیگر خبرها

  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال در اروپا
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت