Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@01:57:41 GMT

کمک مومنانه عشایر کُرد برای میزبانان گلستانی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۴۶۲۵

کمک مومنانه عشایر کُرد برای میزبانان گلستانی

هرساله حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با جمعیت تقریبی ۱۱ هزار نفر و با مجموع ۴۰۰ هزار راس دام سبک به مدت پنج ماه میهمان گلستان هستند و به قشلاق گذرانی در مراتع مناطق شمالی این استان می‌پردازنند.

شیوع کرونا و بروز مشکلات برای گروه‌های مختلف سبب شد رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان باهدف دستگیری از خانواده‌های آسیب دیده از این بیماری و دیگر خانواده‌های نیازمند در آستانه ماه مبارک رمضان، دستور اجرای رزمایش مواسات و کمک مومنانه را صادر نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال این دستور، گروه‌های مختلف مردم، نیکوکاران و نهادهای انقلابی و مردمی برای تهیه بسته‌های حمایتی و غذایی و توزیع آن بین آسیب دیدگان و نیازمندان آستین همت بالا زدند که جامعه عشایری گلستان بویژه عشایر کُرد خراسان شمالی و رضوی از جمله آن ها بودند.

به گفته مدیرکل امور عشایری گلستان، جمعی از عشایر کوچنده این استان در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب و با هدف دستگیری از همنوعان نیازمند، ۳۱۳ بسته غذایی به نیّت تعداد یاران حضرت مهدی (عج) تهیه و بین عشایر نیازمند مستقر در مراتع مراوه‌تپه و گنبدکاووس توزیع کردند.

رضا علیپوری افزود: ارزش این بسته‌های غذایی شامل اقلامی چون برنج، روغن، قند، رُب گوجه فرنگی و ماکارونی، افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود.

وی همچنین با یادآوری شروع کوچ بهاره عشایر کُرد استان‌های خراسان شمالی و رضوی از مراتع شمالی و شرق استان گلستان که از اوایل اردیبهشت امسال آغاز شده گفت: تاکنون۷۰ درصد این عشایر کوچ کردند و باقی آنها نیز تا یک هفته آینده گلستان را به مقصد مراتع ییلاقی ترک خواهند کرد.

علیپوری اضافه کرد: کوچ بهاره عشایر کُرد استان‌های خراسان شمالی و رضوی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد پیشگیری از ویروس کرونا درحال انجام است و در مدت حضور این عشایر کوچنده، موردی از ابتلا به کرونا در آنان مشاهده نشد.

وی یادآور شد: امسال به دلیل شیوع کرونا و بر اساس تصمیم و موافقت ۲ سازمان امور عشایری ایران و جنگل‌ها و مراتع کشور، زمان کوچ عشایر یک ماه (تا پایان فروردین) به تعویق افتاد که با پایان مهلت اعلام شده، کوچ عشایر با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت تیم‌های دامپزشکی درحال انجام است.

هرساله ۱۲۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله در شرق گلستان در اختیار عشایر کُرد استان‌های خراسان شمالی و رضوی و حدود ۴۰۰ هزار راس دام آنها قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه گفت: تاکنون ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۵۸۹ نفر رسید.

برچسب‌ها گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران کمک های مردمی گلستان مراوه تپه پروندهٔ خبری رفتار مومنانه و همدلانه ایرانیان در روزگار کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران کمک های مردمی گلستان مراوه تپه گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران کمک های مردمی گلستان مراوه تپه استان های خراسان شمالی و رضوی عشایر ک رد عشایر کوچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مجید الهی راد گفت: : ۴۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند .
وی همچنین با بیان اینکه خرید به قیمت روز از مددجویان خریداری می شود، .افزود: ۷۰ بافنده فرش زیر پوشش این نهاد حمایتی بیمه هستند.
به گفنه الهی راد درآمد ناخالص حاصل از هر مترمربع فرش برای بافندگان بین ۳ تا 5 میلیون تومان است.
رئیس اتاق بازرگانی بجنورد در آماری اعلام کرد: در خراسان شمالی ۲۶ هزار بافنده فرش فعالیت دارند که به‌نوعی سه درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند.
از این تعداد بافنده پنج هزار بافنده فرش ترکمن هستند.

دیگر خبرها

  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان