Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:10:33 GMT

سایه سنگین کسادی بر بازار طلای خاکستری خمین

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۴۹۰۵

سایه سنگین کسادی بر بازار طلای خاکستری خمین

برخی از آمارها حاکی از این است که تا سال ۲۰۳۰، تغییرات آب و هوایی حدود نیمی از اهالی زمین را با بحران و تنش‌های ناشی از کم آبی درگیر می‌کند از سویی دیگر در بسیاری از مناطق دنیا، توانایی تأمین آب به دلیل افزایش جمعیت تقریبا غیرممکن و تا سال ۲۰۵۰ بر اساس پیش بینی‌ها، حدود سه چهارم جمعیت جهان با کمبود منابع آب روبرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقاضای روزافزون آب به واسطه برداشت غیراصولی، آلودگی، تغییرات اقلیمی با چالش های گوناگونی دست به گریبان است و با توجه به وضعیت موجود، اتلاف فرصت‌هایی که با مدیریت بهینه منابع آب به ویژه در بخش فاضلاب و پساب حاصل می‌شود، غیرقابل کتمان است.
خشکسالی، محدودیت های برداشت از سفره های آب زیر زمینی و تنگناهای موجود بر سر تامین آب شرب در بسیاری از مناطق دنیا، کشورها را  بر آن داشته است که به حوزه تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب در چرخه آب جدی‌تر فکر کنند.
براساس برآوردها، بیش از ۸۰ درصد پساب‌های تولیدی توسط جوامع بشری در دنیا بدون تصفیه و استفاده دوباره به محیط زیست بازمی‌گردد و که این امر در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند به گسترش بیماری‌هایی چون هپاتیت آ، بیماری‌های انگلی، عفونت‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های تنفسی منجر شود.
طرح شبکه فاضلاب خمین از سال ۷۹ کلید خورده است و ضریب برخورداری این شهر از شبکه فاصلاب از شاخص استانی نیز بالاتر است و درحالی‌که شاخص استانی بهره مندی از خدمات جمع آوری فاضلاب استان ۷۰ درصد است این شاخص در خمین به ۹۰ درصد می رسد.
تکمیل و بهره‌برداری از طرح شبکه فاضلاب خمین حدود ۱۴۰ لیتر درثانیه پساب برای مصارف بخش کشاورزی، صنعت و فضای سبز در خمین هدایتگری و مدیریت می‌شود.


مدتی است رهاسازی پساب در روستای رباط کفسان از توابع خمین سبب اعتراضی اهالی این روستا شده است.
عضو شورای روستای کفسان بوی نامطبوع ناشی از این پساب را غیرقابل تحمل بیان کرد و افزود: در فصل تابستان به دلیل جلوگیری از ورود این بوی نامطبوع به داخل خانه از کولر نمی‌توان استفاده کرد .
« هاشمی » گفت: این بو باعث شده مردم روستا به ویژه در فصل تابستان با مشکلاتی روبرو شوند.
وی ادامه داد: نوک پیکان اعتراضات اهالی روستا، شورا و دهیاری هستند و باید برای این مشکل ۱۰ ساله چاره جویی شود.
عضو شورای رباط کفسان گفت: در فصل زمستان سه یا چهار روستا از این پساب بدون نظارت لازم فنی استفاده می‌کنند.

انتقاد روستاییان از بوی نامطبوع و رهاسازی پساب
فرماندار خمین گفت: بوی نامطبوع و رهاسازی  پساب فاضلاب شهرستان از سوی کشاورزان  و روستاییان رباط ارجمند و کفسان همواره مورد اعتراض بوده است.
«احمد طهرانی» افزود: استفاده اصولی و منطبق با استانداردهای زیست محیطی از این پساب در کشاورزی یکی از مباحث اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی خمین است که با نظر کارشناسی دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ترسالی و افزایش آب به شبکه فاضلاب سبب خروجی بیش از اندازه پساب از این شبکه می‌شود، ادامه داد: دبی ورودی و خروجی  شبکه فاضلاب باید مدیریت شود تا از بروز مشکلات برای روستاییان و کشاورزان جلوگیری شود.
فرماندار خمین گفت: پیگیری ها برای تکمیل سریع مرحله دوم تصفیه خانه شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
طهرانی تصریح کرد: مشکلات مردم شهرستان به ویژه در مناطق روستایی از سوی مسوولان پیگیری می شود اما شرایط سخت اقتصادی و نبود اعتبارات لازم برای حل این مشکلات سبب محدودیت‌هایی شده است.

پیشرفت ۴۵ درصدی فاز دوم تصفیه خانه خمین


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از پیشرفت ۴۵ درصدی مرحله دوم تصفیه خانه خمین خبر داد و گفت: تکمیل این شبکه که به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، نقش مهمی در رفع بوی بد و نیز ورود پساب به برخی روستاها دارد.
«یوسف عرفانی‌نسب»  افزود: تصفیه خانه فاضلاب خمین در مرحله اول برای پوشش ۵۵ هزار نفر بهره‌برداری شده است و با تخصیص اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی می شود تا پایان امسال تصفیه خانه شهرستان تکمیل شود.
وی بیان کرد: جانمایی تصفیه‌خانه در خمین براساس مجوزهای زیست محیطی در ۱۱۰ هکتار زمین انجام شده و ۴۰ درصد آن تاسیسات تصفیه خانه است.
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به خریداری پساب این فاضلاب توسط برخی واحدهای صنعتی در خمین ادامه داد: این واحدها تاکنون در خصوص انتقال این پساب اقدامی انجام نداده‌اند.
عرفانی‌نسب گفت: تکمیل مرحله دوم فاضلاب سبب افزایش ظرفیت و کیفیت تصفیه خانه این شهرستان می‌شود.
وی افزود: به منظور رفع بوی نامطلوب ناشی از فاضلاب در روستای کفسان از توابع شهرستان خمین سه هزار نشاء رزماری در محل تصفیه خانه شهرستان کاشته شده است.

صنایع خمین ۸۰ لیتر بر ثانیه از پساب فاضلاب استفاده می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: تصفیه خانه خمین از آغاز ساخت به دلیل اینکه شهرستان از نظر منابع آب زیرزمینی ضعیف بود برای صنعت و سرمایه گذاران جذابیت داشت.
«عزت‌اله آمره‌ای» افزود: ۸۵ لیتر در ثانیه از محل پساب فاضلاب خمین به واحدهای صنعتی نظیر خودروسازی، پتروشیمی، فولاد، شهرداری، انجمن حمایت از زندانیان و صنایع چوب شهرستان تخصیص داده شد.
وی اظهار داشت: تا کنون هیچ یک از این واحدها جز صنایع چوب اقدام به انتقال و استفاده از این پساب نکرده‌اند که این امر مشکلاتی از جمله بوی نامطبوع را برای اهالی روستای کفسان ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: اگر واحدهای صنعتی به دلیل عدم فعالیت و تامین آب مورد نیاز به این آب نیاز ندارند، باید قرارداد را فسخ تا سرمایه‌گذار دیگری جایگزین آنها شود.
آمره‌ای گفت: به عنوان راهکار کوتاه مدت این مشکل می توان با رعایت استانداردهای محیط زیست و دانشکده علوم پزشکی، پساب را در مسیری که برای استفاده کشاورزان در دسترس نباشد به رودخانه هدایت کرد.

رهاسازی غیراصولی فاضلاب از مصایق تهدید بهداشت عمومی است
دادستان خمین بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب  برای اهالی روستا، استفاده در تولید سبزیجات، شیر و گوشت مورد مصرف شهروندان و محصولات کشاورزی را تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه و از مصادیق جرم بیان کرد.
«خسرو شجاعیان» گفت: از نظر دادستان و مدعی‌العموم شرایط آب در روستای کفسان خمین حاد است و مصوبات نشست باید در بازه رمانی اجرا شوند.
وی ادامه داد: خروجی پساب از فاضلاب باید مطابق با استاندارد و با نظارت دانشکده علوم پزشکی و محیط زیست باشد و از ورود آن  به زمین‌های کشاورزی در روستا جلوگیری شود.
معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین استفاده از پساب فاضلاب را غیربهداشتی بیان کرد و گفت: استفاده از پساب برای درختان غیرمثمر و زینتی و مصارف صنعتی مجاز است.
دکتر « محمدعلی عروجی » افزود: سبزیجات، صیفی جات و محصولات کشاورزی نباید با پساب فاضلاب آبیاری شوند.
در آخرین نشستی که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، مدیرکل محیط زیست استان و مسوولان شهرستان برگزار شد درباره رهاسازی پساب خمین تبادل نظر شد.
به گفته مدیر آب منطقه ای خمین اراضی مشخص شده برای رهاسازی پساب ملکی است و مالکان این اراضی برای رهاسازی رضایت نمی‌دهند.
حال باید منتظر تصمیمی جدید مسوولان  استانی و شهرستانی برای رفع این مشکل باشیم.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی است و ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد. 

برچسب‌ها استان مرکزی خمین آب و فاضلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی خمین آب و فاضلاب استان مرکزی خمین آب و فاضلاب مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان رهاسازی پساب استان مرکزی بوی نامطبوع پساب فاضلاب شبکه فاضلاب فاضلاب خمین آب و فاضلاب آب منطقه ای تصفیه خانه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

ایسنا/هرمزگان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تکمیل خطوط و شبکه جمع آوری فاضلاب هم راستا با تکمیل تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس و انتقال پساب به صنایع غرب را مهم ارزیابی و تخصیص اعتبار برای اجرای آن را خواستار شد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان امروز ( ۱۴ اردیبهشت ماه )در بازدید مهدی دوستی استاندار هرمزگان و شهروز شجاعی رئیس شرکت ساخت و توسعه خلیج فارس از روند بازسازی و احداث فازهای تصفیه تکمیلی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، با بیان اینکه دستورات استاندار هرمزگان در تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب همواره راهگشا و تسریع کننده امور بوده است، افزود: نگاه جامع و آینده نگری استاندار هرمزگان در این بازدید نشان داد عزمی جدی در استان هرمزگان برای جلوگیری از ورود به پساب به دریا وجود دارد که نوید روزهای خوب با هدف بهبود شرایط زیست محیطی ساحل بندرعباس را می‌دهد.

عبدالحمید حمزه پور با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس در حال حاضر ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در این بازدید موانع پیش روی این پروژه به صورت میدانی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.به گفته حمزه پور ۳۸ کیلومتر از خطوط جمع آوری بتنی و در شرایط بحرانی است که می طلبد با هدف جلوگیری از ریزش آن، نوسازی شود.

مدیرعامل آبفای هرمزگان ادامه داد: یکی دیگر از چالش های شهر بندرعباس جمع آوری فاضلاب محلات بافت فرسوده شامل محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری و سنگ کن است که فاضلاب خام آنها وارد خورها می شود.

وی مجموع اعتبار پیش بینی شده برای نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس را ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

در این بازدید، به مناسبت هفته کارگر، استاندار هرمزگان با اهدای گل از تلاش کارگران قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح جلوگیری از ورود مستقیم فاضلاب برخی محله‌ها به خورها آغاز می‌شود
  • نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
  • نیاز بندرعباس به ۷۰۰ میلیارد اعتبار جهت توسعه خطوط فاضلاب
  • اتصال فاضلاب در بندرعباس به تصفیه خانه افزایش می‌یابد
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند