Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز شنبه ۲۰ اردیبهشت تعدادی از هنرمندان تئاتر خبر از سانسوری جدید دادند؛ سانسوری که این‌بار نه اجرای زنده تئاتر که دامن فیلم‌تئاترهایی را گرفت که پیش از این مجوز اجرای صحنه‌ای خود را دریافت و همان زمان هم فیلمبرداری شده بودند. سایت تیوال که از دهم اردیبهشت سال جاری اکران آنلاین فیلم‌تئاتر را آغاز کرده بود، روز شنبه به کارگردانانی که قرار بود از دیروز (شنبه) اکران فیلم‌تئاترشان آغاز شود، خبر داد که طبق دستور دفتر نمایش خانگی زیرنظر سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیلم این تئاترها امکان پخش آنلاین ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستوری که ظاهرا از عدم هماهنگی میان معاونت هنری و سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشی می‌شود.

نمایش‌های «شلتر» و «احساس آبی مرگ» به کارگردانی امین میری، «دروغ» به کارگردانی آریان رضایی، «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی و «شرقی غمگین» به کارگردانی سعید زارعی تعدادی از آثاری بودند که روز گذشته با خبر بدِ عدم دریافت مجوز پخش فیلم اجرایشان مواجه شدند.

آریان رضایی و مصطفی کوشکی در صفحات اجتماعی خود با اعلام این خبر، آن را سانسوری خواندند که در شرایط تعطیلی تئاتر و نابسامانی اوضاع هنرمندان، مشکلی مضاعف محسوب می‌شود.

سازمان سینمایی، مجوزهای اداره‌کل هنرهای نمایشی را قبول ندارد؟

امین میری (نویسنده و کارگردان) که قرار بود فیلم دو تئاتر او یعنی «شلتر» و «احساس آبی مرگ» در سایت تیوال اکران شود، درباره این اتفاق به ایلنا گفت: روز شنبه از طرف سایت تیوال با ما تماس گرفتند و گفتند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته باید برای پخش فیلمِ تئاترهایی که قبلا روی صحنه رفته، مجوز بگیرید! در حالی‌که این نمایش‌ها در زمان اجرای عمومی‌شان مجوز شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی را گرفته بودند و سایت تیوال هم که اقدام به پخش آنها کرده، مجوز وی‌اودی را از مجموعه ساترا که زیر نظر صداوسیماست، دریافت کرده است.

میری با بیان اینکه «با وجود این مجوزها، اکنون بخشی از وزارت ارشاد دستور داده که فعلا جلوی پخش اینترنتی فیلم‌تئاترهایی که از دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی مجور ندارند، گرفته شود» گفت: درحالی‌که این فیلم‌تئاترها حتی بازتولید اثر تئاتری هم محسوب نمی‌شوند؛ بلکه فیلمی از اجرای کامل تئاترهایی هستند که با مجوز اداره‌کل هنرهای نمایشی و با حضور تماشاگران در سالن روی صحنه رفته بودند. حتی اگر قرار باشد مرجعی دیگر غیر از اداره‌کل هنرهای نمایشی، این فیلم‌ها را ببیند و بر اساس صلاحدید خودش مجوزی جدید بدهد امکان اصلاح احتمالی، در فیلم نیست چون با نسخه‌ای که به شکل زنده در صحنه اجرا شده، متفاوت خواهد بود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر تصریح کرد: من نمی‌دانم چرا سازمان‌ها و معاونت‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای صادر شده از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی را که زیرنظر معاونت هنری همین وزارتخانه است، قبول ندارند؟ این فیلم‌ها که از نو ساخته نشده‌اند، صرفا تصویربرداری از اجرای تئاترهایی با مجوز اداره‌کل هنرهای نمایشی هستند. اما ظاهرا شرایط طوری شده که یک اداره‌کلِ وزارتخانه مجوزی صادر می‌کند و آن سازمان و دفتر دیگر زیرمجموعه وزارت، بر صدور مجوز از سوی خودش تاکید می‌کند.

در شرایطی که همه‌چیز مجازی شده، تنها امر واقعی هنوز «سانسور» است!

امین میری با اشاره به تعطیلی چند ماهه تئاترها در دوره شیوع کرونا گفت: در دوره‌ای که تئاتر امکان اجرا ندارد و بعید است که تا پایان امسال هم به شرایط عادی خود برگردد، اکران آنلاین فیلم تئاترها ظاهراً تنها راه ادامه ارتباط با مخاطب با هنر نمایش است و کورسوی امید کوچکی برای زنده ماندن تئاتر به نظر می‌رسد. اما در شرایطی که وعده‌های وزارت ارشاد برای پرداخت بیمه بیکاری هنرمندان صندوق اعتباری هنر محقق نشده است و شرایط مالی هنرمندان بسیار بد است، فکر می‌کنم چنین تصمیماتی تنها به بروکراسی پیچیده و بی‌دلیلی می‌ماند که کار هنرمندان را سخت‌تر و امیدشان برای ادامه فعالیت را در آینده کم‌رنگ می‌کند.

 او خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر و تعطیلی فعالیت‌های هنری، همه چیز تئاتر از اجراگر تا تماشاگرش و حتی جشنواره‌های آن مجازی بوده اما ظاهراً تنها امر واقعی هنوز «سانسور» است.

دستور دفتر نمایش خانگی زیرمجموعه سازمان سینمایی برای تئاتری‌ها

محمد عمروآبادی (مدیر سایت تیوال) در گفتگو با ایلنا، به جزئیات بیشتری از این دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: از اسفند سال گذشته و با تلاش زیاد، نسخه سوم سایت تیوال را فعال و قابلیت پخش فیلم تئاتر و فروش بلیت را به آن اضافه کردیم که خوشبختانه مورد استقبال کاربران و هنرمندان تئاتر هم قرار گرفت. در همین راستا، از ۱۰ اردیبهشت امسال پخش فیلم تئاتر را در تیوال آغاز کردیم و همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه صبح روز شنبه ۲۰ اردیبهشت از وزارت ارشاد تماس گرفتند و گفتند آن دسته از فیلم‌تئاترهایی که از دفتر نمایش خانگی سازمان امور سینمایی مجوز ندارند، نباید پخش شوند.

عمروآبادی با اشاره به اینکه از نظر او شاید چنین نگاهی چندان معقول نباشد، گفت: چون فیلم تئاتر از جهاتی با فیلم سینمایی و تلویزیونی کاملا متفاوت است؛ آن‌هم اینکه این تئاتر قبلا در اجرای زنده مورد نظارت و بازبینی قرار گرفته و در حضور تماشاگران ضبط شده است. در واقع درباره محصولی حرف می‌زنیم که پیش از این یک‌دور از نظر سطح کیفی و محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته و شاید اشتباه به نظر برسد که آن را در همان دسته‌ای قرار دهیم که فیلم‌های سینمایی را بررسی می‌کنیم.

مدیر سایت تیوال ادامه داد: به نظر می‌رسد دفتر نمایش خانگی که زیرمجموعه سازمان سینمایی است این دستور را داده است چراکه معاونت هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی تا پیش از این، در پخش فیلم‌تئاترها کاملا همکاری داشتند و مجموعه ساترا زیر نظر صداوسیما هم در اعطای مجوز وی‌اودی به تیوال خیلی چابک عمل کرد. برنامه‌ریزی پخش فیلم‌تئاترها در تیوال که از ۱۰ اردیبهشت آغاز شده بود تا روز گذشته بدون مشکل اجرا می‌شد تا اینکه پس از ۱۰ روز این دستور جدید برای ممانعت از پخش فیلم‌تئاترها داده شد.

عمروآبادی یادآور شد: بلافاصله بعد از این دستور جدید، پیگیری‌های لازم را از طریق اداره‌کل هنرهای نمایشی شروع کردیم و مساله را با دفتر آقای حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد، هم مطرح کردیم که امیدوارم هرچه زودتر این مشکل حل شود، چون واقعه تلخی است.

تبعات چنین تصمیمی که ظاهرا ناشی از عدم هماهنگی میان در نهاد زیرمجموعه یک وزارتخانه است، بیش از هر چیز بر دوش جامعه هنرمندان تئاتر سنگینی خواهد کرد. تصمیمی که به نظر می‌رسد از سوی کسانی گرفته شده که با ضوابط و شرایط اجرای تئاترها و فیلمبرداری از آن آشنایی چندانی ندارند؛ همان‌گونه که مصطفی کوشکی کارگردان نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» با اعتراض به این تصمیم جدید در اینستاگرام خود نوشت: «کسانی در جایی دور از جامعه و مشکلات‌شان نشسته‌اند و با قیچی سر می‌برند.»

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا مجوز سازمان سینمایی شبکه نمایش خانگی امین میری سانسور فیلم تئاتر معاونت سینمایی سایت تیوال مصطفی کوشکی آریان رضایی اداره کل هنرهای نمایشی معاونت هنری ارشاد اکران آنلاین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل هنرهای نمایشی دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی پخش فیلم تئاتر فیلم تئاترها سایت تیوال روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۴۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی میز خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی در بازار و مترو تهران | ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۶ روز مانده به پایان مهلت قانونی تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی، میز خدمت تبدیل مجوزها از امروز (نهم اردیبهشت ۱۴۰۳) تا روز ۲۵ اردیبهشت که آخرین روز از مهلت قانونی تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا است در بازار بزرگ تهران و ۱۰ ایستگاه مترو دایر شده است.

طبق اعلام مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، میز خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا در ایستگاه‌های مترو تجریش، شهید بهشتی، هفت‌تیر، امام خمینی (ره)، ۱۵ خرداد، امام حسین (ع)، میدان ولی‌عصر (عج)، میدان آزادی، میدان انقلاب و صادقیه دایر است.

این میزها در قالب مرحله دوم کارزار تبدیل مجوزها به راه افتاده و متولیان امر در تلاش هستند بیشترین امکانات را برای دارندگان مجوزهای کاغذی فراهم آورند تا در مهلت قانونی، مجوز خود را به شناسه یکتا تبدیل کنند.

تبدیل حدود ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، تعداد مجوزهای کاغذی که تا روز هشتم اردیبهشت به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۶۷ هزار و ۹۱۹ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۳۹ هزار و ۴۶۰ مجوز است.

در میان استان‌ها بیشترین تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا در استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی صورت گرفته است. در هر یک از استان‌های مذکور به ترتیب ۱۲.۹ درصد، ۱۲.۹ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۹ درصد از مجوزهای کاغذی صادره به شناسه یکتا تبدیل شده است.

در هر یک از این استان‌ها به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۵۱ مجوز، ۳۲ هزار و ۵۲۸ مجوز، ۱۰ هزار و ۳۳۵ مجوز و ۶ هزار ۹۴۸ مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است. کمترین میزان تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی به ترتیب در استان‌های خوزستان، کرمان، بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

در میان دستگاه‌ها نیز سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام پزشکی در صدر جدول کارزار تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند. هر یک از این دستگاه‌ها به ترتیب ۲۴.۵ درصد، ۱۸.۲ درصد، ۸.۵ درصد و ۳.۸ درصد از کل مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کرده‌اند.

طبق قانون از ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمی‌دهند. آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نامشان در qr.mojavez.ir نیست می‌توانند با گوشی همراه خود و یا با مراجعه به میزهای خدمت فقط با ورود ۳ کد (شماره‌سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به‌سرعت و رایگان مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

کد خبر 848192 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شاخص کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی

دیگر خبرها

  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • محرومیت از خدمات دولتی در صورت عدم دریافت شناسه یکتا
  • برپایی میز خدمت تبدیل مجوزهای کاغذی در بازار و مترو تهران | ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شد
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • تبدیل ۴۶۸ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا/ از ۲۵ اردیبهشت، مجوزهای کاغذی بی‌اعتبار می‌شود
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت