Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی شنبه شب در مراسم جشن میلاد با سعادت کریم اهل بیت (ع) و آیین نامگذاری صحن مبارک حرم مطهر رضوی به نام حضرت امام حسن مجتبی (ع)، با اشاره به دغدغه‌ها و تلاش‌های اعتاب مقدسه برای فراهم آوردن شرایط زیارت برای محبان اهل بیت (ع) با رعایت کامل موازین بهداشتی، افزود: تمام اعتاب مقدس ایران اسلامی در آروزی لحظه‌ای هستند که درهای اماکن متبرکه بر روی زائران گشوده شود و در این راه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی هم انجام داده‌ایم، دستورالعمل بهداشتی بازگشایی حرم‌های مطهر توسط آستان‌های مقدس ایران و با نظرات تولیت‌های آنها تدوین شد که برای تأیید به تهران فرستاده شد و در جلسات اولیه مورد تصویب قرار گرفت، اما در جلسه اصلی تصویب نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما همچنان پیگیر بازگشایی حرم‌های مطهر با رعایت کامل تمام اصول و موازین بهداشتی با تضمین حفظ سلامت مردم و زائران که وظیفه دینی، شرعی و انسانی ماست، هستیم و تلاشمان بر این است که هرچه زودتر میزبان زائران حضرت امام رضا (ع) باشیم.

وی گفت: در این میان مسوولان ذیصلاح نیز دلسوز هستند، آنان هم می‌خواهند در این ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر شرایط برای بازگشایی حرم مطهر فراهم شود، اما محدودیت‌هایی دارند و ما به این امر واقف هستیم اما می‌خواهیم به نظرات تولیت‌های آستان‌های مقدس بیشتر توجه کنند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در دلسوزی مسوولان هیچ تردید نداریم، اما اعتاب مقدسه پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی دارد که آنهایی که در این اماکن مقدسه خدمت نکرده و حضور فعال نداشته‌اند به آن پیچیدگی ها آشنایی ندارند، قطعا تصمیم درست زمانی اتخاذ می‌شود که نظرات اعتاب مقدسه نیز در این تصمیم‌گیری ها مؤثر باشد.

وی ادامه داد: ما نمی‌گوییم دستورالعملی که توسط اعتاب مقدسه تدوین شده را تصویب کنید، کارشناس این امر شما هستید اما کارشناس حرم‌های مطهر ما هستیم، تصمیم نهایی با شماست اما از نظرات ما نیز استفاده کنید یا دستکم آنها را بشنوید، تا بتوانیم غصه از دل میلیون‌ها محب اهل بیت (ع) برداریم. 

وی با بیان اینکه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند با مسوولان امر بهداشت و درمان کشور همکاری شود، خود را تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا می‌دانیم، گفت: این موضوعات را با مسوولان امر مطرح کردم و آن‌ها قول مساعد دادند که از نمایندگان آستان‌های مقدس برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با اماکن مقدسه استفاده کنند، اما تاکنون این اقدام انجام نشده است، در هر صورت ما در نهایت تابع تصمیمات ستاد مرکزی مبارزه با کرونا هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: بسیار دوست داشتیم نامگذاری صحن متبرک با حضور زائران بارگاه منور رضوی انجام می‌شد، اما این مراسم در شرایطی در حال برگزاری است که درهای حرم مطهر بسته است و حضور زائران را نداریم، این سری است که هرچه به امام حسن مجتبی (ع) انتساب دارد با غربت قرین است، این مراسم نیز در اوج غربت در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: ما اشتیاق داشتیم حضور هزاران زائر را در این صحن و سرای متبرک داشته باشیم تا بتوانیم خاک پای زائران حضرت امام رضا (ع) را با افتخار طوطیای چشم خود کنیم اما به سبب شرایط موجود ناچار شدیم مراسم امشب را در غربت و مظلومیت برگزار کنیم که مظلومیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) یکبار دیگر برای ما تداعی شد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی و هویت ما خادمان حضرت ثامن الحجج (ع) با حضور زائران معنا پیدا می‌کند، گفت: اگر در حرم مطهر زائر نباشد خادم هم معنا و هویت ندارد، ما هویت خود را به عنوان خادمان حضرت امام رضا (ع) از زائران می‌دانیم، این شب‌ها و روزها مرغ دل‌ بسیاری به سوی بارگاه حضرت امام رضا (ع) پر می‌کشد و این شرایط برای ما بسیار سخت و دشوار است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: سال گذشته شب‌های قدر صدها هزار نفر در این مکان مقدس به عبادت، راز و نیاز و شب زنده داری مشغول بودند اما امسال در منازل خود باید شب‌های قدر را عبادت و از طریق رسانه‌ها بارگاه نورانی ولی خدا را مشاهده کنند لذا از همه مردم عزیز درخواست می‌کنم که در شب‌های قدر از درگاه الهی بخواهند هرچه زودتر این بلا رفع و درهای این آستان نورانی به روی محبان اهل بیت (ع) گشوده شود.

وی با اشاره به دلیل نامگذاری این صحن متبرک به نام حضرت امام حسن مجتبی (ع) ادامه داد: این نامگذاری در راستای تجلیل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم و تکریم از این خاندان با شرافت و با کرامت و با فضلیت است که توصیه قرآن مجید نیز می‌باشد. این تجلیل و تکریم و تعظیم‌ها حداقل کاری است که ما نسبت به زحمات و تلاش‌های پیامبر عظیم الشان اسلام می‌توانیم انجام دهیم.

وی گفت: نامگذاری این صحن بزرگ و با عظمت به نام سبط نبی مکرم اسلام (ص) حداقل قدردانی از پیامبر اسلام (ص) است، این یک حرکت نمادین است که نشان از آن دارد که زنده بودن و حیات معنوی و روحانی ما در پرتو محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: نامگذاری صحن هدایت به نام حضرت امام حسن مجتبی (ع) گام نخست است، در این صحن و مکان مقدس باید معارف حضرت امام حسن مجتبی (ع) نشر داده شود و این مکان باید فضایی برای معرفی امام مجتبی (ع) و بیان فضائل و شجاعت‌های این امام همام باشد.

وی ادامه داد: حضرت امام حسن مجتبی (ع) به خوبی معرفی نشده است، نه تنها مرقد بلکه معارف و روح این امام همام نیز در غربت است، در این صحن متبرک باید معارف نورانی و حیات بخش امام مجتبی (ع) برای مردم و نسل جوان تبیین و ترویج شود.

صحن هدایت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع). با مساحتی تقریبی ۱۴۴۰ مترمربع در شمال شرقی حرم مطهر قرار گرفته و هر سال همزمان با ماه مبارک رمضان سفره افطاری کرامت رضوی به ظرفیت پذیرایی از ۱۲ هزار نفر در این صحن پهن می‌شد.

برچسب‌ها آستان قدس رضوی حرم امام رضا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی حرم امام رضا آستان قدس رضوی حرم امام رضا حضرت امام حسن مجتبی آستان قدس رضوی حضرت امام رضا اعتاب مقدسه اعتاب مقدس شب های قدر حرم مطهر اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی

دریافت 44 MB

تصویربردار: کبری رضایی

کد خبر 6088024

دیگر خبرها

  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی