Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:31:22 GMT

یک روز از زندگی یک معلم در روزهای آموزش مجازی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۵۶۲۱

یک روز از زندگی یک معلم در روزهای آموزش مجازی

ایسنا/خراسان جنوبی ماه‌های پایانی سال 98 بود که خبر انتشار یک بیماری در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان پیچید. خبر کوتاه، اما بسیار تاسف بار بود. خبری که نشان از آغاز دوره جدیدی از زندگی در دنیا داشت.

مردم مجبور به رعایت قرنطینه خانگی شدند، بسیاری از مشاغل تعطیل شد، عید باستانی مردم دیگر به روال سال‌های گذشته برگزار نشد و مهم‌تر از همه این‌ها، روال طبیعی نظام تعلیم و تربیت در حالی که نیمه سال تحصیلی گذشته بود، دچار اختلال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین آموزش و پرورش برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان، روش‌هایی از جمله آموزش مجازی را بکار برد و معلمان نیز با وجود اینکه تاکنون این شرایط را در سال‌های خدمت خود تجربه نکرده بودند، با تمام توان پای خدمت و آموزش بودند.

از معلمی که بر روی تخت بیمارستان پیگیر درس دانش‌آموزان خود است یا از دبیری که با کمترین امکانات و بر روی دیواره یخچال خود به تدریس مشغول می‌شود و تا معلمی که «آیلاند فداکاری» سر می‌دهد.

در این راستا، فضای مجازی به علت در دسترس بودنش به کلاس درس برای معلمان تبدیل شد. شبکه شاد از روز اول اردیبهشت به‌طور رسمی شروع به کار کرد. فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان ایرانی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.

گرچه طراحی چنین برنامه‌ای مطابق با الگوهای نظام آموزشی آن هم بدون هیچ تجربه‌ای از گذشته جای قدردانی دارد، اما این شبکه نیز با مشکلاتی از جمله سرعت کم همراه است.

زینب حمیدی که یکی از معلمان خراسان جنوبی است همانند همه معلمان این روزها نوع جدیدی از تدریس را تجربه می‌کند، او 12 سال سابقه خدمت دارد و به گفته خودش در این سال‌ها در مناطق دورافتاده و حتی با امکانات صفر تدریس داشته و اکنون پس از این سال‌ها تجربه جدیدی از کلاس درس را دنبال می‌کند که در طول سال‌های خدمتش هیچ گاه آن را درک نکرده است.

او تدریس دانش‌آموزانش را در این روزها در فضای مجازی پی می‌گیرد و علاوه بر آن همچون بسیاری از مادران دیگر در این شرایط وظیفه همراهی فرزندش را برای آموختن دروس به شیوه مجازی برعهده دارد.

حمیدی از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران می‌گوید، از روزهایی که مدارس تعطیل شد و هنوز ساز و کار مشخصی برای تدریس تعریف نشده بود و او از طریق تلفن هر روز با دانش‌آموزانش در ارتباط بود و محتواهای درسی را از طریق فضای مجازی برایشان ارسال می‌کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا مجبور بودیم برای ارتباط با دانش‌آموزان به صورت فرد به فرد با آنان تماس حاصل کرده و یا در فضای مجازی جویای پیشرفت تحصیلی‌شان شویم.

این معلم اظهار کرد: پس از راه‌اندازی اپلیکشن شاد، بسیاری از مشکلات مرتفع شد، از جمله اینکه معلمان در فضای منسجم‌تری با دانش‌آموزان خود در ارتباط بودند. اما این برنامه نیز مشکلاتی دارد، مشکلاتی از جمله سرعت پایین و عدم توانایی لازم برای دانلود و بارگذاری حجم زیادی از محتواها، عدم نصب بر روی برخی گوشی‌ها و مواردی از این دست.

وی افزود: بسیاری از والدین در روزهای ابتدایی راه‌اندازی این اپلیکیشن به دلیل نداشتن گوشی‌های لازم نتوانستند آن را بر روی گوشی خود نصب کنند و تا زمان خرید گوشی، فرزندانشان از قسمتی از فرآیند تحصیل عقب ماندند که وظیفه جبران این عقب‌ماندگی نیز بر دوش معلمان بود.

این دبیر آموزش و پرورش بیان کرد: هرچند ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز تاثیر بهتری در آموزش دارد، اما اگر به درستی از ظرفیت فضای مجازی در روزهایی که مجبور به استفاده آن هستیم، بهره گرفته شود، می‌توان به یافته‌ها و ابعاد جدیدی از آموزش در این روزها نیز دست یافت.

حمیدی ادامه داد: آنچه که مهم است این است که باید از ره‌آورد این روزهای سخت برای ادامه راه فرآیند تعلیم و تربیت به خوبی بهره گرفت، همانگونه که روزهای سخت زندگی، تجربه‌ای برای بهتر زندگی کردن هستند.

وی تصریح کرد: تجربه موفق یا ناموفق بهره‌گیری از فضای مجازی در این روزها می‌تواند نویدبخش گشایش راه‌ تازه‌ای در نظام آموزش و پرورش باشد و آن را از حالت سنتی خارج کند.

این معلم بیان کرد: به عقیده من بسیاری از دروس نیاز چندانی به آموزش چهره به چهره ندارند و پس از این دوران نیز می‌توان تدریس این دروس را به همین منوال در فضای مجازی پی گرفت و در عوض وقت بیشتری به دورس پایه‌ای و عملی در مدارس اختصاص داد.

کوله‌باری از تجربه برای روزهای آینده تعلیم و تربیت 

حمیدی اظهار کرد: معلمان همواره در شرایط مختلف مشغول تدریس بوده و نه تنها هیچ‌گاه دست از تدریس خود برنداشته‌اند، بلکه همواره روش‌های جدیدی را به اقتضای شرایط برای یک آموزش باکیفیت ابداع کرده‌اند، از معلمی که در روزهای جنگ تحمیلی دست از تدریس برنداشت و کلاس درسش میعادگاه دیدار با خداوند شد و تا معلمی که برای آموختن کلمه‌های زندگی هر روز به دورترین نقاط مرزی سفر می‌کند، در این شرایط نیز معلمان همچون همیشه فرآیند تدریس خود را دنبال می‌کنند، هرچند شاید با سختی‌هایی برایشان همراه باشد.

این معلم یادآور شد: امیدوارم با تجربه‌ای که از این نوع آموزش به دست می‌آوریم، بتوانیم فردای بهتری را در نظام تعلیم و تربیت ایران رقم بزنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان فضای مجازی سال ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان دو برابر می شود/ ۶۷ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی

علی فرهادی با بیان اینکه افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان محقق می‌شود گفت: با این کار معلمان ماده ۲۸ کمتری استخدام می‌شوند و نیاز مدارس به معلم از روش‌های حق‌التدریس تامین می‌شود.

تمامی معلمان رتبه‌بندی می‌شوند

وی با بیان اینکه اعتبار این موضوع تامین و پیش بینی‌های لازم شده است افزود: دو سال از آیین نامه رتبه‌بندی معلمان گذشته و باید اصلاح شود، اما رتبه‌بندی برای همه معلمان طبق قانون انجام می‌شود، معلمان ابتدای ورود به خدمت با مدرک کارشناسی، معلم پایه یک محسوب می شوند مگر اینکه معلمی مدرکی را بارگذاری نکند که در این صورت نمی توان پایه او را مشخص کرد.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش کسری مزمن معلم دارد ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل ۷۲ هزار معلم ماده ۲۸ را استخدام می‌کنیم اما نیاز واقعی حدود سه برابر این تعداد است که دو برابر باقی مانده(کسری معلم) از طریق جذب شاغلان، بازنشستگان و اضافه تدریس معلمان صورت می گیرد.

فرهادی با اشاره به اینکه استخدام یکباره به تعداد زیاد مخاطره آمیز می‌شود گفت: هر سال حداقل ۳۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند و برای سال آینده هم معلمان ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۷ هزار نفر شرایط بازنشستگی را دارند افزود: تلاش می کنیم بخش زیادی از این بازنشستگان را نگه داریم. این بازنشستگان در هر مقطعی که تدریس کرده باشند می توانند در همان مقطع به ادامه تدریس بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان | همه معلمان رتبه‌بندی می‌شوند مگر اینکه...
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها / معلمان بجنوردی از سختی‌های شغل‌شان می‌گویند
  • خسروپناه: اگر معلم جلوتر از پارادایم فکری دانش آموز حرکت نکند،‌ جا می‌ماند
  • موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان
  • حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان دو برابر می شود/ ۶۷ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • ۷۱۰ آموزگار جدید از ماه مهر تدریس را در مدارس آذربایجان‌غربی آغاز می‌کنند
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار