Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@02:03:50 GMT

آرامگاه بیهقی در سبزوار نیازمند مرمت فوری است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۴۴۸

آرامگاه بیهقی در سبزوار نیازمند مرمت فوری است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار گفت: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی، حکیم و ادیب مشهور ایران در قرن ششم هجری در شهر ششتمد شهرستان سبزوار که به دلیل بارش‌های شدید باران در ۲ سال گذشته آسیب دیده نیازمند مرمت فوری و اضطراری است.

به گزارش قدس آنلاین، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار گفت: بارش‌های شدید سبب نشست بخش شرقی آرامگاه این حکیم مشهور ایرانی شده که عملیات مرمت و استحکام آن نیازمند ۲ میلیارد ریال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
محسن برآبادی افزود: آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی بالاتر از سطح خیابان بنا شده و در گذشته از فضاهای زیرین این بنا برای نگهداری دام استفاده می‌شده است که اکنون در پی بارندگی‌های شدید به بخش های شرقی آرامگاه آسیب وارد شده است.
وی ادامه داد: مراحل مرمت این بنا شامل مقاوم سازی، بتن ریزی و پر کردن فضاهای خالی محوطه آرامگاهی است که باید از محل اعتبارات میراث فرهنگی و به ویژه شهرداری ششتمد تامین شود.
ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان، حکیم و ادیب مشهور ایران و از ریاضیدانان بزرگ قرن ششم هجری است.
مهمترین اثر او کتاب پارسی 'تاریخ بیهق' در تاریخ و جغرافیای ناحیه بیهق و ذکر رجال علم و ادب و سادات و خاندان‌های مشهور و دیگر اطلاعات تاریخی آن سرزمین است.
آرامگاه این ادیب در شهر ششتمد قرار دارد.
شهر ششتمد در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر سبزوار واقع است.
منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سبزوار بزرگداشت ابوالفضل بیهقی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: با آغاز فصل گرما و عدم بارش مناسب در منطقه حفاظت شده پروند، آبرسانی به این منطقه در سال جدید از سر گرفته شده است.

 محمدرضا بسملی افزود : بازدید از آبشخورها و منابع آبی حیات وحش مناطق حفاظت شده سبزوار و آبرسانی به آب انبارها به صورت منظم انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد :  بیش از ۱۰۰ هزار لیتر ظرفیت آب انبارها و تانکرهای پلی اتیلنی ذخیره آب منطقه حفاظت شده پروند است که در فصل گرما به طور مرتب با یک دستگاه خودرو ایسوزو ۶ هزار لیتری مستقر در اداره محیط زیست سبزوار آبرسانی می شود.

بسملی افزود: همچنین یک منبع ذخیره آب ۲۰۰ هزار لیتری در این منطقه حفاظت شده در حال ساخت است که در صورت تامین اعتبار و تکمیل آن، با جمع آوری آب باران، ظرفیت آن بیش از ۲ برابر کل آب انبارهای منطقه بوده و دیگر نیازی به آبرسانی با تانکر به این منطقه نخواهد بود.

قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده پروند و "شیراحمد" شهرستان سبزوار هستند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و پروند در مجموع با گستره ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع "ریوند" و "کمرقلعه" با گستره ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • عکس| بازیگر مشهور هلندی مسلمان شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش تضمین‌گر تعالی کشور است
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است