Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@09:08:30 GMT

 ‌ کاداستر جنگل‌ها تا پایان امسال نهایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۴۸۸

 ‌ کاداستر جنگل‌ها تا پایان امسال نهایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رؤسای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، برای اعمال حق مالکیت دولت و تسریع در صدور اسناد کاداستری تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. ‬ مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در‬ ای‬ن مراسم‬ گفت: این سازمان به عنوان یک سازمان حاکمیتی کار شناسایی و تشخیص بیش از ۸۰ درصد از اراضی کشور را بر عهده دارد و وظیفه اساسی این سازمان شناسایی اراضی دولتی، رفع اختلافات و تثبیت حاکمیت دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، تثبیت حاکمیت را مالکیت دولت بر اراضی ملی و مصداق واقعی این کار را صدور سند مالکیت دانست.

منصور به فعالیت‌های مشترک سازمان جنگل‌ها با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره و خاطرنشان کرد: به واسطه این فعالیت‌های مشترک توانسته‌ایم ۹۵ درصد از مراحل تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی را انجام دهیم و سند دفترچه‌ای بگیریم که با اجرای قانون حدنگاری، برای کلیه عرصه‌های مذکور سند تک‌برگ اخذ خواهد شد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه به نامگذاری سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: سازمان جنگل‌ها به عنوان یک سازمان حاکمیتی اگرچه در تولید نقش مستقیم ندارد اما در بسیاری جهات اقدامات منابع‌طبیعی باعث شکل‌گیری آسان‌تر تولید در کشور است.

وی در این باره یادآور شد: بسیاری از اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های صنعتی کشور در سال‌های اخیر بر اثر سیلاب‌ها آسیب دیده و فعالیت‌های منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری توانسته است از شدت آسیب‌ها کاسته و نقش غیر مستقیم در حفظ تولید داشته باشد.

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود به وجود زمین‌های کشاورزی، راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی در حاشیه کویرها و اراضی بیابانی اشاره و بیان کرد: اقدامات سازمان جنگل‌ها در تثبیت اراضی بیابانی و جلوگیری از ریزگردها و فرسایش خاک مصداق نقش‌آفرینی منابع‌طبیعی در تولید و سال جهش تولید است.

محصولات فرعی جنگل و مرتع؛ مصداق نقش آفرینی منابع‌طبیعی در سال جهش تولید

منصور با بیان این که محصولات فرعی جنگل و مرتع، گیاهان دارویی و توسعه زراعت چوب نقشی اساسی در سال جهش تولید دارند، خاطرنشان ساخت: برای این که این اقدامات به منصه ظهور برسد نیازمند همکاری بیشتر سازمان ثبت اسناد در تثبیت مالکیت دولت بر این اراضی است.

وی افزود: در هماهنگی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بنا داریم در عملکرد کاداستر جهشی ایجاد کنیم و در همین ارتباط هدفگذاری شد که امسال حداقل ۳۰ میلیون هکتار اراضی ملی را کاداستر کنیم.

سرپرست سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: برخی اکوسیستم‌های منابع طبیعی به لحاظ حساسیت خاصی که دارند از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کاداستر اراضی در این مناطق از اولویت‌های ضروری سازمان جنگل‌ها محسوب می‌شود.

کاداستر جنگل‌ها تا پایان امسال نهایی می‌شود

منصور از اتمام و نهایی شدن کاداستر باقیمانده جنگل‌های کشور تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: بخشی دیگر از اراضی دولتی که در اولویت کاداستر قرار دارد، اراضی ساحلی است که در برنامه سال جاری سازمان مورد توجه قرار گرفته و بسامان می‌شود.

وی از تدوین دستورالعمل مشترک و اجرایی کاداستر خبر داد و یادآور شد: این دستورالعمل به زودی تهیه و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا هر دو مجموعه سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت اسناد نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

کاهش دعاوی با اجرای طرح کاداستر اراضی ملی

سرپرست سازمان ثبت اسناد کشور نیز در این مراسم گفت: با توجه به این که اراضی ملی و طبیعی مورد طمع افراد سودجوست، تهیه نقشه‌های کاداستر از جعل اسناد و اختلافات جلوگیری می‌کند.

ذبیح الله خدائیان اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور به اراضی ملی و منابع طبیعی اختصاص دارد و مستند کردن این اراضی از جهات مختلف اهمیت دارد.

وی افزود: از آنجا که اراضی ملی و منابع طبیعی بیشتر از سایر منابع مورد طمع افراد سودجو قرار می‌گیرد و ما از این بابت شاهد تشکیل پرونده‌های متعددی در سطح کشور علیه متجاوزان هستیم و برخی برای تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی به جعل اسناد روی می‌آورند، نیازمند مستند کردن این اراضی هستیم.

کد خبر 4921451

منبع: مهر

کلیدواژه: مسعود منصور کاداستر سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ویروس کرونا قیمت نفت بانک مرکزی ایران سهام عدالت وزارت جهاد کشاورزی قیمت دلار آزادسازی سهام عدالت تولید نفت بورس بازار سرمایه وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت سکه بهار آزادی ایالات متحده آمریکا بازار سهام سازمان ثبت اسناد سازمان جنگل ها سال جهش تولید منابع طبیعی مالکیت دولت اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین

حجت مرادی گفت: این اراضی مربوط به پلاک ۶ بخش ۱۷ فارس حومه شهر قیر است که بر اساس حکم صادره ۲۴ دادگاه تجدید نظر استان و با پیگیری‌های قضایی و تلاش مستمر نیرو‌های منابع طبیعی شهرستان به انفال برگشت و سند آن به نام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صادر شد.

او افزود: متصرف این اراضی با جمع‌آوری اسناد جعلی و اخذ رای قضایی این بخش از اراضی ملی شهرستان قیر را به مستثنیات تبدیل کرده و مدعی مالکیت آن می‌شود که سرانجام با تلاش و پیگیری مستمر نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در دستگاه قضایی این اراضی به نفع دولت آزاد و به بیت‌المال اعاده داده شد. 

مرادی، این اقدام شایسته را دستاوردی بی نظیر و نوید بخش برای طبیعت دوستان و مردم شهرستان دانست و افزود: عرصه‌های منابع طبیعی امانتی که از گذشتگان به دست ما سپرده شده و امروز بیش از هر زمان دیگری می‌بایست در حفظ و صیانت از این موهبت و سرمایه الهی اهتمام ویژه داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه حمایت‌های دستگاه قضایی در جلوگیری از زمین‌خواری و تلاش جهت رفع بعضی از تداخلات اراضی قابل تقدیر است، گفت: حفاظت از انفال مهم‌ترین وظیفه کارکنان این مجموعه است و مسئولیت حفاظت از منابع طبیعی به عنوان اولین و مهمترین اولویت‌ها از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او ضمن قدردانی از حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از مردم و شهروندان طبیعت دوست شهرستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و موارد مشکوک در اراضی ملی مراتب را به شماره تلفن شبانه‌روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر