Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@22:33:07 GMT

انتصابات جدید در آستان قدس رضوی اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۷۰۵

انتصابات جدید در آستان قدس رضوی اعلام شد

در اجرای ساختار جدید آستان قدس رضوی، طی احکام جداگانه‌ای رئیس سازمان علمی و فرهنگی، رئیس بنیاد بهره وری موقوفات و معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی منصوب شد.

به گزارش قدس آنلاین، تولیت آستان قدس رضوی طی احکام جداگانه‌ای حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر را به ریاست سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد را به عنوان مشاور و معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر و دکتر مالک رحمتی را به ریاست بنیاد بهره وری موقوفات منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام والمسلمین مروی در حکم انتصاب رئیس سازمان علمی و فرهنگی، مهمترین مأموریت آستان قدس را اثرگذاری علمی و فرهنگیِ برگرفته از چشمه جوشان حکمت و معرفت و آموزه‌های گران‌سنگ و معارف بلند و متعالی حضرت ثامن الحجج(ع) در ایران اسلامی و جهان معرفی کرده و اهتمام جدّی به «تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «تبیین، گسترش و نشر علوم و معارف قرآن و عترت، به‌ویژه سیره علمی، عملی، اخلاقی و معارف بلند رضوی»، «بهره‌گیری از پشتوانه تاریخی و فاخر حوزه‌های گران‌سنگ علمیه، خصوصاً حوزه دیرپا و بلندآوازه مشهد»، «بسیج ظرفیت‌های گسترده علمی و فرهنگی و توجه به مؤسسات دانش بنیان در پشتیبانی از مأموریت‌های آستان‌قدس»، «ایجاد ارتباط شایسته با همه محبان و موالیان حضرت ثامن‌الحجج(ع) در سراسر جهان و معرفی فاخر آستان قدس به آنان با بهره‌گیری از به‌روزترین امکانات و دستاوردهای علمی» از اهم وظایف این سازمان برشمرده است

تولیت آستان قدس رضوی در حکم انتصاب معاون تبلیغات اسلامی موضوعات «بهره‌گیری از تجارب ارزنده تبلیغی و فرهنگی حوزه علمیه مشهد مقدس»، «تعیین هیأت اندیشه‌ورز متشکل از خبرگان فرهنگی و تبلیغی بمنظور فراهم آوردن عقبه فکری و فرهنگی قابل اتکا»، «ترویج و اشاعه معارف اسلامی و رضوی همراه با بهره‌گیری از قالب‌های نوآورانه تبلیغی برای انتقال معارف و اهداف تربیتی متناسب با نیازها و سطوح گروه‌های مختلف زائران به‌ویژه جوانان» و «برگزاری سخنرانی‌های تخصصی و عمومی با استفاده از سخنرانان و خطبای برجسته و فاضل بومی، ملی و جهان اسلام» را مورد تأکید قرار داده است.

موضوعات «حفاظت و استیفای حقوق موقوفات و ارکان وقف و پایبندی تام به نیات واقفان»، «حفظ و بهره‌برداری بهینه از موقوفات و دارایی‌های حاصل از آن»، «جلب مشارکت‌های مردمی و اخذ رویکرد فعالانه برای تحقق اقتصادمردمی»، «توسعه وقف و نذر با جلب اعتماد عمومی، فرهنگ سازی»، «کاهش تصدی‌گری و جلب مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های فرهنگی تبلیغی و حوزه‌ای» و «همکاری  اثربخش با مدیریت‌های دولتی و عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی، اجتماعی» از اهم تأکیدات حجت الاسلام و المسلمین مروی در حکم انتصاب رئیس بنیاد بهره وری موقوفات بوده است.

همچنین باحکم تولیت آستان قدس رضوی «ابوالفضل خودمانی» به عنوان مشاور و مدیرکل بررسی و نظارت راهبردی و «مصطفی فیضی» به عنوان رئیس مرکز بازرسی و حسابرسی داخلی آستان قدس رضوی منصوب شدند.

گفتنی است، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در احکامی، آقایان «مرتضی فیروز آبادی» معاون طرح و برنامه، «محمدکاظم ملازم الحسینی» رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، «غلامرضا پرنده» مدیر نظارت برموقوفات و «امیرعباس علاقه بندان» را به عنوان مدیر دفتر امور حقوقی، منصوب کرد.

انتصاب «فاطمه دژبرد» به سمت رئیس مرکز امور بانوان، «محسن اصغری نکاح» به سمت رئیس مرکز جامع مشاوره از دیگر انتصاب جدید آستان قدس رضوی است که با حکم مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی انجام شد.

همچنین «امین بهنام» و «عبدالعلی وریدی» از سوی سازمان حرم مطهر رضوی به ترتیب به عنوان مدیر امور رفاه زائران و مدیر امور مهمانسرای حضرت رضا(ع) منصوب شدند.

یادآوری می شود، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن مهدوی مهر پیش از این قائم مقام رئیس جامعه المصطفی و دکتر مالک رحمتی، قائم مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر بوده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: انتصابات جدید آستان قدس رضوی تولیت آستان قدس رضوی علمی و فرهنگی حجت الاسلام بهره گیری حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)

 حدیثی بر کاشی زرین فام

یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشی‌های زرین‌فام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیث‎‌های شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آن‌ها را بر کاشی‌های زرین‌فام نشانده تا به زیبایی هرچه تمام‌تر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آن‌ها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:

"قال الصادق علیه‎السلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیه‎السلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"

برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرین‌فام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشت‌پر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتی‎چندرسانه شده است. 

 قرآن وقفی شاه عباس

دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخه‌هایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.

اولین نسخه‌ای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقف‌نامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم‌ سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود به‌ویژه در خط ثلث و محقق محسوب می‌شود.»

به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمی‌گردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار می‌آید، در زمان ابراهیم‌ سلطان‌ بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»

او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه می‌کند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتی‌متر کتابت شده است. یک ترنج کنگره‌ای مذهّب و مرصّع مزیّن به گل‌های اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گل‌های ختایی هشت‌ پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسوره‌ها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»

 قرآن وقفی شاه طهماسب

این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) می‌گوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»

«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه می‌کند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتی‌متر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسوره‌ها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستاره‌ای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»

لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱۰۰ مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از 1100 مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • افتتاح ۲,۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در خراسان‌ رضوی
  • «مهر» در «فرانچایز ایران»
  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد