Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر به کسی خبر بدهند که تست کرونایش مثبت شده است، اولین واکنشی که نشان می‌دهد چیست؟ پاسخ این سؤال را در مستند جدید مسعود زارعیان جست‌وجو کنید! ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

مسعود زارعیان، مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مستند جدید خود که با موضوع کرونا در دست تولید دارد، گفت: این فیلم مستند واکنش افرادی را نشان می‌دهد که برای تست کرونا به بیمارستان‌‌ها مراجعه می‌کنند و نتیجه تست‌شان را متوجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیار دوست داشتم بازخورد افرادی که متوجه می‌شوند کرونا دارند یا تست‌شان منفی می‌شود را در قاب دوربین ثبت کنم و به همین دلیل از همان روزهای ابتدایی بیماری وارد بیمارستان شریعتی مشهد شدم. 

وی افزود: تصاویر جالبی ثبت و ضبط شد؛ برای مثال کسانی که تست کرونایشان مثبت بود حسرت می‌خوردند و می‌گفتند ای کاش فلان‌جا نمی‌رفتم، ای کاش فلان کار را نمی‌کردم، ای کاش نزدیک پدر و مادرم نمی‌شدم، حالا کارم چه می‌شود؟ و ... در نقطه مقابل کسانی که تست‌شان منفی می‌شد انگار که باری از روی دوششان برداشته شده بود و خوشحال بودند. در این فیلم اقشار مختلف را می‌بینیم و واکنش آنان به ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا به تصویر کشیده می‌شود. 

این کارگردان و مستندساز با اشاره به اینکه خود او نیز مبتلا به کرونا شده است، گفت: چند روزی از تصویربرداری در بیمارستان شریعتی مشهد گذشته بود که متوجه شدم علائم بیماری را دارم، از آنجا که روزهای زیادی در کنار بیماران حضور داشتم احتمال می‌دادم که به کرونا مبتلا شده باشم، بنابراین وارد قرنطینه شدم. بالأخره این موضوع هم از تبعات شغل مستندسازی است، به عنوان دیده‌بان جامعه زحمات زیادی می‌کشیم اما از حداقل شرایط متوسط جامعه که بتوانیم کارمان را به خوبی انجام دهیم برخوردار نیستیم. 

او در مورد فاز دوم این فیلم مستند گفت: در روزهای اخیر و پس از اینکه از روزهای پر تب و تاب ابتدایی فاصله گرفتیم و خودم نیز زمان قرنطینه را سپری کردم، تصمیم گرفتم سراغ کسانی بروم که مبتلا بودند و حالا از کمند بیماری رها شده‌اند. معتقدم که انسان‌ها ذاتاً شیفته قصه شنیدن هستند و برهمین اساس بسیاری از مستندهایم نیز قصه‌گو است. بنابراین سراغ افراد مختلف رفتم تا قصه درگیری با کرونا و شکست دادن آن را برایمان تعریف کنند. 

زارعیان در پاسخ به اینکه تاکنون مستندهای زیادی با این موضوع ساخته شده است و چگونه باید آثاری جدید را خلق کرد، گفت: دقت کنید موضوعات اساسی که در عالم وجود دارد و پایه ساخت فیلم‌های داستانی و غیر داستانی قرار می‌گیرند چند عدد محدود است، اما زاویه دید هنرمند است که تعیین می‌کند خروجی تکراری است یا برآمده از خلاقیت. برای مثال فیلم‌های زیادی در مورد ازدواج، عشق، دروغ و مرگ ساخته شده است اما آثار محدودی توانستند در ذهن مردم ماندگار شوند، بنابراین خلاقیت هنرمند و نوع پرداخت اوست که تعیین می‌کند چه سرنوشتی در انتظار آن فیلم باشد.

وی تأکید کرد: قطعاً اتفاقات ناب و جرئیات دیده‌نشده‌ای در سوژه کرونا وجود دارد که می‌تواند سوژه فیلم‌ها و مستندهای جدید باشد چرا که اولاً اپیدمی طولانی است و ثانیاً وجهه بین‌المللی پیدا کرده است. به نظرم با تحقیق و پژوهش درست می‌توان به سوژه‌های بسیار خوبی رسید که باعث ماندگاری فیلم شود. تحقیق و پژوهش عنصر مهمی است که کمتر در مستندهای ما انجام می‌شود. 

او در مورد روند تولید فیلم گفت: در نیمه راهیم و به دلیل بیماری که داشتم، تصویربرداری‌ها عقب افتاد اما هنوز در حال تصویربرداری هستیم. امیدوارم که این فیلم را بتوانیم به جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت امسال برسانیم؛ البته باید دید شرایط برگزاری آن چگونه خواهد شد. 

مسعود زارعیان روایتی از روزهای بیماری خود و درگیری‌اش با ویروس کرونا تعریف کرد و گفت: واقعاً شرایط سختی است و آرزو می‌کنم برای هیچ‌کس پیش نیاید. مجبور می‌شوید از عزیزترین افراد زندگی‌تان فاصله بگیرید و بهتر است بگویم زندگی‌تان متوقف می‌شود. می‌بینید که این ویروس ناشناخته است و در هر کس علائمی متفاوت ایجاد می‌کند پس نمی‌توان حکم قطعی داد که چه سرنوشتی در انتظار است. به نظرم این ویروس باعث شد تا دوباره حواسمان به مرگ جمع شود و خودمان را برای آن آماده کنیم. به نظرم رعایت نکات بهداشتی خیلی ساده که هر روز چندین بار آن را می‌شنویم بر استرسی که عاقبتش هم مشخص نباشد، می‌ارزد. این بیماری تجربه متفاوتی برایم بود و قبل از آن اصلاً چنین چیزی را تجربه نکرده بودم. 

عوامل ساخت این مستند عبارتند از:‌

رضا عزیزفرخانی تصویربردار، علیرضا اخلاقی صدابردار، به‌آفرین  عزیزی مدیر تولید و کارگردان مسعود زارعیان. 

اخبار مستند|«بعد از این سه ماه...» با موضوع کرونا آماده شد/ عرضه اینترنتی «تئوریسین خشونت»خان‌جهانی: تصویر جدیدی از کرونا را خواهید دید/ روایت رفتار اجتماعی مردم در مستند «A_B_C_D»

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط مرکز گسترش سینمای مستند ویروس کرونا مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز گسترش سینمای مستند ویروس کرونا مستند مرکز گسترش سینمای مستند ویروس کرونا مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن

زهرا سید معملی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه ها و رده های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان  مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت‌کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت‌کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که 17 تا 19 اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می شود، گفت: در این سه روز برنامه های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • واکنش موسویان به تجمع علیه خودش در دانشگاه امریکایی
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد