Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا مقتدایی‌ درباره حذف 4 صفر از پول ملی و اثر آن در اقتصاد ایران، اظهار داشت:‌ اینکه حذف چهار صفر از پول به طور مستقیم بر تورم اثر ندارد یک عبارت صحیح است اما مطلق نیست.

وی افزود:‌ بر اساس تعریف، «تورم» افزایش پی در پی قیمت‌ها است و نمی توان گفت در یک مقطع و فقط به دلیل گرد کردن ارقام به سمت بالا، افزایش قیمت ها پیش بیاید و در نهایت تورم بوجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، در کل یک جهش قیمت در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق می افتد که البته تورم نیست و محاسبات آن هم قابل انجام است، تصریح کرد:‌ اما مشکل اساسی انتظارات تورمی است. تغییر واحد پول می تواند برانتظارات تورمی و افزایش قیمت ها اثر گذار باشد و باعث افزایش پی در پی قیمت‌ها گردد که دیگر در آن مرحله در مفهوم تورم جای می گیرد.

مقتدایی نگرانی‌ها درباره آثار تورمی حذف 4 صفر را نیز در همین حوزه دانست و با تأکید براینکه البته نگرانی جدی و قابل تاملی هم است، ادامه داد: باید قیمت‌ها کنترل شود و مهم تر از آن از طرف عرضه کالاها و خدمات باید افزایش قیمت‌ها کنترل شود.

این کارشناس آمارهای رسمی ضمن اشاره به اینکه به هیچ وجه از کنترل دستوری قیمت‌ها و یا با بازرسی‌ها و کنترل‌های این چنینی چیزی عاید نخواهد شد، افزود: من به تجربه دیده ام هر زمان که با نظام های دستوری وارد کنترل قیمت‌ها شدیم فقط به تغییر ارزش نسبی کالاها و خدمات انجامیده و تغییر ارزش نسبی کالاها و خدمات به طور دستوری، خود محرک یک تورم جدید بوده است .

وی با تأکید مجدد برعدم تاثیر دستوری بودن قیمت بر ثبات واقعی قیمتها، گفت: آیا بهتر نیست به یک ثبات اقتصادی برسیم و سپس در این مورد تصمیم بگیریم که البته اینگونه است.چرا که تجربه دنیا نشان می دهد در زمانی که تورم 40 درصدی دارند به اصلاح واحد پول ملی اقدام نمی کنند.

مقتدایی افزود:‌ مگر اینکه شرایط ثبات قیمت ها برای دوره گذار اندیشیده و مکانیزم آن کاملا برای طول دوره انتقالی تعریف شده باشد. همچنین نقش بازیگران این صحنه کاملا شفاف و تعریف شده باشد به عبارت دیگر در کنار تصویب این قانون به الزامات آن و زمان اجرایی شدن آن هم توجه شود وگرنه دیری نخواهد پایید که اثر این اصلاح واحد پول از بین خواهد رفت و می تواند آثار ناخواسته ای را هم به همراه داشته باشد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اقتصاد پول تورم افزایش قیمت قانون افزایش قیمت اقتصاد ایران پول تورم قانون قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند امارات عربی متحده دیگر به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد و به دنبال افزایش تولید است.

به گزارش ایسنا، در حالی که بازار جهانی نفت، مشتاقانه منتظر تصمیم آینده اوپک پلاس و تغییر بالقوه در استراتژی کاهش تولید فعلی است، بیشتر نگاه‌ها به سمت عربستان سعودی یا مدیران آرامکو دوخته شده است. با این حال، یک بازیگر جدید وجود دارد که در حال حاضر به تغییر چشمگیر استراتژی تولید بدون تائید اوپک، اشاره می‌کند.

منابع آگاه در ابوظبی می‌گویند با توجه به نوسانات فعلی بازارهای نفت و افزایش تقاضا، امارات عربی متحده، دیگر نسبت به ضرورت کاهش تولید اوپک پلاس باور ندارد. همزمان، منابع آگاه در شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، به افزایش تولید قریب‌الوقوع اشاره کرده اند. افراد مطلع در داخل این شرکت فاش کرده اند ادنوک سرگرم بررسی افزایش تولید به حدود ۴.۸۵ تا ۴.۸۷ میلیون بشکه در روز است که استراتژی فعلی اوپک را نقض می‌کند. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا ادنوک، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در توسعه ظرفیت تولید خود انجام داده که تاکنون، به دلیل پایبندی امارات به تصمیمات اوپک، محدود شده است.

طبق اظهارات منابع رسمی، ظرفیت کل تولید در حال حاضر ۴.۵ میلیون بشکه در روز است اما انتظار می‌رود که افزایش یابد و احتمالا به زودی به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد. هدف تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در فاصله مه تا ژوئن سال ۲۰۲۴، نرخ بالایی است اما شدنی است.

ادنوک یا امارات عربی متحده، به وضوح نیاز به این افزایش تولید یک‌جانبه را می‌بینند. آنها خود را به عنوان یک شرکت بزرگ بین‌المللی ملی نفت با هدف رقابت با هفت شرکت بزرگ نفت جهان معرفی می‌کنند. سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک، نیاز به تغییر را درک کرده  و برنامه‌هایی را برای خرید دارایی‌های بالادستی و پایین دستی دنبال می‌کند.

با وجود پیامدهای احتمالی تصمیم یک‌جانبه ابوظبی در اوپک، بازیگران مهم در بازار بین‌المللی نفت، ممکن است رویکرد عدم مداخله را در پیش بگیرند. صندوق بین‌المللی پول بر ضرورت حجم تولید و درآمد بیشتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کرده است. عربستان سعودی، به خصوص برای نیازهای بودجه‌ای دولت خود، به قیمت بسیار بالاتر نفت نیاز دارد.

طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین مالی بودجه خود، به قیمت نفت حدود ۹۶.۳۰ دلار در هر بشکه، نیاز دارد. این ارزیابی بر اساس تولید فعلی حدود ۹.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام توسط این کشور است.

 صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم انداز منطقه‌ای خود اعلام کرد که قیمت سربه سر فعلی حدود ۲۱ درصد بیشتر از پیش‌بینی قبلی این وام دهنده در اکتبر سال ۲۰۲۳ است. در آن زمان، عربستان سعودی هنوز حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد. قیمت سربه سر جدید، بسیار بالاتر از قیمت جهانی نفت در حال حاضر است.

ابوظبی قصد بهره برداری مالی از سرمایه‌گذاری‌های خود را دارد و در صورت تسهیل محدودیت عرضه نفت در ژوئن، به خرید خود در بخش‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز با بودجه افزایش یافته، ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همه نشانه‌ها حاکی از فشار برای تغییر استراتژی اوپک، به خصوص از سوی ابوظبی است. بازیگران بازار باید به دقت سیگنال‌های امارات را دنبال کنند زیرا فرمان کنترل اوپک ممکن است از دست ریاض خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی