Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکنون واحدهای تولیدی و مراکز مهم اقتصادی، منابع مالی مورد نیاز خود را از دو روش تسهیلات بانکی و استفاده از سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند که یکی از راه‌های جذب سرمایه از طریق ابزارهای بازار بورس اوراق بهادار است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، یکی از ملزومات اساسی تحقق جهش تولید تامین منابع مالی لازم برای واحدهای مختلف تولیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی وزیر صنعت و معدن و تجارت در اظهار نظری میزان منابع مالی مورد نیاز برای تحقق شعار سال را هزار هزار میلیاردتومان بیان کرده است.

تاکنون واحدهای تولیدی و مراکز مهم اقتصادی، منابع مالی مورد نیاز خود را از دو روش تسهیلات بانکی و استفاده از سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند که یکی از راه‌های جذب سرمایه برای واحدهای تولیدی و اقتصادی ابزارهای تعبیه شده در بازار بورس اوراق بهادار است.

بررسی تسهیلات بانکی پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی

 تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی سال 1398 حدود 975 هزار میلیاردتومان بوده که رشد اسمی آن در مقایسه با سال 1397 حدود 26 درصد معادل (201 هزار میلیاردتومان) افزایش یافته است. این درحالی است که رشد حقیقی تسهیلات در سال 1398، منفی 8.8 درصد بوده است. همچنین نسبت تسهیلات بانکی به تولید ناخالص داخلی در سال 1398 نیز با کاهش منفی 1/2 واحد درصدی نسبت به سال 1397 به حدود 39/6 درصد رسیده است. تسهیلاتی که با هدف تامین سرمایه در گردش و توسعه پرداخت شده‌اند، به ترتیب با سهم حدود 12 واحد درصدی و 11 واحد درصدی، بیشتری سهم را در رشد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال 1398 داشته‌اند.

در میان بخش‌های اقتصادی بیشترین رشد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال 1398 نسبت به سال قبل از آن، مربوط به بخش بازرگانی ( 64/5 درصدی) بوده است. در سال 1398، حدود 54 درصد تسهیلات بانکی با هدف تامین سرمایه در گردش و 25/1 درصد با هدف ایجاد و توسعه، پرداخت شده است. در سال 1398 ، بالاترین رقم متوسط تسهیلات به ازای هر فقره (811 میلیون تومان) متعلق به بخش صنعت و معدن و پایین‌ترین رقم تسهیلات به ازای هر فقره (47 میلیون تومان) متعلق به بخش کشاورزی بوده است.

تسهیلات پرداختی به بخش خدمات در سال 1398 رشد 13/6 درصدی داشته که به حدود 328 هزار میلیارد تومان رسیده است. تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان در سال 1398  34 درصد کاهش یافته و به حدود 69 هزار میلیاردتومان رسیده است.

سهم بازار سرمایه از تامین مالی واحدهای اقتصادی

تامین مالی انجام شده از طریق بازار سرمایه در سال 1398 تقریبا برابر با 265 هزار میلیاردتومان بوده که حدود 62 درصد از آن از نوع سرمایه‌ای و 38 درصد از آن از نوع ابزارهای تامین مالی است. در مقایسه با سال 1397، تامین مالی از طریق بازار سرمایه در سال 1398 با رشد 111 درصدی همراه بوده که عامل اصلی در این رشد، افزایش جذب و تجهیز منابع در حوزه سرمایه‌ای با سهم مشارکت 71/4 واحد درصدی است.

در سال 1397 تامین مالی از طریق بازار سرمایه سهم حدود 14 درصدی از مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها و تامین مالی بازار سرمایه در این سال داشته که این رقم در سال 1398 به 21 درصد، افزایش یافته است.

با این حال نقش ابزارهای مالی در تامین مالی بازار سرمایه نیز نسبت به سال 1397 کمرنگ‌تر شده است. سهم تامین مالی از نوع بدهی از تامین مالی بازار سرمایه نسبت به سال 1397 با کاهش 3 واحد درصدی همراه بوده است.

در بخش سرمایه‌ای تامین مالی بازار سرمایه در سال 1398 تاسیس شرکت‌های سهامی عام با رقم 200 میلیاردتومان، افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام در قالب مجوزهای ارائه شده با رقم 41/7 هزار میلیاردتومان، افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل تجدید ارزیابی به میزان 67/9 هزار میلیاردتومان، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس به میزان 5/3 هزار میلیاردتومان و افزایش ارزش صندوق‌ها به میزان 48/9 هزار میلیاردتومان است.

تامین مالی از طریق اوراق شرکتی

در سال 1398 فقط 7/1 هزار میلیاردتومان از حدود 101 هزار میلیاردتومان کل اوراق منتشر شده اوراق شرکتی بوده است که در مقایسه با سال 97 افت 33 درصدی داشته است.

راهکار حقیقی افزایش سرمایه و جذب نقدینگی به سمت تولید

 در شرایط کنونی اقتصاد ضرورت اتخاذ راهکارهایی  برای حل معضل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و اقتصادی و همچنین هدایت بیش از 2400 هزار میلیاردتومان نقدینگی موجود در اقتصاد ایران، به سمت فعالیت‌های مولد، بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از راهکارهایی که در سال‌های اخیر در برخی از پروژه‌های بزرگ مانند ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی پرند استفاده شده، بهره‌گیری از منابع غیر دولتی مانند بازار سرمایه است. در زمینه استفاده از منابع مردمی نیز راهکارهایی مانند ایجاد صندوق پروژه و انتشار اوراق پرکاربردی مانند صکوک وجود دارد که می‌تواند سهم استفاده از نقدینگی موجود در بازار سرمایه را در فعالیت‌های مولد افزایش دهد.

در حال حاضر شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای است که می‌توان با استفاده از ابزارهای نوینی مانند سهام پروژه، اوراق‌های تامین مالی شرکتی و دولتی و روش‌های تامین مالی جمعی، سهم تسهیلات بانکی در تامین نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی را افزایش داد.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه اقتصاد ایران جهش تولید تسهیلات پرداختی بانک ها تامین مالی بازار سرمایه هزار میلیاردتومان واحدهای تولیدی بازار سرمایه تسهیلات بانکی تامین مالی تامین مالی نسبت به سال منابع مالی واحد درصدی مورد نیاز سال 1398 شرکت ها سال 1397

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سید رسول میرخلفی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان گفت: در طرح نهضت ملی مسکن نیز تاکنون برای افزون بر هشت هزار پرونده تسهیلات مصوب پرداخت شده است.

میرخلفی گفت: ۵۱.۸ همت منابع مالی استان قم طی سال گذشته در مجموع به ۲۱۱ هزار فقره پرونده معرفی شده به بانک‌ها پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، منابع بانکی استان قم ۲۰ درصد رشد داشته و بیست و یکمین استان کشور از نظر سهم منابع مالی بوده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان ادامه داد: همچنین استان قم با رشد ۴۱ درصدی مصارف منابع مالی در سال گذشته در رتبه دوم کشور قرار گرفته که یک موفقیت قابل‌توجه برای این استان است.

میرخلفی با اشاره به بهبود وضعیت و نسبت بین منابع و مصارف بانکی خاطرنشان کرد: نسبت بین منابع و مصارف منابع مالی استان هم اینک به ۸۳ درصد رسیده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان قم اظهار داشت: ۷۹ همت مجموع منابع مالی قم در بین ۲۱ بانک فعال در این استان بوده است.

وی عنوان کرد: ۹ همت تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیفی نیز سال گذشته برای ۱۲۱ هزار پرونده پرداخت شده که بخش مهمی از آن در حوزه ازدواج، فرزندآوری و خوداشتغالی بوده است.

دیگر خبرها

  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»
  • ۷۵۰۰۰کارگرتحت پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هستند
  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول