Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:59:24 GMT

۹۰درصد از عشایر گچساران با خودرو کوچ می کنند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۷۶۸۶

۹۰درصد از عشایر گچساران با خودرو کوچ می کنند

صادق فاتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توصیه های لازم به عشایر برای رعایت بهداشت فردی و پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا حین کوچ انجام شده است.

وی افزود:کوچ عشایر کهگیلویه وبویراحمد براساس تقویم کوچ از روز بیستم اردیبهشت تعیین شده بود و بخش عمده ای از عشایر گچساران حرکت به سوی مناطق ییلاقی را با انتقال دام ها با خودرو آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه موردی از بیماری کرونا در مناطق عشایری شهرستان های گچساران و باشت گزارش نشده اما تاخیر ۱۰ روزه در زمان کوچ نخستین و کوچ با خودرو دومین سوغات کرونا برای عشایر این شهرستان هاست.

هر چند در سال های اخیر بخشی از عشایر این شهرستان ها با خودرو کوچ می کردند اما جامعه عشایری همواره کوچ سنتی در فصل بهاربا تمام سختی هایش را دارای جاذبه های کم نظیری توصیف می کنند.

عشایر که با طبیعت مانوس هستندعبور از کنار مزارع طلایی رنگ گندم و کلزا در مناطق گرمسیری و طبیعت سرسبز مناطق سردسیری و اتراق در استراحتگاه ها را بسیار لذت بخش می دانند.

فاتحی بیان کرد: مناطق سردسیری استان های کهگیلویه و بویراحمد،اصفهان و فارس مقصد ییلاق عشایر گچساران است.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران وباشت تصریح کرد: کوچ ۳۵۰ خانوار  عشایر باشتی به صورت درون شهرستانی انجام می شود.

فاتحی بیان کرد:این عشایر از مناطق گرمسیری باشت به مناطق سردسیری آن کوچ می کنند.

وی عنوان کرد: براساس آخرین سرشماری شهرستان های گچساران و باشت یکهزار و۸۶۹ خانوار عشایر دارند.

رئیس اداره امورعشایر شهرستان های گچساران وباشت ابراز داشت:۸۷نقطه عشایری در مناطق قشلاقی این دو شهرستان وجود دارد.

فاتحی عنوان کرد:عشایر شهرستان های گچساران و باشت ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

فاتحی ادامه داد : تنوع اقوام متشکل از ترک و لر از ویژگی های عشایر این خطه است که به دلیل وجود خرده فرهنگ ها ،جاذبه های مردم شناسی آن را در کنار تولید و خودکفایی افزایش داده است.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران شامل سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.

تاکنون  ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و   ۶۵۸۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها زندگی عشایری ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد گچساران زندگی عشایری ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد گچساران شهرستان های گچساران و باشت مناطق سردسیری عشایر گچساران شهرستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری

رییس سازمان امور عشایر ایران، میزان خسارت بارندگی‌ و سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری از ابتدای سال ‌جاری تا کنون را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش مهر، شایان نادری، رئیس سازمان امور عشایر ایران از تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر و کارگروه‌های تخصصی در امور عشایر استان‌ها خبر داد و گفت: با تشکیل این ستاد، از طرق مختلف هشدارهای هواشناسی به عشایر اطلاع‌رسانی شد و خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر خسارت و تلفات جانی به عشایر، دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از خسارت‌ها به چادرها، وسایل زندگی و معیشت، دام و احشام عشایر وارد شده که برآورد میزان این خسارت‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز کرد: بیشترین خسارت وارد شده به زیرساخت‌ها به ویژه ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری به دلیل نداشتن ابنیه فنی است.

وی افزود: در ارزیابی اولیه، بارندگی‌های سیل‌آسا در یک ماه اخیر ۵۶۰۰ کیلومتر از ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را تخریب و دچار آسیب کرده که نیاز به تخصیص اعتبار برای مرمت، بهسازی و بازگشایی فوری دارند.

نادری بیان کرد: برآورد اولیه میزان خسارت به راه‌های عشایری و زندگی و معیشت آنان ۵۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تقویت اعتبارات راه‌های عشایری و احداث ابنیه فنی، این خسارت‌ها به حداقل می‌رسد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: احداث سرپناه‌های ایمن در مناطق عشایری در سال جاری در دستور کار سازمان است که با اجرای این سکوها، چادرهای عشایر در مخاطراتی همچون سیل آسیب و خسارت کمتری می‌بینند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فارس/ تلف شدن 50 راس دام سبک بر اثر رعد و برق سازمان آب وبرق : مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌ های دز و کارون اجتناب کنند

دیگر خبرها

  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • بارش باران به عشایر چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرد+فیلم
  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مناطق عشایری
  • درخواست عشایر شهرستان اهر برای هموارسازی مسیر‌های ییلاقی
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • آذرخش، ۵۰ رأس دام عشایر فارس را تلف کرد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • دستگیری سارقان احشام در گچساران