Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:31:07 GMT

طنین نوایالوداع از گلدسته‌های مساجد کردستان

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۸۳۲۴

طنین نوایالوداع از گلدسته‌های مساجد کردستان

ایسنا/کردستان با گذشت ۱۵ روز از روزهای پرخیر و برکت ماه مبارک رمضان، نوای حزن انگیز «الوداع یا شهر الرمضان» در گلدسته‌های مساجد کردستان طنین‌انداز ‌شد.

هر ساله مساجد کردستان با آغاز ماه مبارک رمضان با نوای «مرحبامرحبا یا شهر رمضان، مرحبا مرحبا یا شهر تسبیح و التهلیل و تلاوت القرآن» به استقبال ماه رمضان می رود و فضای معنوی کم نظیری را در بین مردم حاکم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون پس از گذشت 15 روز از ماه رمضان، طنین ندای حزن انگیز «الوداع یا شهر رمضان» در مساجد استان تلنگری است برای آنان که بهره‌ای از این ماه پرخیر و برکت شهر رمضان را نبرده‌اند تا حسرتی بر دل آن‌ها در پایان ماه رمضان باقی نماند و حداقل از این فرصت اندک نهایت استفاده را از خوان پربرکت خداوند متعال ببرند.

«مرحبا» به معنی خیرمقدم گفتن به ماه مبارک رمضان است که شامل ابیات «مرحبا مرحبا یا شهرالرمضان، مرحبا مرحبا یا شهر الخیر و البرکت و الاحسان، مرحبا مرحبا یا شهر التسبیح و التلاوت القرآن» است و از پانزدهم تا آخر ماه رمضان نیز آواز «الوداع» جای «مرحبا» را می‌گیرد.

نوای «الوداع» به معنی خداحافظی است که با گذشتن از نیمه ماه رمضان، مردم خود را آماده خداحافظی از ماه ضیافت الله می‌کنند و این نوا را سر می‌دهند.

از پانزدهم ماه مبارک رمضان تا آخر این ماه، آوای «الوداع» در هنگامه‌ی اقامه نماز «تروایح» (نمازی که بعد از نماز عشاء در مناطق اهل سنت اقامه می‌شود) طنین انداز می‌شود و مومنان روزه‌دار که با این نوا به یاد پایان ماه مبارک رمضان می‌افتند اشک ماتم می‌ریزند.

«الوداع یا شهر الرمضان» در هنگان صلات (یک ساعت قبل از اذان صبح از مساجد کردستان نوای «صلات» شنیده می‌شود) هم به گوش می‌رسد تا مؤمنان را بیدار کند که تا پایان ماه ضیافت الله فرصت اندکی باقی نمانده و بهره خود را از این ماه برگیرید.

با نوای «الوداع»، روزه داران کردستانی همگی دست به دعا و نیایش برمی‌دارند تا شاید الطاف الهی شامل حال آنها شود و خداوند روزه و عبادات آن‌ها را در ماهی که میزبان بندگانش بوده است، بپذیرد.

دیگر صحبت از فراق است و خداحافظی با ماه مبارک رمضان؛ در این شب‌ها اگر در کوچه‌های کردستان گام بردارید، ندای الوداع الوداع با ماه مبارک رمضان را می‌شنوید که به شما گوشزد می‌کند فرصت برای حضور در ماه مهمانی خدا بسیار اندک شده است.

دل‌های مومن با شنیدن این نوا منقلب شده و اشک از دیدگانشان جاری می‌شود که ماه رحمت و برکت دارد به پایان می‌رسد.

نوای «الوداع» همچنین یادآور شب‌های قدر است، شب‌هایی که سراسر زمین را نور خداوند تجلی بخشیده است و فرشتگان آسمانی تا دم صبح به زمین می‌آیند تا بر بندگان مؤمن خداوند سلام و درود بفرستند، پس وای برکسی که از آن بهره‌ای نجست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ماه مبارک رمضان مساجد کردستان ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی

فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی

دیگر خبرها

  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • طنین زنگ زمین پاک در شاهرود
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • فیلم| طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • فیلم/ طنین صدای اذان در قلب آمریکا
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران